Jen84

Trådstartare
Tips på bra broddar för ridning på is?

Har testat Bambi på hal is med min ponny i helgen, vilket resulterade i en omkullridning i skritt.. (trots broddar på alla fyra)

Vilka broddar använder ni och hur fungerar de på glansis?
 
Ok, för att förtydliga. Hade 4 elitbroddar på varje hov. Broddarna var inte helt nya, så de var lite slitna på sidorna, så de var en aning spetsiga, piggarna var framme på dem.

Jag har aldrig varit med om tidigare att häst har halkat med fyra brodd, och undrar därför om vi bara hade extrem otur eller om det finns broddar som funkar bättre än elitbrodden?

Jag är inte sugen på att vara i backen fler gånger, och finns det bättre brodd som minskar risken så kommer det att inhandlas. I det fall att de "bättre" broddarna är ännu vassare så kommer jag byta brodd mellan hage och uteritt och använda ordentliga skydd vid uteritt för att slippa trampskador.
 
Inget snö förutom möjligtvis ett tunt lager på max en millimeter, det var inte ens vitt på marken...
För får man snöstyltor så hjälper inga brodd i världen.

Dåliga brodd?

Annars vet jag inte. Har som sagt aldrig gjort annat än att brodda med fyra (ibland sex st) brodd och haft snösulor. Och då har vi både travat och galopperat på blankis utan att halka det minsta.
 
Kollade brodden både före ridtur och efter, de ser inte dåliga ut. Därav frågan, vad finns det som är bättre? Snöstyltor beror det inte på, det var ingen snö, inte ens vitt.
 
På is använder jag en brodd liknande nummer 10 på bilden i artikeln. Det är egentligen en brodd för hårda gräsbanor, men är den fungerar väldigt bra på hård packad is också. http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1023:equipage-lilla-broddskola&Itemid=98
Beror ju även på vilken sorts halka det är, är det bara en tunn ishinna eller tjock packad is. En sorts isbrodd funkar ju inte per automatik bara för att det är en isbrodd.
Sen finns det helt enkelt vissa hästar som är som Bambi på hal is oavsett hur många eller vilken sorts brodd det sitter i skon. Annars finns ju alltid alternativet att lägga på färdigbroddade travskor med 6 brodd i varje sko. Det är väl det jag testat som är mest allround så att säga. Hoppas det var till någon liten hjälp i broddjungeln.
 
Där vi gick omkull var det några cm tjock is.

Jag överväger starkt skor med möjlighet till 6 broddar, men min hovis är mindre positiv till det. Jag själv är mindre positiv till bambi på hal is och försöker desperat hitta något som håller ponnyn på fyra ben även på is.
 
På is använder jag en brodd liknande nummer 10 på bilden i artikeln. Det är egentligen en brodd för hårda gräsbanor, men är den fungerar väldigt bra på hård packad is också. http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1023:equipage-lilla-broddskola&Itemid=98
Beror ju även på vilken sorts halka det är, är det bara en tunn ishinna eller tjock packad is. En sorts isbrodd funkar ju inte per automatik bara för att det är en isbrodd.
Sen finns det helt enkelt vissa hästar som är som Bambi på hal is oavsett hur många eller vilken sorts brodd det sitter i skon. Annars finns ju alltid alternativet att lägga på färdigbroddade travskor med 6 brodd i varje sko. Det är väl det jag testat som är mest allround så att säga. Hoppas det var till någon liten hjälp i broddjungeln.

Är det riktig isgata skulle jag också fundera på riktig isbrodd..inte vanliga korta broddar.

Minns när jag var på travet så skrattade man åt våra "standardbroddar" av en anledning..de ger helt enkelt inte lika bra fäste och travhästarna springer ju ibland på isiga banor el slingor i hög hastighet så de vet vad som fungerar bättre så jag skulle rekommendera att testa ett broddbyte.
Boots kan dock vara rekommenderat i hagen.

Guldskor med 6 brodd tycks vara nåt som fungerar mycket bra också
 
Senast ändrad:
Jag minns också när jag höll på med travhästar, de gick ju lopp och träning på isbanor, och de halkade ju aldrig. Så frågan är ju om det var de extra två broddarna som gjorde skillnaden eller om det är den lilla detaljen att de använder andra broddar.

Jag ska testa ett byte av brodd, att behöva brodda om mellan uteritt och hage är inga problem, i ridhuset funkar ju vilka brodd som helst. Funderar på skor med 6 brodd till nästa skoning, men hovis är mindre positiv till den lösningen...
 
När jag jobbade med travhästarna så eftersträvande vi att alltid ha så små broddar som möjligt.

Jag vet faktiskt inte vad broddarna heter som jag använt genom åren. Har köpt på olika ställen i olika storlekar.

Den främsta skillnaden jag har märkt har varit hur länge man kan använda en brodd innan den måste bytas.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 385
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 219
Senast: Rosett
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp