Broddar i ridhuset

Salsahej

Trådstartare
Hej! Jag rider i ridhuset nästan varje dag nu när det är så kallt ute, och min häst har 2 broddar på varje hov fram så han inte halkar i hagen osv (Han har bara skor fram). Tycker ni de e nån bra idé att rida med dom i ridhuset där det är mjukt underlag eller tycker ni man ska skruva ut dom innan man rider varje gång? Men i hoppningen inomhus så borde man väl ta ut dom iallafall?
 
Det verkar vara en massa onödigt jobb, jag kan inte se någon anledning alls till att göra det.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Finns igen anledning att brodda ur, det är så pass mjukt och ska man hoppa är det bara att ha samma utrustning som vid hoppning på gräs :) brukar ha boots och magplattegjord för säkerhets skull
 
Hej! Jag rider i ridhuset nästan varje dag nu när det är så kallt ute, och min häst har 2 broddar på varje hov fram så han inte halkar i hagen osv (Han har bara skor fram). Tycker ni de e nån bra idé att rida med dom i ridhuset där det är mjukt underlag eller tycker ni man ska skruva ut dom innan man rider varje gång? Men i hoppningen inomhus så borde man väl ta ut dom iallafall?

Nej, verkligen inte. Varför skulle man göra det?
 
Broddarna tar bara emot för hästen vid hårt underlag där de inte kan sjunka ned, alltså är det inga problem att rida med dem i ridhuset. Om man rider på stenhårt underlag ofta kan jag se en poäng att plocka ur dem men i ridhus -nej.
 
Känner ingen som broddar av i ridhus. Broddarna sjunker ner i underlaget och skadar inte hästen på något vis - bra dock att ha skydd och magplatta vid hoppning
 

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 146
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp