Bra torrfoder till kattunge?

G

Gullegrisen

Ja någon som vet något bra märke? Alltså då menar jag dom man hittar på tex. Ica Maxi. Kör för närvarande på Friskies (stavas) junior foder, funkar alldeles utmärkt, förutom att kattungen fiser så otroligt illa av det -.- Någon som varit med om samma sak? Någon som vet om Pussi har bra mat till kattungar? Behöver lite tips bara (:
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Mjau har ett bra kattungefoder som heter föräldrafritt, det finns på vårt ica iallafall.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Okej! Ska kika in det, tackar (:
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Varför vill du ge foder från en matvaruaffär undrar jag? Det är ju inte direkt hög kvalitét, speciellt inte för en växande katt.
Vill du absolut köpa maten på ICA så köp våtfoder.

MJAU har ett OK torrfoder, men jag personligen hade valt ett foder med högre kötthalt. Katten ät trots allt en köttätare.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Vi har alltid köpt mat från tex. Ica och det har funkat alldeles utmärkt. Ingen av våra andra katter har mått dåligt av det och våra katter mår alldeles prima! Så jag ser inget fel med att köpa mat därifrån.

Jag ville bara ha lite tips från andra om någon tyckte nått annat foder därifrån var bra.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Det finns folk som lever på McDonalds, chips och godis utan att bli dåliga av det också, betyder det att deras mat är okej? Katter är köttätande djur, hur kan man tycka att mat som innehåller mer spannmål än kött är bra för ett strikt köttätande djur är bra undrar jag?
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Katten får även blötmat. Han får blandat.

Jag bad inte om att någon skulle hacka på mig för att jag inte köper dyrt kattmat. När jag var iväg till veterinären så frågade vet. vad han fick och jag berätta att han fick Friskies Junior mat + blötfoder och det tyckte veterinären lät bra. påpekade ingenting om att det var dåligt för en växande katt.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Jag tror inte att någon klankar ner på dig för att du inte köper det dyraste. Dock finns det ju faktiskt olika kvalitet på foder, och friskies är tyvärr ett av de sämre.
Av de du kan köpa i Ica butiken så är mjau överlägset bäst. Båste som blöt och torrfoder.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Det var på sättet som MissFideli skrev på som ja blev lite putt över.

Då ska jag kolla över om Mjau finns på Ica här, vilket jag tror det finns. Har för mig jag sett det (:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Det är väldigt många som inte vet att Friskies är ett riktigt dåligt foder, och att torrfoder från matvaruaffären är skräp. Då är det ju jättebra att man kan få veta det på ett sånt här ställe. Bättre att ge katterna mat av kvalitét, som innehåller en betydande del kött. :)
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Katten får även blötmat. Han får blandat.

Jag bad inte om att någon skulle hacka på mig för att jag inte köper dyrt kattmat. När jag var iväg till veterinären så frågade vet. vad han fick och jag berätta att han fick Friskies Junior mat + blötfoder och det tyckte veterinären lät bra. påpekade ingenting om att det var dåligt för en växande katt.

Om du har odal/granngården i närheten så kolla på säckarna där vad de innehåller, det finns flera som har högre halt av kött än de på ica till lägre kilo pris.

Just kattungematen från mjau har jag gett våra kattungar men däremot tål ingen av våra mjau´s vuxenfoder utan blir dåliga i magen av det.

Man behöver verkligen inte köpa kattmat som kostar hur mycket som helst, jag som har 10 katter (nej det är inte självvalt utan ett resultat av katter på vandring som har valt att bo här, jag har valt att ha två och min sambo en) att föda skulle inte klara det ekonomiskt om jag hade köpt den dyra maten.

Jag köper kattmat för ca 800 kr/ månad till dessa och de har ett foder som innehåller allt de behöver.
Hade jag valt ett fint märkesfoder så hade jag behövt sätta en nolla efter och det hade jag inte rott iland med.

När vi bara hade tre katter fick de oralsensitive, tror det var iams och då hade jag ungefär samma månads kostnad som nu.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Men katterna äter ju inte lika mycket om de får ett bättre foder. De kanske måste äta väldigt mycket mat hela tiden för att få i sig sitt behov av ett billigt foder, mens det kan räcka med det hala utav ett bättre foder. Har sett det flera gånger, att katten känner sig mätt och äter mindre när den får riktig mat.

På så vis behöver det inte bli så mycket dyrare att fora på ett bra foder.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Men katterna äter ju inte lika mycket om de får ett bättre foder. De kanske måste äta väldigt mycket mat hela tiden för att få i sig sitt behov av ett billigt foder, mens det kan räcka med det hala utav ett bättre foder. Har sett det flera gånger, att katten känner sig mätt och äter mindre när den får riktig mat.

På så vis behöver det inte bli så mycket dyrare att fora på ett bra foder.

Jo så är det med t.ex friskies, mjau, pussi och liknande men inte med det fodret jag köper.
Grejen är att om man själv läser på säcken istället för att titta på märket så hittar man bra kattmat som fungerar, ett bra foder behöver inte vara ett dyrt foder.
Jag ger exakt samma mängd nu av det billigare fodret som innan av det dyra märket till våra (valda) katter och de har samma pälskvalite och ser likadana ut, får de däremot mjau´s torrfoder, friskies eller pussi så rinner diarren ur dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Om katten är ung - tänk på att deras magar kan reagera på foderbyten (precis som våra kära hästar) Det kan allt som oftast resultera i illaluktande odörer;)
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Och diarré och därav livshotande vätskebrist för en liten unge i den här värmen.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Missen har inte diarré.

Till alla: Vad ger ni era för foder då, eller vad rekommenderar ni för kattungemat?
Maten som jag hittar, kostar väl ca 300 för kanske 2 kg. Det är rätt mycket med tanke på att man är "fattig student".
Har nu köpt Mjau's kattungefoder. Och tycker inte att han äter lika mycket som när han åt Friskies.
Han får även kletmat ca 1 gång om dagen. Och jag tycker han dricker väldigt bra.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Jag är också fattig student och ägare till 3 katter och fyra hundar. Mina katter får bara Mjaus blötmat och jag klarar katternas matkassa på mindre än 400 kr/mån för alla tre.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Jag är också "fattig student" :) Sätter väl i snitt av 1400 i månaden för katternas räkning.
att han äter mindre av Mjau kan tyda på bättre näring = krävs mindre mängd.
 
Sv: Bra torrfoder till kattunge?

Tycker du att Mjau är bra?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
913
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 314
Senast: tanten
·
Katthälsa Såklart vill man ge sin katt bra mat, men vad finns det för bra mat? När man googlar kommer det bara upp gamla trådar i olika forum...
2
Svar
20
· Visningar
3 487
Senast: MJLee
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 394
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp