Broddar på eller av i hagen?

TheRedLightning

Trådstartare
Broddar är en del av hästen utrustning så här vintertid speciellt om de har skor.
Jag är mest nyfiken på hur ni gör och varför ni gör som ni gör.

Jag har hört lite olika och började därför fundera vad den generella massan tycker.

Det finns dom som har broddar på i hagen för att de är rädda att hästen ska halka i hagen, och att de kanske inte alltid vill plocka ur is och brodda på och av varje gång de ska ut.
Andra har bara broddar på fram i hagen pga skaderisken vid eventuella sparkar.

Har även hört att en broddar alltid av när hästarna ska gå ut, dels för att denne ansåg att det blir fel benställning för hästarna (lite som om de går i klackskor) och att det kunde bli väldigt svårt att få av broddarna om de satt i för länge. Oroade sig inte att hästarna skulle halka i hagen utan brodd.

Vet en annan som hade broddar fram och blindbrodd bak för att undvika sparkskador av brodd och att det skulle bli lättare att brodda på riktiga broddar när de skulle ut och rida.

Så hur ser ni på saken och vad är självklart för er? :)
 
Jag har alltid haft broddat hela vintern. Inne stod hästarna på såpass mjuk bädd att broddarna inte påverkade benställningen, och ute likadant. Jag har aldrig själv varit med om broddskador, då man försökt placera hästarna i fungerande flockar/ensam.
 
Har aldrig brodd i hagen, blir fel vinkel på hovbenet och felbelastning då det inte är ngn djup snö här. Är I regel 5cm, och knölig frusen lera under.
Sen så släpper jag heller inte ut hästen på blankis, och är det kramsnö så blir det styltor även med brodd.

har iofs inte brodd när jag rider ut vanligtvis heller, håller mig på åkern om det är is på vägen om jag inte måste till ridhuset.
 
Jag skruvar i broddarna så fort de behövs på hösten (brukar välja skor med åtminstone trakthål under sensommaren/hösten så att jag kan brodda snabbt utan att sko om första svängen) och sedan sitter de i tills isen är borta på våren.

Kontrollerar att de sitter kvar och byter om de blivit slitna under vintern.

Tar hellre en broddspark än en fläkskada, men släpper inte ihop hästar som har för vana att sparka på varandra, särskilt inte under vintern.
 
Hej!

Broddar på alltid vid halka. Häst går i hage ca 12 timmar, gott om tid att halka och fläka sig om hon inte har broddar på. Jag skruvar i broddarna så sent det går, pållan har problemhovar och jag vill inte belasta dom extra.

/Lavinia
 
Jag har alltid haft hästen konstant broddad med fyra brodd i varje under vintertid. Här snöar, töar, regnar och fryser det om vartannat vilket gör att det nästan är helt omöjligt att förutspå hur "väglaget" i hagen kommer vara. Jag tar hellre riskerna med att ha brodd i hagen än låter hästen halka omkring utan brodd. Med fyra brodd i varje så undviker man att hästen går i högklackat och därmed fel vinkel. :)
 
Minst fyra brodd/hov och snösulor dygnet runt.
Dock försöker jag ha så låga brodd som möjligt och släpper inte ihop nya hästar under broddsäsong.
 
Min går med 4st broddar runt om, även i hagen. Vinkeln blir inte felaktig iom att han aldrig går med enbart traktbrodd. När det är halt behöver hästen broddarna, och när det inte är det är det i regel snö eller så pass mjukt i backen att broddarna kan sjunka ner. I boxen finns ordentligt med strö.
Nån vinter provade jag att använda gummiploppar för att hålen inte skulle fyllas av snö/is/skit ( = broddade av då vädret svängde mellan "varmt" och vinter), men det sket sig och sedan dess broddar jag bara av för att byta brodd under vintern.
Har aldrig fått någon broddskada orsakad av annan häst på nån av mina. Min nuvarande lyckades för nån vinter sen trampa sig själv, vilket resulterade i att det senare visade sig ett "hål" i hovväggen som växte ner. Hästen ifråga är en smula klantig emellanåt. Jag tar dock hellre risken för sådant än risken att hästen går omkull eller att han går och spänner sig dagarna i ända för att det är halt.

De veterinärer jag talat med om saken genom åren, har menat att broddskador i regel är mycket lättare att "lappa ihop" än fläkskador.
 
Min går broddad med fyra broddar på varje hov 24/7 hela vintern. Det är visserligen sällan halt i hagen, men på vägen dit kan det bli isbana ibland innan det är sandat och dessutom vill jag ha broddarna i vid uteritter. Hästen går i flock men hopsläpp sker bara under sommarhalvåret.

Nackdelen som jag ser är att när snön smälter bort på vårkanten kan det vara en månad kvar tills hästen skos om, och eftersom broddarna sitter så :devil: hårt får hästen gå med broddar på barmark tills hovslagaren kommer. Så det är inte optimalt, men bästa möjliga just nu känns det som.
 
Brodd i 24/7. 4 brodd/sko. Aldrig i livet jag släpper skodd häst obroddad i hagen vid halka.

Är de lätta i baken så guldsko/liknande med fast, låg brodd. Skulle de vara sparkmaskiner skulle de åka ut, men teoretiskt då skulle jag hellre sko av bak än släppa ut utan brodd bak.
 
Funderar lite själv hur jag bör göra, vi har haft väldigt milt här med växlande töa och snöande, ingen direkt is i hagen och leran under är fortfarande mjuk eftersom snön kom innan det hann bli ordentlig tjäle. De vill inte att hästarna ska ha broddar bak pga ev sparkar så jag ställer mig lite frågande till hur det är för hästen att bara ha brodd fram och inga bak? :confused:
 
Funderar lite själv hur jag bör göra, vi har haft väldigt milt här med växlande töa och snöande, ingen direkt is i hagen och leran under är fortfarande mjuk eftersom snön kom innan det hann bli ordentlig tjäle. De vill inte att hästarna ska ha broddar bak pga ev sparkar så jag ställer mig lite frågande till hur det är för hästen att bara ha brodd fram och inga bak? :confused:
Har kanske fel nu men var det inte din häst som hade NB skor? De har ju inte tå brodd och I och med formen på skon så går det nog inte att borra brodd hål i tån heller.
Min har NB och då det bara finns brodd hål i trakten så känns det som att vinkeln blir alldeles för fel för att ha hästen broddad 24/7.
 
Alltid broddar runt om hela vintern. Skulle aldrig gå med på att ha skodda hästar utan broddar när det blir fruset. Har haft häst i över tio år och aldrig råkat ut för någon broddskada.
 
Har kanske fel nu men var det inte din häst som hade NB skor? De har ju inte tå brodd och I och med formen på skon så går det nog inte att borra brodd hål i tån heller.
Min har NB och då det bara finns brodd hål i trakten så känns det som att vinkeln blir alldeles för fel för att ha hästen broddad 24/7.
NB skor?? Va e det? Aldrig hört talas om :confused:
 
Våd har traktbrodd vid is. Hagen e inte direkt hal, men vägen mellan hage och stall brukar många gånger vara som en skridskobana.
Brukar ha blindbrodd i hagen och byter till isbrodd vid ridning. Vi släpper inte gärna ihop nya hästar under brodd-tider men om så är fallet så har vi satt blindbrodd på de berörda hästarna.
Broddar sent på hösten och broddar ur tidigt på våren för att förhindra felställning i benen. Har än så länge klarat mig från broddrelaterade skador. Även på ardennern som har spikbrodd.
 
Mina hästar har 4-6 broddar i varje sko och snösulan "bullen" med silikon under på vintern. Jag skulle aldrig komma på tanken att släppa ut dem i hagen vintertid utan brodd. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bara ha traktbrodd heller. Ju fler broddar desto bättre men aldrig mindre än 4 brodd i varje sko.
 
Jag skruvar i broddarna så fort de behövs på hösten (brukar välja skor med åtminstone trakthål under sensommaren/hösten så att jag kan brodda snabbt utan att sko om första svängen) och sedan sitter de i tills isen är borta på våren.

Kontrollerar att de sitter kvar och byter om de blivit slitna under vintern.

Tar hellre en broddspark än en fläkskada, men släpper inte ihop hästar som har för vana att sparka på varandra, särskilt inte under vintern.

Du skrev exakt det jag tänkte skriva så nu slapp jag det. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har ett dilemma.Min häst har nästan alltid gått ensam i hagen och varit broddad vintertid. Nu bor min häst hemma och går ihop med...
2
Svar
26
· Visningar
2 117
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 465
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp