Bremsade unghästen för att lyfta hovarna... *skäms*

pinky

Trådstartare
Bakgrund:
Har haft min 2-åring i ca 2 månader nu, och innan dess var hon i stort sett ohanterad. Hon är otroligt flockbunden och blir gärna lite stressad av att vara själv, både i stallet och i hagen. Vissa dagar är bättre och andra sämre.
Jag har inte gjort så mycket med henne än mer än gått små promenader, tränsat och lyft benen. Hon fick en lite halvbesvärlig sårskada för ett par veckor sedan och det har varit lite tjafsigt att sköta det där såret, därför har annan träning blivit lite lidande sas.

När jag grejat med såret har jag bremsat henne för att slippa bråka, och speciellt då det är ett bakben det rör, för min egen säkerhet.:angel:
För även om hon inte siktat på mig så viftas det en hel del med bakbenet, och det är inte helt roligt...

Till saken:
Igår kväll skulle jag kratsa hovarna som vanligt. Vi var ensamma i stallet så hon var inte helt med på noterna, stod mest och tittade ut genom fönstret efter polarna.:smirk:
Dock var hon lite lugnare än normalt, hon trampade inte fram och tillbaka sååå mycket.

När jag skulle lyfta bakbenen så var det totalstopp! När jag bad henne lyfta benet så ryckte hon åt sig benet och började vifta utav bara :devil:! Jag höll i hoven och stod rätt nära, så det blev inga riktigt hårda sparkar, men hon träffade mig ett par gånger över låret. (Lindrigt blåmärke., inget farligt!)

Jag blev arg och talade om att det inte var ok att göra såna utfall, men hon var så koncentrerad på hästen i hagen utanför, så jag kom liksom ingenvart. Hon fortsatte att veva på och försöka trampa runt på 3 ben.

Till sist gav jag upp, jag var hungrig och hade inget tålamod kvar, så jag bremsade henne!:o:o Hon blev helt lugn och lyfte snällt på fötterna, inget mer tjafs och hon fick snabbt komma ut i hagen igen.

Men får man göra så?
Får man ge upp och ta till hjälpmedel på en unghäst så?
Har jag sabbat något för framtiden nu? (Hon tycker inte att det är otäckt att bli bremsad, utan står snällt när jag trär på den)
Hur hade ni reagerat och löst situationen?
 
Sv: Bremsade unghästen för att lyfta hovarna... *skäms*

Tja rätt eller fel kan jag tyvärr inte svara på. Hade själv ett sto (6år) som var väldigt bunden till sin lilla flock.Aldrig stått själv innan hon kom till mig. Så när jag på betet förra året var tvungen att ta 1 & 1 till hovslagaren så flippade det ut för hennes del.Hon trampade och slog som en galning då de andra kompisarna var i hagen. Till slut fick jag nog och tog ett tag om mulen och höll där. Mao ingen brems men gjorde liknande med handen.Hon lugnade sig så betydligt så jag trodde hon svimmade:p . Men sen gick det att verka och sko henne snabbt och lätt. Är det inte frågan om längre stunder så tror jag inte det gör skada.Hon får annat att tänka på och det är väl bra för henne och för din skull.Annars är det bara träning och åter träning som gäller.
 
Sv: Bremsade unghästen för att lyfta hovarna... *skäms*

Har hon varit så förut när man ska lyfta benen?
 
Sv: Bremsade unghästen för att lyfta hovarna... *skäms*

Jag hade nog lärt hästen allt sådant med en annan häst i stallet. En såpass ung häst har mycket att hålla reda på så att BÅDE vara ensam i stallet och att "bråkas" med nya saker är för mycket krav.

Välj från gång till gång, endera tränar du på att hon ska vara lugn inne eller så tränar du på att lyfta benen. När hon är trygg med att vara inne själv kommer hon lyfta benen lika lugnt som med sällskapshäst.
 
Sv: Bremsade unghästen för att lyfta hovarna... *skäms*

Nej, egentligen inte, mer än de första gångerna såklart.
Annars har det gått över förväntan med benlyften.:)

Därför tänkte jag att det skulle gå bra fast hon var lite småupprörd just denna gång...:smirk:
 
Sv: Bremsade unghästen för att lyfta hovarna... *skäms*

Jo, det är min filosofi också, en sak i taget.
Därför har jag inte gjort så mycket med henne (mer än lite vanligt pyssel) nu under sårbehandlingstiden, det har varit påfrestande nog på vår relation.

Men just benlyftandet har gått såpass bra att jag inte räknar det som "nytt och jobbigt" längre.
Jag borde kanske dock ha insett i tid att hon skulle bråka just igår, men har jag väl börjat lyfta benen så vill jag ju inte ge upp för att hon sparkar mot mig. Svårt det där!:o
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 936
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 505
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp