Bortsprungen katt... Hur överlever man??

R

Raderad medlem 124573

Min bästa kompis är försvunnen :cry::cry:....
Min katt bor för tillfället på landet hos mina föräldrar då jag är utomlands och jobbar. I veckan som gick var min mamma här och hälsade på mig så pappa var hemma med katten och även deras hund.

Kisse gillar inte främlingar och är av ngn anledning inte så förtjust i pappa , och framför allt inte hunden (väääärldens snällaste hund som går stora omvägar runt katten) så hon håller sig gärna borta om dagarna när han är där men kommer alltid in på kvällen. Men nu är hon alltså borta.... Sågs senast i torsdags em av en granne.

Hon har aldrig varit borta förr och nu sitter jag här 200 mil bort och kan inget göra.... Mamma gör så gott hon kan men har dåliga knän och kan inte gå så långa sträckor eller fara runt och leta.

Jag är skräckslagen att ngt ska ha hänt men hoppas fortfarande att hon bara håller sig borta frivilligt.

Vad gör man? Vill bara kasta mig på första bästa plan hem och har hemska skuldkänslor för att jag svikit kisse och lämnat henne.

Vet inte riktigt vad jag ville med detta... Har ni några teorier? Kan hon bara ha blivit "sur" och dragit? Vad är vanligaste orsaken till att katter går upp i rök?
 
Oftast är de inte så långt bort (om de är kastrerade i alla fall) utan håller sig i området kring hemmet.
Håller tumme att hon är frisk och kry och bara lite grinig!

Är hon van att vara ute kring dina föräldrars hem? Hur lång är det hem till dig (många är berättelserna om katter som flyttat eller passas och väljer att återvända till det som fortfarande är hemma för dem).

Vanliga anledningar till att de inte kommer fram är att de till exempel råkat stängas in i ett förråd, en källare eller någons garage!
Be din mamma att sätta upp lappar som utöver den vanliga infon ber folk kika i sina utrymmen. Katter smiter snabbt in osett. Spelar ingen roll vad ni haft för temperaturer heller då det kan vara behagligare temeperatur inomhus oavsett väder (svalare än gassande sol, varmare än kyliga nätter osv).

Ställ också gärna fram mat och vatten nånstans där katten kan tänkas kika. Typ några buskar eller andra skyddade platser som kissen brukar besöka.

Meddela polisen via 114 14 så vet de att katten har ett hem om de får in den, och om ni får reda på att hon finns i närområdet men ni inte själva ser henne och kan få tag på henne kan man på de flesta platser få låna kattfällor.

Lycka till! Håller tumme!
 
Oftast är de inte så långt bort (om de är kastrerade i alla fall) utan håller sig i området kring hemmet.
Håller tumme att hon är frisk och kry och bara lite grinig!

Är hon van att vara ute kring dina föräldrars hem? Hur lång är det hem till dig (många är berättelserna om katter som flyttat eller passas och väljer att återvända till det som fortfarande är hemma för dem).

Vanliga anledningar till att de inte kommer fram är att de till exempel råkat stängas in i ett förråd, en källare eller någons garage!
Be din mamma att sätta upp lappar som utöver den vanliga infon ber folk kika i sina utrymmen. Katter smiter snabbt in osett. Spelar ingen roll vad ni haft för temperaturer heller då det kan vara behagligare temeperatur inomhus oavsett väder (svalare än gassande sol, varmare än kyliga nätter osv).

Ställ också gärna fram mat och vatten nånstans där katten kan tänkas kika. Typ några buskar eller andra skyddade platser som kissen brukar besöka.

Meddela polisen via 114 14 så vet de att katten har ett hem om de får in den, och om ni får reda på att hon finns i närområdet men ni inte själva ser henne och kan få tag på henne kan man på de flesta platser få låna kattfällor.

Lycka till! Håller tumme!

Tack!
Jo hon är van att vara ute där, hon brukar vara där på somrarna och älskar det! Hem till mig är det 70 mil så hoppas hon inte får för sig att starta den vandringen.... :nailbiting:

Hoppas att hon bara fått vår-feeling och är på utflykt men är så rädd att hon ligger skadad/instängd någonstans. Mamma har varit snäll och satt upp lappar och letat hela dagen iaf
 
Jag vet hur det känns... Förra sommaren försvann min katt, hon var hos min mans föräldrar medan vi var på andra sidan jordklotet när vi fick veta det. Hon är innekatt men hade lyckats smita ut och kom sen inte tillbaka... Troligen blev hon bortskrämd av grannens katter, hade de inte funnits där är jag övertygad om att hon hade hållit sig kvar på gården och försökt hitta in igen. Efter att hon varit borta i fyra veckor blev hon till slut hittad ca 1 km från svärföräldrarnas gård, ute på en åker, blöt och mager :cry: Det var en så obeskrivlig lättnad att få se henne igen :heart

Jag hoppas att även din kisse kommer åter, som sagt brukar de allra allra flesta katter hålla sig i närheten, inom en radie av några hundra meter har jag hört. Be alla grannar att kolla sina förråd! Ni kan också lägga in en annons på Vilse.se och där finns massor av bra tips när man har en bortsprungen katt. Håller i övrigt med om de tips du redan fått. Jag håller tummarna att det går bra!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 274
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp