Bralliga burden

CiaAn

Trådstartare
min lilla Rosea är rätt så busig har det visat sig. senaste tiden har det inte gått ett ridpass utan bus - luftsprång, bockningar, snabba helomvändningar mm. Fast stegringarna har hon slutat med tack och lov.

Numer har jag faktiskt satt på gramanen och hoppsadeln, för att få lite lättare tag i henne när hon gör sina extranummer.
Hoppsadeln ger lite bättre stöd och jag kommer upp ur sadeln lite bättre, då hon är ruskigt vig och kvick i sina övningar.

Försöker rida på framåt och inte göra någon större affär av det hela. bockar hon så försöker jag bara att vara cool och rida framåt, samma sak med luftsprången. bra just nu är att man kan galoppera fram i snön och då väljer jag DJUP snö när hon busar, för då orkar hon inte så länge.

Som ni förstår så hjälper inte gramanen just i bockningarna och sen knäpper hon lätt av och kortar av halsen så jag försöker rida fram och länga halsen = lite längre tygel och hängande graman, det är mycket tacksamt när hon börjar bocka :idea:

Jag tar tacksamt emot tips för att få lite lättare med ridningen.

Tackar på förhand.

//kavasakipiloten:crazy:
CiaAn
 
Sv: Bralliga burden

Åh, den här tråden ska jag följa då jag har samma problem med min 15 åring som fått vårfnatt.
 
Sv: Bralliga burden

Jaha, är det vårfnatt *fnissar* jovisst hon fäller litegrann .... Vårsolen och ljuset kommer....

Detta är helt nytt för mig som alltid haft världens mest godmodiga gentleman, även om han kunde busa lite lagom - IBLAND

För så där 15 år sedan... eller mer hade jag tillridningshästar och inridningshästar under vissa perioder. Men min nya lilla oslipade diamant är nog det vassaste jag haft att göra med. Jag gillar henne skarpt :love: och tror att det kommer att bli bra.
Är glad för att hon bara är knappt 165 cm och nätt. Hade hon varit 170+ cm, hade det varit jobbigt :eek:

Så här såg hon ut igår:
http://cian.zoomin.se/P961855#body

Så söt och "timid" :smirk:

Börjar ta sig i kroppen också:
http://cian.zoomin.se/P961854#body

Kom igen med tips nu :bump:

Mvh
CiaAn
 
Sv: Bralliga burden

Ha ha! jag är alltså inte helt ensam om att vara "själmordsryttare":D
Har en 11 årig valack som har fnatt mest hela tiden, inte bara på våren. Han är snäll och välskolad men otroligt busig.
Jag har gett upp gramanen för länge sedan för han bara gick in bakom handen och bockade.
Brukar rida med martingal för den har en sån bra rem att hålla i ;)
Hinner jag känna att han är på G att dra iväg så tar jag tag i yttertygeln och säger NEJ! Det funkar 75% av gångerna.
Annars så försöker jag rida in honom på en volt så blir det ju lite svårare att bocka.
Ibland så "får" han bralla av sig, jag gör lagom stora försök att få ordning på honom men ibland så låter jag honom hållas och det tar ett varv runt paddocken sen är han nöjd och går snällt resten av tiden men dom som sett en sån runda en gång vågar aldrig rida honom:rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
966
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 155
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp