Box utan kontrakt/avtal

Freazer

Trådstartare
Behöver lite hjälp att reda ut detta. Har en häst som tyvärr ska tas bort och behöver hämta hem min ponny som brorsdottern har i ett grannstall till deras hem. Sa till i god tid att jag kommer behöva ha ponnyn har hemma som sällskap men såklart får brorsdotter fortfarande rida och hålla på med ponnyn. Tänkte på deras uppsägningstid då givetvis. Då kläcker min bror ur sig att dom varken har kontrakt eller något muntligt avtal utan betalt hyran svart. Kan man flytta tex över dagen om man nu skulle vilja det eller kan stallägaren motsätta sig och kräva fler månadshyror? Att det är tröttsamt, oansvarigt, dumt osvosv att både hyra box utan kontrakt eller avtal är bara förnamnet.:meh:
 
Jag tänker att man antagligen får räkna med att betala en månadshyra som uppsägning, men knappast mer. Själva ponnyn får man ju flytta tidigare såklart.

Varför? Står det i ngn lagtext?
Vill ha argument till min bror som inte vill betala men jag köper hö av denna personen och vill inte att han ska strula till det.
 
Varför? Står det i ngn lagtext?
Vill ha argument till min bror som inte vill betala men jag köper hö av denna personen och vill inte att han ska strula till det.
Ingen aning, muntligt avtal gäller ju, så det beror på vad som sagts såklart. Men har man inte bestämt något kan jag iaf tycka att det är rimligt att ha en månads uppsägning. Särskilt om man vill behålla en bra relation till personen ifråga.
 
Varför? Står det i ngn lagtext?
Vill ha argument till min bror som inte vill betala men jag köper hö av denna personen och vill inte att han ska strula till det.

Det är väl rimligt att man betalar en viss uppsägningstid även om man inte har ett skriftligt, utan endast muntligt, avtal.

Det är ju sådana här gånger det är synd att inte ha ett skriftligt avtal, när parterna råkar tycka olika.
 
Varför? Står det i ngn lagtext?
Vill ha argument till min bror som inte vill betala men jag köper hö av denna personen och vill inte att han ska strula till det.

Tycker det blir lågt att resonera som din bror i sammanhanget. Han har godkänt uppplägget och att inget skriftligt finns, men muntliga avtal är även de giltiga avtal och även om inget muntligt sagts är det snygg etikett att inte sen bara dra på dagen. Han kan ju vända på det om det hade varit stallägaren som helt plötsligt meddelat att de måste vara ute ur stallet i morgon .

Om jag varit du hade jag sagt ifrån till brorsan med anledning av att du vill ha en fortsatt god relation till stallägaren inkl en god foderleverantör till hästen i fråga .

Ibland blir jag så förvånad att så många människor inte betänker vikten av att uppträda schysst och upprätthålla goda relationer i den mån det är möjligt . Man vet ALDRIG när man sen kommer stå inför situationer/lägen där detta spelar stor roll i framtiden . Dvs hur man hanterade situationer/människor/relationer som då återigen dyker upp i ens liv/tillvaro där ett sånt uppförande blir avgörande.
 
Senast ändrad:
Ingen aning, muntligt avtal gäller ju, så det beror på vad som sagts såklart. Men har man inte bestämt något kan jag iaf tycka att det är rimligt att ha en månads uppsägning. Särskilt om man vill behålla en bra relation till personen ifråga.

Det finns enligt båda inget "direkt muntligt avtal" men står man där tills vidare och betalar månadshyra varje månad borde det vara ett avtal, iaf i mina ögon..
I alla fall så har dom nu kommit överens (tack och lov, min bror är en tjurskalle utan dess like) om 14 dagars "uppsägning", om vi inte gör så att vi flyttar dit en annan häst som brorsdottern ridit på lite hemma hos mig. Förhoppningvis har min bror lärt sig att skriva avtal också........:angel:
 
Jag har stått i ett stall utan kontrakt (och ja, det är dumt). Vi behövde flytta hästarna därifrån snabbt eftersom det fanns saker som gjorde att hästarna faktiskt inte var säkra där (exempelvis att behöva hämta hästarna i grannens trädgård tre gånger samma vecka för att det inte fanns el i stängslet, vi hade försökt laga det tidigare men det skulle krävas rätt omfattande materialinköp som man kan tycka att stallägaren borde stå för när hen själv har hästar i hagen, och inget hände...). Vi ville fortfarande inte bli ovänner med stallägaren, och jag har inget emot hen som person. Vi frågade helt enkelt hur hen ville ha det. Hen nöjde sig i det fallet med att vi betalade hyran för den månad vi stod kvar i stallet och sen flyttade i månadsskiftet. (Sen tyckte människan förmodligen att det var skönt att slippa oss eftersom vi tjatade om det där med staketet hela tiden.) Hade hen velat ha en längre uppsägningstid hade vi betalat det så klart, även om inget av det hade diskuterats ens muntligt innan.

Kan säga att det var otroligt skönt att flytta från mitt förra stall där det fanns riktiga, skrivna avtal där varken jag eller stallägaren kunde dra några rövare.
 
Om inget är avtalat varken muntligt eller skriftligt så finns ju inga krav från stallägaren sida. Flytta hästen kan du ju alltid göra när du vill. Personligen skulle jag alltid säga till 1 månad i förväg - eller betala en månad efter flytt - oavsett om det finns avtal eller inte. Därför att det hör till vanligt vett att man säger till 1 månad innan. Det har jag gjort där jag inte hade ngt avtalat alls.

Din bror behöver ju inte göra det om han tycker att det känns bra att bara flytta med kort varsel och stallägaren inte säger ngt annat. Men om han säger att det är 1 månader uppsägningstid är det ändå rimligt och för god relation, ffa om det är en person ni kommer att ha o göra med framöver, så hade jag inte ifrågasatt en månads uppsägningstid även om det inte var sagt något alls innan. Hur som helst kanske din bror vill ställa häst där igen nån gång?

Det är väl inte svårt att tala om att snart kommer ponnyn att behöva flyttas. Datum är inte sätt men det är pågång. Lätt som en plätt tycker jag.
 
Jag har haft tusentals hästar inackorderade, de flesta utan kontrakt. Har aldrig krävt nån uppsägningstid. Vill folk flytta hästarna fakturerar jag bara de dagar hästen funnits där. Inget mer.
 
Jag har haft tusentals hästar inackorderade, de flesta utan kontrakt. Har aldrig krävt nån uppsägningstid. Vill folk flytta hästarna fakturerar jag bara de dagar hästen funnits där. Inget mer.
Tusentals hästar? Du måste ha ett stort stall med enorm omsättning av inackorderingar under många år för att få ihop det.
 
Tja, stuteri med stora beten. Då blir det hög omsättning på hästar. Inget konstigt alls.
Stora stallar också antar jag, svårt att erbjuda stallplats annars. Hästar på sommarbete är inte riktigt samma sak.

Stuteri är knappast kända för att vilja ha en strid ström av hästar pga smittrisken.
 
Stora stallar också antar jag, svårt att erbjuda stallplats annars. Hästar på sommarbete är inte riktigt samma sak.

Stuteri är knappast kända för att vilja ha en strid ström av hästar pga smittrisken.
Vad är det du vill ifrågasätta? Tror du jag ljuger?
Jag svarade bara att jag som stallägare aldrig sett några problem i att folk vill flytta sina hästar med kort varsel.
 
Vad är det du vill ifrågasätta? Tror du jag ljuger?
Jag svarade bara att jag som stallägare aldrig sett några problem i att folk vill flytta sina hästar med kort varsel.
Ja jag tror du ljuger när du talar om 1000-tals hästar, eller inte har koll och överdriver. Säg att det är ett lågt 1000-tal som 3000. Har du hållit på i många år. Låt säga 30 så har du bytt ut 2 hästar i veckan i ditt stall.

Jag har aldrig stött på ett större stall utan avtal, de brukar ha myndigheternas blickar på sig på ett helt annat vis, och dessutom behöver ha mer koll för att kunna driva stallet på ett bra vis så jag ser dina uppgifter som orimliga.

Hade du sagt "Jag svarade bara att jag som stallägare aldrig sett några problem i att folk vill flytta sina hästar med kort varsel." hade jag knappast ifrågasatt det.
 
Jag kan med lätthet tänka ut betydligt större stuterier/stall än vad jag hade, så siffrorna är inte orimliga på nåt vis.
Men det har återigen inget som helst med TS fråga att göra. Jag ville bara, till skillnad från många andra som svarar, faktiskt påpeka att många som har inackorderingar inte alls kräver nån uppsägningsmånad.
 
Behöver lite hjälp att reda ut detta. Har en häst som tyvärr ska tas bort och behöver hämta hem min ponny som brorsdottern har i ett grannstall till deras hem. Sa till i god tid att jag kommer behöva ha ponnyn har hemma som sällskap men såklart får brorsdotter fortfarande rida och hålla på med ponnyn. Tänkte på deras uppsägningstid då givetvis. Då kläcker min bror ur sig att dom varken har kontrakt eller något muntligt avtal utan betalt hyran svart. Kan man flytta tex över dagen om man nu skulle vilja det eller kan stallägaren motsätta sig och kräva fler månadshyror? Att det är tröttsamt, oansvarigt, dumt osvosv att både hyra box utan kontrakt eller avtal är bara förnamnet.:meh:
Varför hitta på problem när du inte vet att det är något problem?

Låt du din bror ta ansvar för avtalet med stallägaren. Förstår inte överhuvudtaget att du har med din brors affärer att göra? Varför skulle de påverka dina höleveranser? Prata du med din höleverantör och sköt dina avtal rekorderligt. De flesta kan skjilja på olika personers affärer.v

Somjag förstår det har du ändrat fodervärdsavtalet med din bror om var din häst ska vara placerad. Det är väl ett fodervärdsavtal antar jag? Då kommer följdfrågan är det avtalet skriftligt? Haha," gottcha" , ha försöker skoja? :-p

@France tja ,ja , flera säger att din siffra pr orimlig, fast du kanske har/hade seminstation?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 817
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 589
Ekonomi & Juridik En inackordering skriver kontrakt på stallplats, i kontraktet anges exakt mängd hö som ingår. Efter 2 veckor tar inackorderingen upp med...
Svar
14
· Visningar
2 237
Senast: Bison
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 807
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp