Bukefalos 28 år!

Bra/dålig hovslagare?

S

sputte

Nu börjar jag tröttna på min hovslagare som jag haft i två år!

Hästen har ALLTID tappskor, bak,fram, kors och tvärs. Jag anser delvis att det beror på att skorna är för stora och sticker ut både på sidorna och i bakkant, men min hovslagare skyller på dålig hovkvalité och sätter därför inte på mindre skor. Är det inte meningen att skon ska passa och att hovslagaren ska anpassa skon till hoven?

Varje gång hon får tappsko går ju hoven sönder lite, så idag var han tvungen att ta på typ plastic padding på hoven för att "laga" den. Och nu måste jag sko om helt, om max 5 veckor annars blir det bara ännu mer skit av allt. Vilket för övrigt irriterar mig då hovslagaren har 6 veckors garanti...

Sist hovslagaren var ute sa han i förbifarten att: "Nu blev jag tvungen att sko med 6 mm runt om. De senaste ggr har jag skott med 8 mm i fram och 6 mm i bak."
Va fan!!!!
Visst det kanske är min uppgift som hästägare att ta reda på sådant, men jag har (dum som jag är) trott att det var "normalt" att man skor med samma mm fram som bak om man inte kommit överens om något annat!
Det blir väl skillnad i tyngd på skorna eller är jag helt ute och cyklar nu?

Fan vad jag är bitter!!!! :cry:

Vad tycker ni kännetecknar en BRA hovslagare?
 
Sv: Bra/dålig hovslagare?

Din hovis gör ju rätt som lägger ut skorna i trakterna, var glad att han/hon inte trångskor i stället
Är hästen balanserad o musklad så att den rör sig korrekt? Om inte så börja med att fixa till detta så ryker nog inte skorna lika ofta heller
 
Sv: Bra/dålig hovslagare?

Men samtidigt hade jag kännt att jag skulle byta hovslagare. Att hela tiden få tappsko kan bero på olika saker, men jag vill aldrig att en sko vara utlagd och definitivt inte i traktarmarna eftersom det är lättare att trampa av dem då...
Sen har jag ingen erfarenhet om VARFÖR man lägger ut dom så mkt som 8mm. Tycker det låter mkt... Det betyder inte att jag förespråkar trångskoddhet, men skon ska passa hoven och helst varmriktning, men det är inte alla som riktar varmt, och det finns ju skor som funkar bra till kallriktning.
Men jag skulle definitivt prova att byta hovslagare. samtidigt vet jag att min kompis som är hovslagare säger att det finns hästar som har mer tappsko än andra och vissa inte alls. Beror ju på hur hoven ser ut. Hur mkt vägg det finns etc.
Släng in ett foto så man får se hur det ser ut! Ska prata med min kompis om detta för det är allmänt intressant tycker jag!

/CJ
 
Sv: Bra/dålig hovslagare?

Nin skrev:
Din hovis gör ju rätt som lägger ut skorna i trakterna, var glad att han/hon inte trångskor i stället
Är hästen balanserad o musklad så att den rör sig korrekt? Om inte så börja med att fixa till detta så ryker nog inte skorna lika ofta heller

Men att sko med olika tyngder fram och bak är inte direkt positivt för balansen!
 
Sv: Bra/dålig hovslagare?

seejii skrev:
Men samtidigt hade jag kännt att jag skulle byta hovslagare. Att hela tiden få tappsko kan bero på olika saker, men jag vill aldrig att en sko vara utlagd och definitivt inte i traktarmarna eftersom det är lättare att trampa av dem då...
Sen har jag ingen erfarenhet om VARFÖR man lägger ut dom så mkt som 8mm. Tycker det låter mkt... Det betyder inte att jag förespråkar trångskoddhet, men skon ska passa hoven och helst varmriktning, men det är inte alla som riktar varmt, och det finns ju skor som funkar bra till kallriktning.
Men jag skulle definitivt prova att byta hovslagare. samtidigt vet jag att min kompis som är hovslagare säger att det finns hästar som har mer tappsko än andra och vissa inte alls. Beror ju på hur hoven ser ut. Hur mkt vägg det finns etc.
Släng in ett foto så man får se hur det ser ut! Ska prata med min kompis om detta för det är allmänt intressant tycker jag!

/CJ

Med 8 mm respektive 6 mm menar jag tjockleken på skorna.
Men dom sticker ut en BRA bit i bakkant och jag tycker att skorna är på tok för stora för henne.

Har tyvärr ingen digitalkamera, så bild kan jag inte fixa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra/dålig hovslagare?

sputte skrev:
Med 8 mm respektive 6 mm menar jag tjockleken på skorna.
Men dom sticker ut en BRA bit i bakkant och jag tycker att skorna är på tok för stora för henne.

Skorna ska sticka ut en bit i bakkant...
Mer knepigt är tjockleken på skorna !
Har själv aldrig haft "tjockare" skor än 5 mm på mina hästar.. varför 8 mm tjocka skor ??
 
Sv: Bra/dålig hovslagare?

Det är inte bara hovis som sitter inne med lösningen, men självklart är det avgörande om det är en duktig hovslagare. Jag föredrar ett visst utlägg och att traktarmarna sticker ut, det skall det ju liksom göra. Det står lite om utlägg osv i Svenska Hovslagarföreningens redogörelse för "Svensk Standardskoning" som du hittar här: http://user.tninet.se/~oio093l/svenskstandard.html

Viktigt att fundera över tycker jag är VARFÖR hästen tappar skorna; som tränare av hästen så kan man påverka hästens balans och muskling ganska mycket, och en häst med bättre koll på sin kropp får oftast inte lika många tappskor.

Dessutom finns andra beslag som t ex flappskor, som inte är lika lätta att kliva av - om det nu är det som sker. Främjar dessutom dåliga hovarna med bättre tillväxt etc. Att sko med olika tjocka (och därmed olika tunga) skor är väl allmänt vedertaget som viss viktning vid t ex gångartsträning. Men skor, till skillnad från (vikt)boots, sitter på 24/7.

Skoningsintervallen är ju normalt sett 6-8 veckor, men behöver man sko om oftare så är det bara att acceptera läget och försöka påverka det man kan påverka under tiden. Är hovarna riktigt risiga kanske det bästa är vila och avskodd period, men det beror ju på om hästen blir ömfotad osv.
 
Sv: Bra/dålig hovslagare?

Att skorna sticker ut en bit både åt sidorna och bak är normalt och som det skall vara på en nyskodd häst. Det ger det stöd hoven behöver när den expanderar dels när den sätter i hoven och fortsätter ge stöd när hoven växer. Hade man skott exat efter hoven hade förmodligen hoven växt sig över skon i slutet av skoperioden. Men jag förstår helt klart ditt dilemma med tappskorna- kanske ska man i ditt fall frångå det normala och sko trångt för att se om det blir bättre.
Angående viktskillnaden fram och bak är den så liten att det inte spelar någon roll. Många går ju skodda endast fram.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 157
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 210
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp