Bostadslån - bosatt utomlands

Janey

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av någon som är hyfsat insatt i bostadslåns världen för jag och sambon sitter och klurar på hur vi ska fixa det här.

Basfakta: Jag- svensk medborgare bosatt i London och har inte haft en svensk inkomst de senaste 3 åren jobbat i London och i Kapstaden. För tillfället gravid. Kan visa inkomst från London. Inga betalningsanmärkningar och haft lån i Sverige tidigare som jag betalat av ca 2 år i förtid av 5 år. (Hästköp)

Mannen - Brittisk medborgare, inkomst i London, inget svenskt personnummer.

Vi vill köpa ett hus i Sverige för att så småningom flytta "hem". Planen är att vi vill ta ett Svenskt bostadslån. Vi har redan nu en insats på ca 25+ % idag att kunna lägga utan problem (Planen är att köpa ett hus för drygt 1,5 miljon). Men hur vi än klurar på det så blir det ju ganska svårt. Så länge mannen inte har svensk personnummer borde det vara svårt att få honom som med-låntagare? Kan tänka mig att i bankens ögon är jag lika med en ensamstående mor, oavlönad de 3 senaste åren. Alltså ingen ideal kandidat. ;)
Vi skulle nog kunna spara ihop till 50% inom de närmsta månaderna om vi börjar snåla lite. Men helst vill vi ju ha lite buffert och inte smälla allt på insatsen.

Sätter det käppar i hjulet att vi inte har någon svensk inkomst, kan en utländsk inkomst vara giltig? Hur stor insatts behöver vi ha för att banken eventuellt skulle kunna godkänna oss med detta i bakgrund?

Skulle vi (sista utväg om vi behöver) köpa huset först (med hjälp av mannens syster) för sedan belåna huset därefter? (Dvs huset är egentligen redan betalt och därmed påvisad att pengar "finns" även om det till viss del är lånat från hans syster).

Eller är det helt kört för oss? :( Vi har ju inte super-bråttom men om rätt hus dyker upp vill vi ju liksom inte bara sitta där och se det försvinna mitt framför näsan.
 
Men prata med den bank ni är intresserade av! Möjligtvis kan ett första besked via nätet, när man lite snabbt knappar in alla uppgifter i en databas, ge avslag men självklart finns banker som utan problem kan ge er ett lån. De flesta större banker har personal som hanterar sånthär dagligen och även om det kan bli en aning mer pappersexercis än om ni båda varit svenskar som bott och jobbat i Sverige så är det egentligen inga svårigheter.
 
Nu behöver jag hjälp av någon som är hyfsat insatt i bostadslåns världen för jag och sambon sitter och klurar på hur vi ska fixa det här.

Basfakta: Jag- svensk medborgare bosatt i London och har inte haft en svensk inkomst de senaste 3 åren jobbat i London och i Kapstaden. För tillfället gravid. Kan visa inkomst från London. Inga betalningsanmärkningar och haft lån i Sverige tidigare som jag betalat av ca 2 år i förtid av 5 år. (Hästköp)

Mannen - Brittisk medborgare, inkomst i London, inget svenskt personnummer.

Vi vill köpa ett hus i Sverige för att så småningom flytta "hem". Planen är att vi vill ta ett Svenskt bostadslån. Vi har redan nu en insats på ca 25+ % idag att kunna lägga utan problem (Planen är att köpa ett hus för drygt 1,5 miljon). Men hur vi än klurar på det så blir det ju ganska svårt. Så länge mannen inte har svensk personnummer borde det vara svårt att få honom som med-låntagare? Kan tänka mig att i bankens ögon är jag lika med en ensamstående mor, oavlönad de 3 senaste åren. Alltså ingen ideal kandidat. ;)
Vi skulle nog kunna spara ihop till 50% inom de närmsta månaderna om vi börjar snåla lite. Men helst vill vi ju ha lite buffert och inte smälla allt på insatsen.

Sätter det käppar i hjulet att vi inte har någon svensk inkomst, kan en utländsk inkomst vara giltig? Hur stor insatts behöver vi ha för att banken eventuellt skulle kunna godkänna oss med detta i bakgrund?

Skulle vi (sista utväg om vi behöver) köpa huset först (med hjälp av mannens syster) för sedan belåna huset därefter? (Dvs huset är egentligen redan betalt och därmed påvisad att pengar "finns" även om det till viss del är lånat från hans syster).

Eller är det helt kört för oss? :( Vi har ju inte super-bråttom men om rätt hus dyker upp vill vi ju liksom inte bara sitta där och se det försvinna mitt framför näsan.
Jag tror du måste prata med banken. Och be att få en tid över telefon så du kan förklara situationen. Men jag tror att denna typ av situation måste de ju varit med om förut,

Så prata med de direkt. Du behöver ju få korrekt info för att kunna leta hus.
 
En annan variant kan ju vara att hyra bostad först och sedan hitta det där drömhuset.

Men som de andra skriver: prata med banken. Och prata med flera olika banker.

Din inkomst bakåt, om den kan styrkas med uppgifter från England, torde ju räknas.
Dock är många banker idag försiktiga om man inte har fast jobb. För dem är ju betalningsförmågan framåt i tid betydligt mer intressant än historisk betalningsförmåga.
 
Tack för svaren, jag har varit i kontakt med min bank (nordea) och de sa bara att jag ska boka in möte nästa gång jag är i Sverige, så vi har liksom inte riktigt vetat i vilken ände vi ska börja i tänkte om det kanske varit någon som har koll på hur det fungerar.

Vi har tänkt det där med hyra - men tanken är ju dock att vi ska bo och jobba till en början i london och sedan när huset är köpt att jag kan börja leta jobb i Sverige så att när det blir aktuellt bara kan flytta över - dvs dubbla hyror i var sitt land är inte optimalt då kan jag lika gärna vara här och fortsätta jobba. På så sätt har vi garanterat en inkomst hela tiden.

För det ju det vi funderat lite på i bankens ögon i och med att vi vill flytta till sverige är det lika med att vi inte kommer ha garanterad betalningsförmåga då vi kommer vara så illa tvungna att byta jobb.. Mannen är väl den som kommer sist och då är det med rejäl buffert för att inte akut behöva leta efter jobb. Som tur är har han ett ganska välbetalt jobb så i slutklämmen skulle han kunna bo hos sin mamma för att få hela lönen direkt som buffert medan jag och mini är i Sverige.
 
Ska försöka luska fram vart jag kan ringa (och toppa upp vår ringa-utomlands-telefon - betalar annars över 10kr i minuten från min vanliga :eek: )
 
Ska försöka luska fram vart jag kan ringa (och toppa upp vår ringa-utomlands-telefon - betalar annars över 10kr i minuten från min vanliga :eek: )

En tanke bara, varför inte maila först och göra upp om vem du ska prata med och när? Just för att minimera dyr dötid (i typ kö) på telefonen.
 
En tanke bara, varför inte maila först och göra upp om vem du ska prata med och när? Just för att minimera dyr dötid (i typ kö) på telefonen.

Precis, har du ingen bank person?

Jag har haft en egentligen sen jag flyttade första gången. Nu är det samma person som är ansvarig för huslånen. Men vi har ju ett litet lokalt kontor (det är så bra att jag har dem fast de egentligen ligger 1.5 timma bort från huset- jag är ju utomlands igen så egentligen är det bättre då min far har samma kontor och kan ordna saker åt mig). Det är smidigt om man behöver prata med personen eller har problem med en betalning osv eftersom hen är lätt att få tag på utan att jag behöver ringa till huvudväxeln.
 
Det är väldigt vanligt att utlandsboende svenskar äger fastigheter i Sverige. Detta är på inget sätt en ovanliga situation för bankerna. Just er möjlighet till lån beror ju på era förutsättningar, men det faktum att ni inte bor/har inkomst i Sverige är på inget sätt ett hinder.

Under tiden jag och min sambo bodde i Schweiz fick vi lånelöfte (som vi aldrig nyttjade) i svensk bank (Nordea) för att köpa fastighet i Sverige. Fick styrka kreditvärdigheten genom uppgifter från Schweiz. Vill minnas att vi lämnade anställningskontrakt, uppgifter på sparat kapital, taxerad inkomst och visa att det inte fanns betalningsanmärkningar. Det som var lite komplicerat var att sätta levnadskostnader i relation till inkomst. Bankernas standardkalkyler fungerar ju rätt dåligt på andra samhällssystem med andra prislägen. Hade telefonmöte och mailade nödvändiga dokument, fick lånelöfte på några dagar. Den insats banken krävde var som vanligt minst 15%. Visst var det pappersexercis, men upplevde det inte som krångligt.
 
Kan tillägga att vi var intresserade av ett specifikt objekt när vi sökte lånelöfte, vilket antagligen snabbade på processen. Är ni bara allmänt intresserade av att någon gång köpa hus i Sverige så kanske banken inte bemöter er lika aktivt och därför föreslår möte på banken vid tillfälle.
 
Mina föräldrar som satt i liknande sits; ingen inkomst i Sverige senaste 3 åren och ingen större lön innan det heller (har dålig koll men om jag förstår det rätt tar de ut ngn typ av avkastning vid behov från företaget och lever på de pengarna) fick inte låna av sin ordinarie bank trots en rejäl kontantinsats. Det var dock inga problem hos nästa bank de vände sig till. Nu hade de ju både svenskt personnummer och var aldrig skrivna som utflyttade under sina år utomlands, så lite annorlunda jämfört med er såklart. Men jag tror att om man hör runt och visar på att inkomst kommer finnas så är det troligen inget problem i de prisklasser ni letar. Banken som nekade mina föräldrar lånade gladeligen ut 1,5 miljoner till mig som ensam med en inkomst på runt 30 000/månad...
 
Nu behöver jag hjälp av någon som är hyfsat insatt i bostadslåns världen för jag och sambon sitter och klurar på hur vi ska fixa det här.

Basfakta: Jag- svensk medborgare bosatt i London och har inte haft en svensk inkomst de senaste 3 åren jobbat i London och i Kapstaden. För tillfället gravid. Kan visa inkomst från London. Inga betalningsanmärkningar och haft lån i Sverige tidigare som jag betalat av ca 2 år i förtid av 5 år. (Hästköp)

Mannen - Brittisk medborgare, inkomst i London, inget svenskt personnummer.

Vi vill köpa ett hus i Sverige för att så småningom flytta "hem". Planen är att vi vill ta ett Svenskt bostadslån. Vi har redan nu en insats på ca 25+ % idag att kunna lägga utan problem (Planen är att köpa ett hus för drygt 1,5 miljon). Men hur vi än klurar på det så blir det ju ganska svårt. Så länge mannen inte har svensk personnummer borde det vara svårt att få honom som med-låntagare? Kan tänka mig att i bankens ögon är jag lika med en ensamstående mor, oavlönad de 3 senaste åren. Alltså ingen ideal kandidat. ;)
Vi skulle nog kunna spara ihop till 50% inom de närmsta månaderna om vi börjar snåla lite. Men helst vill vi ju ha lite buffert och inte smälla allt på insatsen.

Sätter det käppar i hjulet att vi inte har någon svensk inkomst, kan en utländsk inkomst vara giltig? Hur stor insatts behöver vi ha för att banken eventuellt skulle kunna godkänna oss med detta i bakgrund?

Skulle vi (sista utväg om vi behöver) köpa huset först (med hjälp av mannens syster) för sedan belåna huset därefter? (Dvs huset är egentligen redan betalt och därmed påvisad att pengar "finns" även om det till viss del är lånat från hans syster).

Eller är det helt kört för oss? :( Vi har ju inte super-bråttom men om rätt hus dyker upp vill vi ju liksom inte bara sitta där och se det försvinna mitt framför näsan.

Jag tror inte att det är kört för er. Hitta en bankperson som blir "er" och som ni har personlig kontakt med, banken är intresserad av att ni ska kunna betala tillbaka det ni har lånat inom rimlig tid (så att de kan tjäna pengar på räntan ;)) och om ni kan bevisa att ni kan det så är det i regel helt lugnt.
 
Tack för alla svar!

@Inte_Ung Att låna i London är väl våran sista utväg. På grund av högre räntor + att vi är "fast" i pundet som är betydligt starkare och dyrare gör att när vi sedan flyttar till Sverige kommer betala lånet i pund men tjäna i SEK. Vilket kan bli en dyr historia - vilket jag redan upplevt när jag bodde i Sydafrika (nu är denna valuta hemskt mycket mer opålitlig) men min lön och sparade pengar blev i princip värdelösa under det året i SA och i princip jobbade jag gratis (I förhållande SA/sverige) och det var ju inte speciellt kul. Nu hade jag inte några lån då men att stå i en liknande situation med lån, huva! :nailbiting: Det var ju lugnt så länge jag var i landet men jag planerade ju aldrig att vara där "för alltid".

Alright men det låter inte som att det är helt kört då alltså? Jag får helt enkelt trycka på lite med bankmannen från nordea ska till Sverige över helgen men då är ju såklart inte banken öppen, får planera en banktrip i veckan och bara boka in så många banker som möjligt. :)
 
när vi sedan flyttar till Sverige kommer betala lånet i pund men tjäna i SEK.
Nej då så flyttar ni över lånet till Sverige då ni ju har inkomster i det land som bankerna befinner sig i.
Med Svenska inkomster i SEK så kommer ni inte att ha några som helst problem med att få ett lån i en Svensk bank.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 717
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 861
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp