Bråkig ponny

Jeeti

Trådstartare
Hej! Vi har en New Forest/Shettis blandning som sällskap åt en Irish cob. Det enda hon vill göra är att äta. Om man rider över en äng tex så drar hon ner huvudet och äter. Om man då spöar till henne, bockar hon så man flyger av och landar i första närmsta gran. :D Hon är också allmänt sur av sig och stryker öronen bakåt och nafsar. Före vi köpte henne så var hon ridskolehäst. Då fick hon för sig att man kan stanna. Barnen ville ju inte rida henne då efterson "hon är så jobbig". Hon fick då stå och bara få mat och ingen motion. När hon kom till oss var hon nog den fetaste häst jag sett i hela mitt liv :laugh: men vi har nu bantat henne ordentligt. För det mesta så vägrar hon också framför hinder, men hon älskar ändå att hoppa och har hoppat högre än 70cm. Hon är trafiksäker och lugn för det mesta men bockar, stannar och blir sur när man vill ha igång henne. Hon har tydligen inget fel på tänderna eller ryggen utan bara är allmänt "bråkig". Det brukar kännas som om hon menar att "det är hon som bestämmer" om man skrittar, travar, galopperar eller överhuvudtaget rider henne. Hon vill jättegärna ha mat eller åtminstone något att knapra och tugga på. :laugh: Vad ska man göra med en sådanhär sorts tant? Jag har varit jättebestämd med henne och jag har varit envisare men i längden är det jobbigt, vad göra?
 
Du har råkat posta detta i fel forum :)
"Lite friare icke hästrelaterade mänskliga diskussioner."

Jag ber moderator flytta den till en lämpligare plats.:up:
 
Hej! Vi har en New Forest/Shettis blandning som sällskap åt en Irish cob. Det enda hon vill göra är att äta. Om man rider över en äng tex så drar hon ner huvudet och äter. Om man då spöar till henne, bockar hon så man flyger av och landar i första närmsta gran. :D Hon är också allmänt sur av sig och stryker öronen bakåt och nafsar. Före vi köpte henne så var hon ridskolehäst. Då fick hon för sig att man kan stanna. Barnen ville ju inte rida henne då efterson "hon är så jobbig". Hon fick då stå och bara få mat och ingen motion. När hon kom till oss var hon nog den fetaste häst jag sett i hela mitt liv :laugh: men vi har nu bantat henne ordentligt. För det mesta så vägrar hon också framför hinder, men hon älskar ändå att hoppa och har hoppat högre än 70cm. Hon är trafiksäker och lugn för det mesta men bockar, stannar och blir sur när man vill ha igång henne. Hon har tydligen inget fel på tänderna eller ryggen utan bara är allmänt "bråkig". Det brukar kännas som om hon menar att "det är hon som bestämmer" om man skrittar, travar, galopperar eller överhuvudtaget rider henne. Hon vill jättegärna ha mat eller åtminstone något att knapra och tugga på. :laugh: Vad ska man göra med en sådanhär sorts tant? Jag har varit jättebestämd med henne och jag har varit envisare men i längden är det jobbigt, vad göra?

Jag tycker det låter som du skulle behöva hjälp av en bra tränare.
Det går inte att hjälpa dig via nätet tyvärr. Du behöver någon utbildad på plats som ser er och kan ge dig rätt instruktioner i rätt ögonblick.

Lycka till!
 
Hej! Vi har en New Forest/Shettis blandning som sällskap åt en Irish cob. Det enda hon vill göra är att äta. Om man rider över en äng tex så drar hon ner huvudet och äter. Om man då spöar till henne, bockar hon så man flyger av och landar i första närmsta gran. :D Hon är också allmänt sur av sig och stryker öronen bakåt och nafsar. Före vi köpte henne så var hon ridskolehäst. Då fick hon för sig att man kan stanna. Barnen ville ju inte rida henne då efterson "hon är så jobbig". Hon fick då stå och bara få mat och ingen motion. När hon kom till oss var hon nog den fetaste häst jag sett i hela mitt liv :laugh: men vi har nu bantat henne ordentligt. För det mesta så vägrar hon också framför hinder, men hon älskar ändå att hoppa och har hoppat högre än 70cm. Hon är trafiksäker och lugn för det mesta men bockar, stannar och blir sur när man vill ha igång henne. Hon har tydligen inget fel på tänderna eller ryggen utan bara är allmänt "bråkig". Det brukar kännas som om hon menar att "det är hon som bestämmer" om man skrittar, travar, galopperar eller överhuvudtaget rider henne. Hon vill jättegärna ha mat eller åtminstone något att knapra och tugga på. :laugh: Vad ska man göra med en sådanhär sorts tant? Jag har varit jättebestämd med henne och jag har varit envisare men i längden är det jobbigt, vad göra?
Under förutsättning att hon verkligen inte har ont någonstans (jag skulle åka till klinik och kolla för säkerhets skull) - berömma mycket? Ge henne enkla små uppgifter som du vet att hon klarar av, och när hon utför dem beröm tills du känner dig fånig och sen beröm lika mycket till.

Jag menar verkligen superenkla uppgifter. Från marken, be henne flytta sig några steg - beröm. Lyft upp en hov - beröm. Från ryggen, gör halt - beröm. Gå fram i skritt - beröm. Kom fram i trav - beröm. Gör det så enkelt som möjligt så att du alltid kan hitta något att berömma henne för, gör det kul för henne att vara med dig och arbeta med dig.

Där skulle jag börja i alla fall, och blir hon inte bättre i sitt beteende hade jag tagit en ny sväng till veterinären. :)
 
Känns mest som hästen inte blivit /blir uppfostrad .

Om hästen inte fungerar i allmän hantering så låt inte några barn hantera och än mindre hoppa den ?

Det låter långsökt utifrån beskrivning att det är läge för veterinär utredning .
 
Senast ändrad:
New Forest/shettis? Du kommer att få fortsätta vara envisare än henne så länge hon lever. Ponnyer är smarta och testar sina människor, inte av elakhet, utan just för att de gärna tänker själv.

Jag håller med @Stereo, jobba mycket med korta pass med massor av belöning. Du ska alltid vinna, men hästen ska tro att den har gjort det.

Försök att blanda upp tålamodet med en stor skopa humor, det hjälper att se det roliga i de här små häst:devil: idéer. Att bli arg leder ingenstans.
 
@yennork fast att ursäkta ngn ras:korsning s beteende med att det beror på rasen och därmed är att förvänta sig tycker jag blir så oerhört märkligt .
 
Shetlandsponnyer och korsningar med dem ÄR smarta (ofta smartare än sina små ryttare), envisa och testar sina människor.

I alla fall har jag aldrig träffat på några som inte varit det.
 
Shetlandsponnyer och korsningar med dem ÄR smarta (ofta smartare än sina små ryttare), envisa och testar sina människor.

I alla fall har jag aldrig träffat på några som inte varit det.

Det motiverar fortfarande inte , oavsett ras osv att "de bara är så" utifrån ras .
 
Med extremsega och envisa ponnyer tycker jag det ofta funkar bra att göra diverse övningar, tempoväxlingar m.m. väldigt tätt! Då tycker de att det blir kul och så kommer framåtbjudningen. T.ex. Skritt fem steg, halt, skritt fem steg, trav fem steg, skritt osv. Börja med väldigt korta rundor eller ridpass och öka på efterhand.
Va skitbestämd när ni ska fram, då ska ni fram NU! Hästen märker sedan snabbt att oj, det var ju inte så jobbigt att gå fram, jag behövde ju bara gå fem steg :)
 
Hej! Vi har en New Forest/Shettis blandning som sällskap åt en Irish cob. Det enda hon vill göra är att äta. Om man rider över en äng tex så drar hon ner huvudet och äter. Om man då spöar till henne, bockar hon så man flyger av och landar i första närmsta gran. :D Hon är också allmänt sur av sig och stryker öronen bakåt och nafsar. Före vi köpte henne så var hon ridskolehäst. Då fick hon för sig att man kan stanna. Barnen ville ju inte rida henne då efterson "hon är så jobbig". Hon fick då stå och bara få mat och ingen motion. När hon kom till oss var hon nog den fetaste häst jag sett i hela mitt liv :laugh: men vi har nu bantat henne ordentligt. För det mesta så vägrar hon också framför hinder, men hon älskar ändå att hoppa och har hoppat högre än 70cm. Hon är trafiksäker och lugn för det mesta men bockar, stannar och blir sur när man vill ha igång henne. Hon har tydligen inget fel på tänderna eller ryggen utan bara är allmänt "bråkig". Det brukar kännas som om hon menar att "det är hon som bestämmer" om man skrittar, travar, galopperar eller överhuvudtaget rider henne. Hon vill jättegärna ha mat eller åtminstone något att knapra och tugga på. :laugh: Vad ska man göra med en sådanhär sorts tant? Jag har varit jättebestämd med henne och jag har varit envisare men i längden är det jobbigt, vad göra?


Den låter precis som en pensionerad ridskolehäst av rasen shettis-korsning.
Ridskolehästar är ofta sura/ser sura ut för att få vara ifred på ridskolorna...
Ouppfostrad är nog precis vad den är, ridskoleponnys ställs ofta inga krav på eller underhållning av det arbetet som en gång lades ner vid inridning/utbildning.

Kanske sänka kraven lite och låta ponnyn vara pensionär? Och då menar jag inte att den ska få styra och ställa men man kanske kan försöka hitta något som ponnyn tycker om, om den gillar mat så mycket så kan man tex träna trick-träning med den, om man är intresserad.

Vissa hästar gillar inte att bli hanterade/borstade men det kanske finns någon speciell punkt som hästen är svag för? Jag har en häst här som är den suraste man kan tänka sig men om man börjar kamma manen på honom så ger han med sig och erkänner att han älskar det...

Det framgår inte riktigt vad eller om du har något mål med ponnyn eller om ni faktiskt bara har den som sällskap men tar ut den ibland och lajar runt med den?
Är du beredd att seriöst lösa några problem så kommer det ta sin tid och ev pengar också om tränare är tanken att anlita?

Att hålla på med olika bett eller annan utrustning tror jag inte på, det måste ses som ett misslyckande. Och att ponnyn bockar när du spöar den är så dumt så det tänker jag inte ens kommentera :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 968
Senast: Dopy
·
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 385
Senast: Novali01
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 086
Senast: Woffe
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 231
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp