börja träna valpen?

MinIan

Trådstartare
alltså, hört många säga valpen kan inte tränas på en gång när man fått hem den alltså sitt, ligg och komma på kommando..
och andra säger att man kan träna den direkt, alltså,
jag ska skaffa en valp.. (väldigt säker)
och jag skulle vilja veta.. när kan man börja träna valpen för sitt, ligg osv? hur gammal ska valpen vara, eller går det på en gång när man hämtat hem den?

tänkte mig att valpen kanske är för liten på en gång? har aldrig haft en valp från första dagen.. bara tagit hand om övergivna ganska vuxna valpar.. :smirk:
 
Sv: börja träna valpen?

Jag tycker gott man kan låta valpen få vara just valp ett tag, och så småningom börja leka fram sitt osv, kom osv. Det kan skilja mycket mellan olika individer hur mycket information de kan ta in vid olika åldrar, det sämsta man kan göra är att jämföra sin valp med andra.
 
Sv: börja träna valpen?

Jag läste följande mycket goda råd:

När valpen kommer, låt den först och främst vara valp, men, bestäm dig för tre saker som måste tränas in å det snaraste, t.ex. komma på inkallning, kunna vara ensam några timmar, inte bitas. Börja smått när du märker att den känner sig trygg med dig och i sitt nya hem. Och träna med små, små steg i taget. Sedan lägger man till lite allteftersom, med hänsyn till valpens mognad och inlärandeförmåga.

Vi ska börja ensamhetsträna vår valp fr.o.m. dag två. Inkallning ungefär samtidigt. Sedan får det ta den tid det tar med resten.
 
Sv: börja träna valpen?

Man får helt enkelt känna efter det beror på individen. Jag går på valpkurs med min tjej på 3,5 månader. Vi tränar kontakt, sitt, stanna kvar och inkallning. På kursen har de börjat med ligg, men jag tycker det är för mycket för Milla så vi väntar lite med det. Eftersom jag ska ställa ut så ska vi börja med stå också snart.

Sen är det ju en annan sak att uppfostra valpen, det ska man göra från dag ett. Att inte få bita i skor eller vara i rum man inte får vara i osv. Det är bra att lära in "nej" tidigt, det har man mycket nytta av.
 
Sv: börja träna valpen?

Träna och dressera bör man vänta med tills hunden är unghund, men uppfostran ska man börja med direkt. I det kan sitt, inkallning och liknande ingå tillsammans med att vänja valpen av med bitande, ensamhetsträning, rumsrenhet osv. Det är hur man gör som är avgörande, inte direkt vad eller när man gör det. Inkallning i dess enklaste form är dock något jag anser att man ska pyssla med under valptiden. Det är betydligt enklare att få till det med följsamheten och inte-rymma-från-gården-prylar om det ingått i valpens uppfostran.
 
Sv: börja träna valpen?

Vi fick hem vår valp idag.

vi kommer låta henne vara valp ett bra tag framöver, men saker som att inte bitas, komma när man ropar och gå fint i koppel och inte göra ifrån sig inne, är ju sånt som för mig är mer en del av uppfostran som man tar tag i på en gång
 
Sv: börja träna valpen?

Jadzia skrev:
Träna och dressera bör man vänta med tills hunden är unghund, men uppfostran ska man börja med direkt. I det kan sitt, inkallning och liknande ingå tillsammans med att vänja valpen av med bitande, ensamhetsträning, rumsrenhet osv. Det är hur man gör som är avgörande, inte direkt vad eller när man gör det. Inkallning i dess enklaste form är dock något jag anser att man ska pyssla med under valptiden. Det är betydligt enklare att få till det med följsamheten och inte-rymma-från-gården-prylar om det ingått i valpens uppfostran.

Vart hitta du min text Camilla för det där har du kopierat rakt av från mig :rofl:
 
Sv: börja träna valpen?

Äntligen ett bevis på att vissa människor här utger sig för att kunna mer än vad de gör...
 
Sv: börja träna valpen?

Flinisen skrev:
Äntligen ett bevis på att vissa människor här utger sig för att kunna mer än vad de gör...

Nej då Jadzia är jäkligt duktig jag som lärt henne allt :rofl:

Hon o jag sitter ofta o disskuterar vi är väldigt ofta överens om både dressyr o avel.
men Jadzia är mycket bättre än mig rent teoretiskt o mer påläst men sämre som hundförare än mig för o har inte samma matrial o hjälp i kring sig. så vi är ett gott komplement till varann.

så det var ett skämt menat att hon kopierat min text, för det var så exakt menat hur jag gör med min valp just nu.
 
Sv: börja träna valpen?

Håhåjaja, att man kan läsa in så mycket i ett internt skämt mellan två goda vänner.

Piru och jag delar många åsikter. Det är antagligen därför vi kan träna tillsammans då och då och vara vänner.

Hästar kan jag knappt något om, men hundar har jag en viss insikt i. Du kan få låna min och se om du reder ut hennes knepigheter. Du kan också får överta mina kursare och privatekipage och se om de blir lika nöjda med dig som med mig. Hittills har inget klagat i varje fall. Du ser, jag lallar inte runt i ringen utan ägnar mig praktiskt åt vanlig vardagslydnad och folk som har problem med sina hundar. Jag sitter inte bara hemma på kammaren och läser utan det testas i praktiken också och det på hundar av skiftande mentalitet, raser och ägare.

Däremot ger jag mig inte på finliret med turbo-hundar, tävlings-trixande eller liknande som Piru, för det måste jag testa själv först med egen hund och det går inte med den här.

Uppfödare kan vem som helst bli som betalar, men bra på hundar....det är en annan femma. Då får man kliva utanför ringen.
 
Sv: börja träna valpen?

Flinisen skrev:
PIRU skrev:
Nej då Jadzia är jäkligt duktig jag som lärt henne allt :rofl:
QUOTE]
Om hästar kanske men definitivt inte om hundar..

Hon kan defentivt hund, kanske inte dressyr i praktik, för hon aldrig kört en bra hund. men o lära ut o sen skriva om problemhundar o vardagslydnad , så skriver hon bort kjoltyget på dig o brallorna av mig det kan jag lova dig!
 
Sv: börja träna valpen?

Jadzia är nog en av de som jag har mest respekt för när det gäller hundträning på det här forumet. Utifrån de inlägg som jag läst här verkar hon veta vad hon pratar om...
 
Sv: börja träna valpen?

Håhåjaja, att man kan läsa in så mycket i ett internt skämt mellan två goda vänner.

Piru och jag delar många åsikter. Det är antagligen därför vi kan träna tillsammans då och då och vara vänner.

Hästar kan jag knappt något om, men hundar har jag en viss insikt i. Du kan få låna min och se om du reder ut hennes knepigheter. Du kan också får överta mina kursare och privatekipage och se om de blir lika nöjda med dig som med mig. Hittills har inget klagat i varje fall. Du ser, jag lallar inte runt i ringen utan ägnar mig praktiskt åt vanlig vardagslydnad och folk som har problem med sina hundar. Jag sitter inte bara hemma på kammaren och läser utan det testas i praktiken också och det på hundar av skiftande mentalitet, raser och ägare.

Däremot ger jag mig inte på finliret med turbo-hundar, tävlings-trixande eller liknande som Piru, för det måste jag testa själv först med egen hund och det går inte med den här.

Uppfödare kan vem som helst bli som betalar, men bra på hundar....det är en annan femma. Då får man kliva utanför ringen.

:rofl: :rofl: Det där var det sämsta jag hört ....patetiskt.:rofl: Om du nu har så mycket problem med din hund..varför klaga på andra som gör olika saker med sina hundar. Det måste ju betyda att du inte är mångsidig i ditt arbete...Nu säger jag inget mer till dig här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: börja träna valpen?

Jadzia är nog en av de som jag har mest respekt för när det gäller hundträning på det här forumet. Utifrån de inlägg som jag läst här verkar hon veta vad hon pratar om...

Nej hon gör tyvärr inte det :rofl:
 
Sv: börja träna valpen?

Det har du nog fel i. Bara för att man är instruktör betyder inte det att man kan allt om hundar. ;)
 
Sv: börja träna valpen?

Så sa jag inte heller men om man tittar på hennes inlägg är dom väldigt vettiga i mina ögon vi tycker ofta väldigt lika. Kanske inte dressyr i all dess form men är övertygad om hon får en bra brukshund som inte har alla dess rädslor som den hon har nu, då kommer hon säkert tycke mer som mig då också.Den hunden hon har nu har hon kommit jäkligt långt med trots det mer eller mindre är ett avlivnings objekt för alla rädslor hon har. All heder till Camilla som inte ger sig trots hon vet att hon med allsäkerhet aldrig kommer o kunna leva ett helt normalt liv med den hunden o än mindre o tävla med den. Finns en Tjej till här som har en typ av samma modell av hund o det är allide med sin Focus som jag heller inte förstår hur hon orkat med alla problem från rädslor till mag/tarmproblem o ändå orkat ta sig ut på tävlingsplanen.Bara hoppas de får ett bra ämne som nästa hund så de inte tröttnar på hundsporten för de har dåligt matrial i hundväg.

Om man ljämnför dina inlägg mot hennes så är hon bra mycket vettigare Det kan jag säga o stå för.
 
Sv: börja träna valpen?

Vi håller inte med varandra. Hon snackar bara massa sk..t i mina öron. Inget vettigt utan bara klagar, kan inget om SKK eller FCI och vad de står för t ex. Kunskap om vardagssaker saknas. Tycker att hundar som ställs ut är idioter även om man gör annat med hundarna också...väääldigt mogna och kunniga inlägg av henne..Verkligen....patetisk, trångsynt och absolut skrattretande anser jag om hennes åsikter. En konservativ människa som anser att de som inte tycker som henne är dumma i huvudet. Säg nu inte att är samma typ..det trodde jag inte om dig.
 
Sv: börja träna valpen?

Och vem är du då som kan döma folk helt och fullt efter ett forum på internet?

Vilken sida har du vaknat på idag? Jag blir helt förvånad av tonen i dina inlägg...

Jag känner både Jadzia och Piru IRL och det är inga patetiska människor som du påstår.
Jadzia har väl inte någonstans påstått att hon kan allt om hundar?

Men du måste ju vara allsvetande eftersom du kan allt om människor?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 470
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 168
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
669
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 348
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp