Bra vardagsridbyxor?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har inte använt ridbyxor på väldigt länge, och insåg så sent som idag att de par jag har liggande hemma nu (med något ytterst undantag) är i storlek 32 - 34 och köpta för en sisådär 4-8 år sedan = Jag kommer inte i de längre. Alls. :grin:
Därför behöver jag nu några nya par! Men jag har inte den blekaste aning om vad som finns på marknaden nu för tiden.
Pikeur känner jag i allra högsta grad till, men de är tyvärr väl dyra som "vardagsbyxor" anser jag.
Det jag söker:
- Riktigt korta ben - Innerbenslängd +/- 70 cm.
- Hög midja.
- Helskoning.
- "Klassiska" färger som beige, brun, grå eller marin.
- Maxpris kring 800 kr/paret.
 
Köpte ett par superbra ifrån h**ze, helskodda med silikonpluppar, i bomull, sitter fantastiskt skönt och bra! Och ca halva priset av din budget. Minns dock ej namnet nu men :o
 
Håller med @EmmaBovary ovan, jag är också kort, med ännu kortare ben i förhållande till min längd, och jag har aldrig upplevt ridbyxor som ett problem på samma sätt som andra byxor. Det är i princip bara ridbyxor och jeans som man kan vika upp benen på som jag inte behöver ändra alls. Beroende på hur stora/små byxorna är i storleken pendlar jag mellan 34 och 38 i byxor, och upplever inte någon som helst skillnad i benlängden, det normala är väl dock att jag har storlek 36.

H**ks har väl ridbyxor som passar alla dina kriterier? De brukar vara riktigt humana i pris också. Om du vill ligga i det övre intervallet prismässigt så rider jag själv just nu i ett par back2back (från Gra**gården), marinblå, visserligen silikonskodda, men helskoning så det kanske inte spelar någon roll? I just dem har jag 38 för att 36:an inte fanns hemma, och de är lite stora i midjan men bra i benen. Tror priset ligger på 800-900 kronor, men de är fantastiskt sköna, så de är väl värda det priset (jag fick dem rabatterade, så jag betalade inte fullpris, därav att jag är osäker på vad de kostar ordinarie).
 
Nu kan ju priset vara begränsning av annan orsak, men varför bör vardagsbyxor vara billigare än andra (typ tävlings-/kursbyxor?)? Det är ju vardagsbyxor man använder mest, är det nåt jag lägger pengar på är det ju just de byxor som ska användas mer eller mindre dagligen, är ju då det är som viktigast att de är bekväma och håller. :)

Men oavsett, med korta ben brukar det vara en fördel att kika på byxor som har två varianter av varje storlek, en med extra långa ben. Då brukar de "normala" vara lite kortare än såna som bara har en längd.

Och jag håller inte med många andra här, att det inte gör något om de är lite långa, då jag fullkomligt hatar när det blir knöligt i ridstövlarna, plus att man riskerar skav. Ridbyxor med stretchslut är väl dock bättre än såna med kardborre så sett.
 
Jag är kort och har modellen Madison från Hööks, den är ju dock inte helskodd. Men de borde ju ha nån helskodd modell med samma benlängd.

Hade svårt stt hitta ridbyxor förut när det var kardborre i benslutet, dessa var knöliga och obekväma om de var det minsta för långa. De nya elastiska muddarna är betydligt mer förlåtande.
 
Jag är kort och har modellen Madison från Hööks, den är ju dock inte helskodd. Men de borde ju ha nån helskodd modell med samma benlängd.

Hade svårt stt hitta ridbyxor förut när det var kardborre i benslutet, dessa var knöliga och obekväma om de var det minsta för långa. De nya elastiska muddarna är betydligt mer förlåtande.

Trenton!
 
  • Gilla
Reactions: kem
Jag är också kort, och jag måste säga att jag aldrig upplevt längden på ridbyxor som något problem? De brukar ju vara ganska korta naturligt eftersom man ändå har dem instoppade i strumpor eller stövlar/shortchaps?

Nja, det är absolut inte lika illa som med "vanliga" byxor, men jag har stött på en del ridbyxor som ändå varit lite längre (typ 2-3 cm) än vad jag känner mig bekväm med. Och då pratar vi ändå sådana i storlek typ 34. Föreställer mig att benen är ännu längre (och problemet blir ännu större) om jag nu behöver typ 38 istället.
 
Nu kan ju priset vara begränsning av annan orsak, men varför bör vardagsbyxor vara billigare än andra (typ tävlings-/kursbyxor?)? Det är ju vardagsbyxor man använder mest, är det nåt jag lägger pengar på är det ju just de byxor som ska användas mer eller mindre dagligen, är ju då det är som viktigast att de är bekväma och håller. :)

Men oavsett, med korta ben brukar det vara en fördel att kika på byxor som har två varianter av varje storlek, en med extra långa ben. Då brukar de "normala" vara lite kortare än såna som bara har en längd.

Och jag håller inte med många andra här, att det inte gör något om de är lite långa, då jag fullkomligt hatar när det blir knöligt i ridstövlarna, plus att man riskerar skav. Ridbyxor med stretchslut är väl dock bättre än såna med kardborre så sett.

Jag tänker mer "slit och släng", dvs. lite omvänt mot ditt argument. Men, men.

Tack för tipset, det ska jag kika efter! :up:

Håller med! Det behöver ju absolut inte vara någon millimeterpassning, men åtminstone en 3-4 cm är tillräckligt för att jag både ska tycka att det är obekvämt och få skav.
 
Nja, det är absolut inte lika illa som med "vanliga" byxor, men jag har stött på en del ridbyxor som ändå varit lite längre (typ 2-3 cm) än vad jag känner mig bekväm med. Och då pratar vi ändå sådana i storlek typ 34. Föreställer mig att benen är ännu längre (och problemet blir ännu större) om jag nu behöver typ 38 istället.

@Hedinn tipsade ju som elastiskt slut på ridbyxorna och jag får nog hålla med där, upplever de jag har från tex. Hööks som snäppet kortare än andra därifrån. Jag vidhåller dock fortfarande att jag aldrig haft problem med just ridbyxor, trots att jag är under 160 ;)
 
@Hedinn tipsade ju som elastiskt slut på ridbyxorna och jag får nog hålla med där, upplever de jag har från tex. Hööks som snäppet kortare än andra därifrån. Jag vidhåller dock fortfarande att jag aldrig haft problem med just ridbyxor, trots att jag är under 160 ;)

Tack! :)
Haha, ja då är du ju t.om. kortare än mig, så då borde det ju funka för mig ;)
 
Kingslands ridtights tycker jag verkar motsvara dina krav, förutom att de kanske kostar lite till, men fortfarande under 1000-lappen, om man inte har tur att hitta utgående färg. Jättesköna, har bott i mina ett år nu, fast jag valde knäskoning, gillar inte helskoning.
 
Kingslands ridtights tycker jag verkar motsvara dina krav, förutom att de kanske kostar lite till, men fortfarande under 1000-lappen, om man inte har tur att hitta utgående färg. Jättesköna, har bott i mina ett år nu, fast jag valde knäskoning, gillar inte helskoning.

Jag har också kingsland ridtights, och även jag bor i mina :D Köpte dem för runt en femhundring.
Men jag är lång, och tycker de är lagom i längden för mig. Kan tänka mig att de kan bli långa då om man är ganska kort? Fast jag vet inte hur mycket kortare de blir om man går ner i storlek iofs.

TS: Åk till börjes och prova! Jag tycker de har bättre budgetbyxor än hööks. Eller rättare sagt, lägre pris men inte sämre kvalitet. Hööks är för dyra på sina ridbyxor tycker jag, de är inte "bra nog" för priserna. Förutom Hahn, de är guld, men är ju inte helskodda.
 
Inte för att vara sådan, men det är väl på ett par vardagsbyxor man vill lägga de extra pengarna? Det är ju de man ska använda absolut flest timmar! Det är då man behöver ett par som håller i ur och skur, för många tvättar och som är gudasköna :love: kör på ett par pikeur så har du ett par som du kan ha läänge, tills de faller i sär, och det lär ta lång tid. Istället för att köpa ett par budgetbrallor som inte är lika sköna och som går sönder bra mycket snabbare :angel:
 
Jag har massor med olika ridbyxor av diverse märken (hööks, börjes, horze, kyraK, men jag har upptäckt att jag helst använder mina pikeur. Eller mina fantastiska covalliero marino i softshell! :heart
Har ett par vanliga covalliero marino också, och älskar att materialet är lite vatten- och smutsavstötande. Välbehövligt liksom, har precis köpt ett par vita också inför tävlingssäsongen.
 
Jag har massor med olika ridbyxor av diverse märken (hööks, börjes, horze, kyraK, men jag har upptäckt att jag helst använder mina pikeur. Eller mina fantastiska covalliero marino i softshell! :heart
Har ett par vanliga covalliero marino också, och älskar att materialet är lite vatten- och smutsavstötande. Välbehövligt liksom, har precis köpt ett par vita också inför tävlingssäsongen.
Måste hålla med dig där, Covalliero har sköna och bra ridbyxor, jag har också softshell därifrån och ridtajts, riktigt sköna. Och bra pris!
 
Min man frågade mig förut:
- Hur många ridbyxor har du egentligen?
- Typ en för varje dag i veckan, svarade jag honom. Till många dagar mer sa jag lite tyst för mig själv....

Jag har många och jag vill bara rida i ridbyxor. Lite beroende på hur min vikt ligger, jag pendlar mellan 34 och 36, och beroende på vädret så använder jag de flesta.
Köpte ett par vinterfodrade från Börjes för några veckor sedan. De har blivit mina favoriter. Sitter kanon på min kropp, varma och greppet är jättebra. 700 kr.
Jag har både dyra och billiga. Jag köper begagnat om jag hittar något i närområdet på annons till där jag bor.
 

Liknande trådar

Utrustning så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages...
2
Svar
22
· Visningar
2 303
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp