Bukefalos 28 år!

Breesby kan inte ridas på bett – därför kan Amy inte tävla

Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett ett faktum. Nu står hon inför dilemmat att rida på bett eller inte kunna tävla alls.
– Det känns helt omöjligt just nu.
 
Det är skillnad på anatomiska munproblem och bristande utbildning/lösgjordhet/eftergift osv som tar sitt uttryck som kontaktsvårigheter. Det är de sistnämnda jag hela tiden har pratat om. Har hästen faktiska problem i munhålan är ju situationen helt annorlunda och jag har hela tiden skrivit att jag inte syftar på sånt.

Jag blir bara fundersam på varför du anser att bett är nödvändigt? Om man har ett problem, oavsett vilket, och detta problem löses genom nåt så enkelt som att byta till bettlöst, varför skulle man inte göra det?

Jag ser faktiskt större fara i att bett maskerar problem än att bettlöst gör det. Se bara på alla som betslar upp istället för att utbilda hästen korrekt.
 
Och jag funderar på om man måste utbilda hästen i viss utrustning som man inte tänker/vill använda bara för att få tävla 🤷‍♀️
Nej det finns det ingen anledning till tycker jag. Jag har ridit in flera hästar på bara mitt sidepull då jag inte har tänkt tävla på dem. Och det har fungerat hur bra som helst.

Skulle man ändra sig så kan man lägga till bett senare i så fall.
 
Nej det finns det ingen anledning till tycker jag. Jag har ridit in flera hästar på bara mitt sidepull då jag inte har tänkt tävla på dem. Och det har fungerat hur bra som helst.

Skulle man ändra sig så kan man lägga till bett senare i så fall.
Om ni då kommit tillräckligt långt i utvecklingen (och vill det såklart) så borde ni kunna tävla så också, bland alla andra ryttare i vanliga klasser. Är väl bara positivt att kunna visa att det finns flera sätt att rida hästar på tänker jag.
 
Och jag funderar på om man måste utbilda hästen i viss utrustning som man inte tänker/vill använda bara för att få tävla 🤷‍♀️

Jag blir bara fundersam på varför du anser att bett är nödvändigt? Om man har ett problem, oavsett vilket, och detta problem löses genom nåt så enkelt som att byta till bettlöst, varför skulle man inte göra det?

Jag ser faktiskt större fara i att bett maskerar problem än att bettlöst gör det. Se bara på alla som betslar upp istället för att utbilda hästen korrekt.
Vi får nog bara agree to disagree.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 257
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 602
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp