Bra kattsand

Joyride

Trådstartare
Jag behöver ha en kattsand som kapslar in lukt ordentligt, då jag har 5 kattungar + mamma. Och bor litet så det luktar en del även om jag mockar varje dag:crazy:

Några förslag? Gärna i större förpackning
 
Sv: Bra kattsand

Jag använder Pussi kompakt som finns i 10 kg säckar, den prisvärdaste och jag brukar mocka både morgon och kväll.
 
Sv: Bra kattsand

Testa Ever clean. Dyrt men näst intill stinkfritt.
 
Sv: Bra kattsand

Jag kör med everclean nu. Det blev för mycket för pussikompakten med tre katter (alla tre kissar i samma låda och bajjar bara i dom två andra:smirk: ).
Nackdelen är att jag nu tycker att katterna luktar kattsand:crazy:
 
Sv: Bra kattsand

Nackdelen är att jag nu tycker att katterna luktar kattsand:crazy:

Ja, lukten är ganska stark. Nu är det ett antal veckor sedan jag lämnade tillbaka min kattvaktskisse, men jag tycker att jag fortfarande kan förnimma kattsanden då och då på vissa ställen.:D Iofs var det den parfymerade varianten, men ändå.;)
 
Sv: Bra kattsand

Pussy kompakt, klumpbildnande finns i 20-kgs säckar också, typ på granngården och sådär om man orkar bära hem dom... =) blir lite billigare kilopris då... tror dom kostar 120 kr för 20 kg och ca 70 kr för 10kg.
 
Sv: Bra kattsand

Fast jag tycker inte pussyn är luktfri om man har flera katter. Den "håller" lixom inte så länge innan man måste byta allt. I min kisslåda håller helt ny pussysand sig luktfri i max en vecka, sen börjar man känna amoniaklukten och då mockar jag två gånger om dagen..
 
Sv: Bra kattsand

Ja det kan nog vara möjligt att det är så... jag har bara en katt så det blir ju inte så mycket i lådorna...

Trådkapning: Hur bra funkar pellets? Har funderat på att göra en låda till kisslåda och ha pellets i den... Eller?
 
Sv: Bra kattsand

Är det bara jag som tycker det är lite komiskt med folk som skriver Pussy kompakt och inte det korrekta namnet Pussi kompakt? :angel: :D

Jag har tidigare kört med Everclean, men nu när de höjt priset ytterligare tänker jag försöka fortsätta med Pussi som jag nu haft i ett par månader (jag har två katter varav en fertil hane och det luktar inte).

Och efter prishöjningen skulle jag definitivt inte använda det om jag hade fem kattungar dessutom. I somras när jag använde Everclean till min hona och hennes fem kattungar så gick det åt 5 stora 11,3 kg förpackningar. :o Det blir INTE billigt när de kostar 200 kr för 10 kg numera. Möjligtvis skulle jag kunna kompromissa och köpa en förpackning Everclean och blanda med Pussi resten.

/Erica
 
Sv: Bra kattsand

Håller med om att Ever clean är alldeles för dyrt. Allra helst för mig, som vill byta hela lådan efter max 14 dagar. Men vad gäller luktborttagning är det den bästa sand jag testat. Lite deo doft dessutom.

Best friend kristallsand tyckte jag också var rätt bra vad gäller stinkfrihet. Men inte håller den en månad som det står på påsen.

Jag kör Miss cat icke klumpbildande och byter hela lådorna ofta, det funkar bäst för mig men icke helt stinkfritt. Tycker ändå det är okej att det luktar en aning ur lådorna, det känns hellre lite konstigt när det inte luktar alls. Ungefär som maten i affären som håller sig färsk längre än vad den rimligen borde pga alla processer den går igenom...
 
Sv: Bra kattsand

Det var just pga kostnaden som jag bytte från pussi till EC, tycker jag får byta all sand jätteofta med pussi, EC fyller jag bara på och rengör själva lådan varannan vecka.

Mina kattsandskostnader med pussi blev ca 200 kr/månad, nu blir det ungefär hälften.
 
Sv: Bra kattsand

jag har papperspellets, miljövänligt o fungera jättebra :)
Plockar bajset varje dag o tömmer hela lådan en gång i veckan, kostanden hamnar på 60 pix i månaden.
 
Sv: Bra kattsand

Den här kör vi med, i stort sett av födsel och ohejdad vana:
405A564BF9403E3FE1000000AC110A15.jpg


Håller lukt bra, dammar inte och gör fina fasta klumpar ;) Men jag undrar om de börjat parfymera den (utan att tala om det på kartongen) för katternas kiss har börjat lukta annorlunda :confused:
Ingen annan som har erfarenhet av Vitakraft? För/nackdelar jämfört med Pussi och Everclean? Har funderat på att testa (bland annat för att endast EN ica-butik här i stan har "vår" kattsand) men vill inte krångla med katternas toalett om det visar sig att inget annat är lika bra ändå.
 
Sv: Bra kattsand

Hade everclean förut, men blir drit dyrt när man han tre katter. Så har nu bytt till den här ljusblåa säcken som bla finns på granngården, hm.. vilken är det? Är det den Pussi ni andra skrev? Kommer inte ihåg. Men det största uppsvinget jag gjorde på kattlåde fronten för att få det så fräscht som möjligt var att jag bytte till en STOR (modell häst vatten balja) låda, ca 35x70 cm med kanske 25 cm höga kanter. Då får man i större mängd sand och det blir betydligt fräschare!

Kanske dock kan vara svårt för riktigt små kattungar att ta sig i.
 
Sv: Bra kattsand

Det var just pga kostnaden som jag bytte från pussi till EC, tycker jag får byta all sand jätteofta med pussi, EC fyller jag bara på och rengör själva lådan varannan vecka.

Mina kattsandskostnader med pussi blev ca 200 kr/månad, nu blir det ungefär hälften.

Jaså? :confused: Jag tömmer i princip aldrig hela lådan utan fyller bara på allt efterhand, även med Pussi. Märker absolut ingen skillnad på åtgång på de olika, och då är EC mer än dubbelt så dyrt som Pussi. Nya EC dammar mer än Pussi också tyvärr. Tidigare var jag en trogen EC-användare, men kvalitetsförsämring OCH prishöjning gör att jag bytt. :(

/Erica
 
Sv: Bra kattsand

klumpe kattsand finns i 20 kg. säckar på öb för 59 kr.och är luktfri men det ska vara den som är grå till färgen ( det finns vit med ) ps. nu tömmer även gubben med ds.
 
Sv: Bra kattsand

klumpe kattsand finns i 20 kg. säckar på öb för 59 kr.och är luktfri men det ska vara den som är grå till färgen ( det finns vit med ) ps. nu tömmer även gubben med ds.

Jag använder den och nu när jag har i mer sand så funkar den rätt bra, skall s:smirk:kaffa en låda med "dörr" o en utan. Katt mamman går inte med "dörr" men tänkte att det kan vara bra att kattungarna får lära sig
 
Sv: Bra kattsand

Jag kör med eldningpellets, en säck räcker nästan två månader till två katter.

Blir lite mer jobb att göra rent men det uppvägs med råge av priset!

Att det sen bara är att spola ner bajset i toaletten och slänga spånen i sopkärlet för det brännbara + att det är inhemsk råvara ser jag som en stor bonus.

Luktar på sin höjd lite blöt spån.
 
Sv: Bra kattsand

FRESCH AND EASY! Finns på vårat lilla ICA så de finns nog tusingen överallt!

1 påse - 2 katter - 1 månad står det på och de stämmer i princip..om du nu har kattungar får du dock kanske byta lite oftare :)

Våran låda har lätt börjat lukta förut men nu känenr vi ingenting. Dessutom är den vit/genomskilnig så de ser häftigt ut ^^

1 påse kostar runt 99kr
 
Sv: Bra kattsand

Pee-Wee...! Det är det bästa som finns! Köp till en braiga lådan med... kanske lite håg fåg för de minsta men luktar inget alls.. och allt kiss åker ner under toan när dom skrapar! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
897
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 628
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 074
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp