Bortsprungen!

CeciliaT

Trådstartare
Vår kära stallkatt har inte setts till på länge och detta är inget vanligt. Vi befarar nu att han har försvunnit eller gått vilse eller blivit skadad. Våra misstankar om att han verkligen är bortsprungen har stärkts då en ny katt (liten katthona) har börjat hänga vid stallet. Tidigare har ingen annan katt vågat sig dit, vi har även upptäck att maten i stallet inte är uppäten och det brukar den bara även på sommaren då han oftast håller sig nära stallet.

Vår stallkatt är en stor svart (ser ut som en norsk skogskatt) hankatt som är kastrerad. Han försvann i Säve/Hisingen för ca 3-4 veckor sen (vet inte säkert). Är det någon som sett honom eller hört något så hör gärna av er här. Vill så gärna veta vad som hänt honom. Jag vill inte vänta till vintern för att se om han kommer när det blir kallt eller ej.
 
Sv: Bortsprungen!

Kära Tjocksvans hittades idag vid stallet. Han hade troligtvis blivit påkörd och krupit hem. Röntgen visade att bäckenet var krossat. Hade även mycket yttre skador. Han fick somna in hos veterinären.
Fyfan för folk som kör på katter utan att stanna!

R.I.P Tjocksvans!

Du är mycket saknad! :cry:
 
Sv: Bortsprungen!

Kan ju tänkas vara ett stort fordon som inte känt att dom kört på en katt. Det här är ju sånt ni visste om kunde hända när ni släppte ut honom i närheten av trafik.

Synd att han blev en av dom 44 katter om dan som beräknas köras ihjäl i trafiken dock.
 
Sv: Bortsprungen!

Självklart kan det vara ett stort fordon, men det behöver lika gärna inte vara det.

Tycker du att det är läge att lägga dina moraliska dilemman i den här tråden då vi just fått reda på att han dött? Att många katter dör varje dag, ja det vet jag och det är inget jag tycker är roligt.

Men visst tusan får jag skriva att jag är ledsen att den katten jag anmälde saknad i den här tråden har återfunnits då han med krossat bäcken hade släpat sig hem?

Att vi visste att han kunde bli påkörd när vi släppte ut honom. Tycker du att det på något sätt rättfärdigar det som troligtvis hänt? Eller gör det mindre sorgligt för den delen? Eller varför kände du att det var något du var tvungen att delge mig just nu?
Att en utekatt lever ett fritt liv med risken att bli påkörd räknar väl alla med som låter dem gå ute. Men det är väl inget man vill ska hända ändå? För övrigt bor han långt i från en större väg.

Jag förstår faktiskt inte alls varför du kände dig tvungen att skriva.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortsprungen!

Eftersom du helt säkert påstår att föraren inte ville stanna och titta till katten. Det visar ju klart och tydligt att du inte tar ansvar för att ha släppt ut katten utan lägger skulden på föraren. Typiskt oskick som många utekattsägare kör med.
Jag tycker synd om katten absolut!! Ingen katt förtjänar att sluta sitt liv på det viset.

Sen gissar jag att du hade tänkt annorlunda om nån medvetet släppt ut sina hästar lösa i närheten av trafik?
 
Senast ändrad:
Sv: Bortsprungen!

Så du tycker att jag idag när vi fått avliva honom inte ska klandra en eventuell förare som kan ha kört på honom? Jag påstår inte att föraren med ovilja inte stannade just denna gång, jag säger till och med att han bara troligen blev påkörd. Jag klandrade dock förare som kör på katter utan att stanna. Oavsätt om det var så i detta fallet eller inte. Jag tycker inte att det är okej att köra på en räv heller utan att efteråt förvissa sig om att den inte lider.
Om du tycker det är rätt att ha katten ute på landet eller inte struntar jag fullständigt i och det är precis det jag har skrivit. Att jag inte behöver höra dina moraliska dilemman en dag som denna. Jag är tillräckligt ledsen som jag är. För övrigt har jag två innekatter själv som inte får gå ute på grund av riskerna i mitt område. Katten som nu har fått somna in är stallägarens katt och har så varit sedan innan jag flyttade dit. Jag är den som la ut annonser att vi saknade honom. Men visst fan får jag vara ledsen gör att en katt i min närhet har dött oavsätt om det var jag som avgjorde om han skulle vara ute eller innekatt. Och ett som är säkert är att det enda du gör är att sparkar på en som ligger. Tack och adjö.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortsprungen!

Usch, det är lika tragiskt varje gång det händer :cry:
Du får trösta dej med att han säkerligen hade ett bra liv och att han trivdes hemma är ju inget att ta miste på då han verkligen tog sig hem trots så svåra skador.

Delvis knapplån

Sänder en tanke till alla de som ser katter som ett djur med värde. Som stannar när olyckan är ett faktum och försöker hitta ägaren.

Det här med att om man kör ett så stort fordon så att man inte känner om man kör på en katt gör att jag undrar vad det är för ett fordon. En stridsvagn? När jag satt på en buss som körde på en redan död räv så nog kände jag det. Jag undrar, ser man inget när man kör ett så stort fordon heller då? Det verkar ju livsfarligt isåfall. Jag kan förstå om man inte märker att man kör på en liten kattunge men en normalstor katt tycker jag verkar underligt.

Jag blir vansinnigt arg på alla de som måste moralisera och trycka ned istället för att visa medkänsla. Kan man inte skriva något snällt så behöver man inte skriva något alls. Särskilt inte i en sådan här tråd.

Vissa tycker att det är djurplågeri att ha katter instängda i lägenheter och vissa tycker att det är djurplågeri att ha katter som får leva fritt ute. Så kommer det nog alltid att vara men de båda sidorna behöver inte mötas i en sådan här tråd. Då kan man starta en egen tråd om man vill tjafsa om sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortsprungen!

Tack för ditt stöd. Jag känner verkligen inte att moraliserande ord är något jag vill höra nu.
 
Sv: Bortsprungen!

Kan ju tänkas vara ett stort fordon som inte känt att dom kört på en katt. Det här är ju sånt ni visste om kunde hända när ni släppte ut honom i närheten av trafik.

Synd att han blev en av dom 44 katter om dan som beräknas köras ihjäl i trafiken dock.

MissFideli, du förstörde min kväll med denna lilla post. :( Baserat på vad du har skrivit tidigare har jag ansett att du är trevlig och smart, men denna utsaga i en tråd där någon först är orolig för sitt kära djur och sedan meddelar att han återfunnits, förts till vetten och tyvärr måste avlivas för sina skador är bara så jävla onödig så jag tappar tron på mänskligheten. Kunde du inte bara hålla käft?

Till TS; Jag beklagar förlusten av Tjocksvans. Vi har också en kastrerad hankatt som får gå ute om han vill, och jag är rädd att han inte kommer att leva till tjugo men han får i alla fall leva precis som han vill, fullt ut.
 
Sv: Bortsprungen!

Det hade jag gjort om skulden inte lagts på bilisten
Tror ni det är så jävla roligt att köra på en katt va? Tror ni man sitter och letar katter att köra på, skiter i att bromsa ner och på annat sätt medvetet satsar på att köra på en katt? Om ni inte gjort det redan så hoppas jag nästan ni får prova på det nån gång och kom sen och påstå att man gör det med flit. Och att ni får känna på hur man mår när man gjort det. :mad:

Jag tycker jättesynd om katten, men att tycka synd om en ägare som medvetet släpper ut sin katt trots riskerna... nej, då förtjänar man inget gull.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortsprungen!

Det hade jag gjort om skulden inte lagts på bilisten
Tror ni det är så jävla roligt att köra på en katt va? Tror ni man sitter och letar katter att köra på, skiter i att bromsa ner och på annat sätt medvetet satsar på att köra på en katt? Om ni inte gjort det redan så hoppas jag nästan ni får prova på det nån gång och kom sen och påstå att man gör det med flit. Och att ni får känna på hur man mår när man gjort det. :mad:

Jag tycker jättesynd om katten, men att tycka synd om en ägare som medvetet släpper ut sin katt trots riskerna... nej, då förtjänar man inget gull.

Nej, jag tror inte att det är så jävla roligt att köra på en katt. Jag tror att det är ganska omskakande och chockerande och gör att man känner sig skyldig efteråt. Och att det händer i misstag.
Beklagar att du råkat ut för det.

Vad jag reagerar på är att du menar att man skall skylla sig själv om man släpper ut sin katt och att helst alla katter i Sverige skulle hållas inne så att du slipper råka ut för att köra på dem i misstag.

Att ägare till katter som springer ute är ansvarslösa och inte bryr sig ett dugg om sina djur.

Du kan för min del få sitta och tycka det om du vill, men avstå snälla ifrån att säga "Skyll dig själv!" åt folk som mistat djur dom helt uppenbarligen bryr sig om.
Man kan tycka precis vad man vill, men att gnida salt i såren på människor, vare sig de är bekanta eller okända är inte medmänskligt.
 
Sv: Bortsprungen!

jag släpper ut vilket jävla djur som helst, speciellt djur som skall få vara ute. för jag tycker djur som katter skall vara ute om man skall ha dem - det ursäktar ingen som helst påkörning.

jag tycker alla påkörningar är förarens fel i vilket fall (djuren förstår inte, dumfan). bilar skapades inte av natur, djuren är en del av den. även mina påkörningar är mitt fel och man får lära sig att ta det lungt.

tycker det är fel att lägga skulden på djuret i sig, för att släppa ut en katt i sig är INTE fel. snarare rätt. men en död katt har ialf inte ont.
 
Sv: Bortsprungen!

Jag tycker jättesynd om katten, men att tycka synd om en ägare som medvetet släpper ut sin katt trots riskerna... nej, då förtjänar man inget gull.


Kan bara tolka detta som att du tycker att man inte ska få ha utekatter. Du verkar ha en väldigt sned syn på katter måste jag säga. Jag föredrar att ge mina katter ett lyckligt/naturligt liv även ifall det innebär vissa risker jämfört med ifall jag höll dem inspärrade dygnet runt med undantag för några promenader i sele.
 
Sv: Bortsprungen!

jag släpper ut vilket jävla djur som helst, speciellt djur som skall få vara ute. för jag tycker djur som katter skall vara ute om man skall ha dem - det ursäktar ingen som helst påkörning.

jag tycker alla påkörningar är förarens fel i vilket fall (djuren förstår inte, dumfan). bilar skapades inte av natur, djuren är en del av den. även mina påkörningar är mitt fel och man får lära sig att ta det lungt.

tycker det är fel att lägga skulden på djuret i sig, för att släppa ut en katt i sig är INTE fel. snarare rätt. men en död katt har ialf inte ont.

Misstag händer, och man är väldigt naiv eller fantasilös om man inte kan se det. Det är aldrig helt och ensamt bilistens fel om man kör på en katt.

Katten lär sig att förstå att den måste leva i en värld med bilar om man hjälper den lite. Alltid klarar den inte sig i alla fall, eftersom turen också spelar en roll men så är det.
Det man kan göra för katten är bland annat att ta ut den i koppel när den är nyinflyttad (bra att göra annars också) och föra den till vägen och visa gott exempel med att vara rädd vid vägen och springa ner i diket när en bil kommer. Katten får sig en funderare och grannarna får sig ett gott skratt, men det kanske räddar någon onödig överkörning där både katten, ägaren och den som i misstag kör över katten lider.
 
Sv: Bortsprungen!

Jag tycker jättesynd om katten, men att tycka synd om en ägare som medvetet släpper ut sin katt trots riskerna... nej, då förtjänar man inget gull.

För att upprepa mig ännu en gång. Jag äger ej katten. Katten bodde i det stall som min häst står inackorderad i. MEN självklart, kattälskare som jag är, anmälde jag honom saknad när han inte kom som han brukar och såg till att alla andra i stallet kollade efter honom. Och självklart sörjer jag honom när jag vet vad som hände och då får man vara arg på den förare som kan ha kört på katten. Man måste få vara ledsen och arg när ett djur i ens närmiljö dör. Men jag dömer inte de som av misstag kör på en katt, för det är fruktansvärt. Men man måste stanna och se så hur det gick med katten. Jag dömer inte heller de som låter sina katter vara ute, särskilt inte om de bor på landet. Man har rätt att avgöra vad som är mest rätt för katten själv. Därför sörjer jag bara Tjocksvans och saknar honom. Men jag skulle aldrig få för mig att gå fram till min Stallägare och säga "skyll dig själv". För man gör helt enkelt inte så.

Jag skrev inte om vad som hände Tjocksvans här för att jag ville att någon skulle tycka synd om mig personligen, eller hans ägare för den delen. Jag skrev om vad som hände honom eftersom jag hade lagt ut en anmälan om att han var försvunnen (bland annat här) och sedan ville rapportera att man inte behövde leta längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Bortsprungen!

Vad hemskt, håller annars med Cecilia T om att körare ser sig för och att det inte är kattens fel utan förarens.
 
Sv: Bortsprungen!

Nej det är inte kattens fel. Den har inte det konsekvenstänket. Heller inte förarens fel såvida hen inte körde på katten med flit. Ägaren är den som beslutat atrt katten ska vara ute (om inte katten rymt) och är sålunda i mina ögon skyldig.

Dock väldigt tråkigt att höra, stackars kisse.
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 303
Senast: Corax
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 144
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: maria_b
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp