Bra övningar för rygg och bakben?

Bells

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att jag ska få ha en ridtravare som foderhäst i en månad och eventuellt längre om allt funkar bra.
Hon är rätt så gammal (17 år) och tävlas just nu inom distans, hon orkar med 5mil utan problem och så har hon startat några pay&jumps på låg höjd (30-40 cm).
Däremot rids hon nästan aldrig i form och när jag för ett tag sedan tog en privatlektion tyckte hon att det var jättejobbigt att gå i form och arbeta rätt.
Så nu när hon ska vara hos mig ett tag vill jag rida lite mer dressyr och stärka hennes rygg och bakben, så har någon en eller flera bra övningar som skulle kunna passa oss?
Tar gärna emot tips på hur man kan stärka galoppen också!
Hon förstår galoppfattningar men det går fort och är inte särskilt stabilt.
Tack på förhand!
 
Cavaletti och rida ut i skogen bland grenar så hästen måste lyfta på fötterna ordentligt, klättring är bra också, gärna klättring med intervaller t ex samlad galopp uppför, skritt nedför, samlad galopp uppför och skritt nedför, väldigt jobbigt men nyttigt.
 
Cavaletti och rida ut i skogen bland grenar så hästen måste lyfta på fötterna ordentligt, klättring är bra också, gärna klättring med intervaller t ex samlad galopp uppför, skritt nedför, samlad galopp uppför och skritt nedför, väldigt jobbigt men nyttigt.
Tack så mycket!
 
Kanske hoppa små hinder med travbom framför för att sen avancera till att hoppa stuts 2-5 hinder beroende på hästens kondis och kapacitet.
Galopp fattningar ur skänkelvikning.
Och framför allt rida ut i skogen, skritta uppför och nedför, över stenar stockar och lämna stigarna.
 
Hej!
Nu är det så att jag ska få ha en ridtravare som foderhäst i en månad och eventuellt längre om allt funkar bra.
Hon är rätt så gammal (17 år) och tävlas just nu inom distans, hon orkar med 5mil utan problem och så har hon startat några pay&jumps på låg höjd (30-40 cm).
Däremot rids hon nästan aldrig i form och när jag för ett tag sedan tog en privatlektion tyckte hon att det var jättejobbigt att gå i form och arbeta rätt.
Så nu när hon ska vara hos mig ett tag vill jag rida lite mer dressyr och stärka hennes rygg och bakben, så har någon en eller flera bra övningar som skulle kunna passa oss?
Tar gärna emot tips på hur man kan stärka galoppen också!
Hon förstår galoppfattningar men det går fort och är inte särskilt stabilt.
Tack på förhand!
Gymnastikhoppning, cavaletti, ut och rid i skog och mark så hästen måste lyfta ordentligt på benen. Framförallt så rid hästen i rätt form, det är regel ett oavsett vad du rider. Hästen måste ha bakkärran med sig annars spelar det ingen roll hur du rider.

Skolor är också bra för att få under bakbenen och få igång bakkärran lite. Galopparbete där hästen bär sig och inte bara springer. Stärka galoppen gör du genom fattningarna. Det blir även bättre ju starkare hästen blir i bakkärran genom annat arbete också. En vinter en gång så hade jag problem med galoppen på min foderhäst för längesen, vi skippade helt galopp en hel vinter och tränade mycket travarbete istället, mycket igångsättningar och skolor osv och på våren så satt galoppen perfekt. Antar det var för att hon hade stärkt sig såpass under vintern. Hon hade o andra sidan lätt för sig i galoppen vilket jag kan tänka mig att tex en ridtravare inte har naturligt.
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 342
Senast: Fiorano
·
Ridning hejsan någon som har tips på en bra övning som stärker bakbenen och ryggen? dock inte klättring och ingen övning med galopp i då det är...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Speedway
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp