Bröllopspresent - dilemma

Mineur

Trådstartare
Moderator
Vi är bjudna till ett bröllop som tyvärr förmodligen kommer att kännas lika sorgligt som lyckligt, då bruden sedan ett halvår tillbaka är diagnosticerad med livmoderhalscancer som läkarna nu har sluta behandla då den anses vara obotlig. Hon beräknas ha ca 6 månader kvar. Detta har lett till att bröllopet planerats väldigt hastigt, och det kommer att bli en väldigt känslosam dag på alla sätt och vis. Men det är ett par fantastiska positiva människor som gifter sig, och vi ska naturligtvis fokusera på glädjen och kärleken och inget annat.

Men hur gör vi med det här med present? Vanligtvis ger man ju något som man vill att paret ska ha glädje och fina minnen av i flera år, men så lär det ju dessvärre inte bli i det här fallet. Vad jag än tänker på känns det opassande på ett eller annat vis, och det känns inte heller passande att fråga paret som väl har ungefär 348 andra saker att fokusera på just nu. De har inga uttalade önskemål om present.

Herregud vad ont det gör i hjärtat nu när jag tillåter mig att tänka på det ordentligt. Jag känner så för dem, och vill verkligen hjälpa till att göra deras dag så fantastisk som den bara kan bli. Råd och idéer mottages tacksamt!
 
@Mineur: Vilken fruktansvärd situation! :heart Jag hade gett vin, gigantisk delikatesskorg och/eller pratat med andra som ska dit och lagt ihop pengar för en upplevelse för dem (lyxhotell med spa etc). Allt beroende på vad de tycker om :) Kanske pratat med deras föräldrar om de är inblandade om vad kan tänkas passa.
 
Så himla hemskt men starkt av dem att vara positiva och genomföra bröllopet!

Jag tänker också en upplevelse av något slag passar bäst. Finns det något som hon eller de velat göra men inte gjort (typ hoppa fallskärm eller så)?
 
@athena_arabians @Alos Tack båda, bra förslag! En upplevelse har jag funderat på, men jag vet ärligt talat inte om hon är stark nog rent fysiskt för att ge sig ut på några äventyr. Det är mest brudgummen jag känner, och bruden har jag inte träffat sedan strax efter jul vilket var innan cancern hade hunnit sprida sig som värst. Jag vet alltså inte alls i vilket fysiskt tillstånd hon kommer att vara ens på bröllopet, och då vill jag inte riskera att ge bort en fin upplevelse som sedan kanske bara blir som salt i såren ifall hon inte kan genomföra den.

En korg med godsaker kan nog vara ett säkrare kort då, det ska jag fundera vidare på!
 
Åh, vad fruktansvärt sorgligt.

Hade jag varit du hade jag försökt tänka som om hon skulle flytta nånstans om ett halvår och därför inte kan ta med sig det hon får av dig. Upplevelser kan vara trevligt, men passa dig så att det inte känns bucket list-aktigt. Jag hade inte velat ge något som signalerar "det här får du så du kan uppleva det innan du dör" typ.

Beroende på hur de är som person hade jag kanske gett bort en middag på en jättefin restaurang, kanske tillsammans med en teaterpjäs eller musikal. Kanske en fin spa- eller slottshelg (kan med lätthet ges tillsammans med andra, om man tycker det är för pricey).
 
Förstår det! Hela situationen är så himla trist så förstår att du är rädd att göra "fel".

En presentkorg är en bra idé! Man kan ju plocka i lite vad man vill.
 
En korg med godsaker kan nog vara ett säkrare kort då, det ska jag fundera vidare på!
Kan du inte ge en korg med finare saker som är ätliga, god dryck och så kanske deras favoritserie som box? Eller nåt sånt? Några böcker etc? Så det blir lite mer än bara "ost och kex och choklad" om du förstår hur jag menar.
 
@Mineur: Om det känns som om det vore rätt för dem tror jag en donation till forskning om livmodercancer skulle vara uppskattat också, samt något i stil med en delikatesskorg. Det låter ju tyvärr inte som om någon upplevelse (inte ens en stillsam sådan) skulle fungera :(

Men då tror jag att man får känna av väldigt mycket innan, såklart att man skulle uppskatta fenomenet som sådant, men jag själv tänkte direkt på en begravning. :(
 
@Mineur: Det behöver ju heller inte vara en donation till cancerforskning utan till någon välgörenhet som ligger dem varmt om hjärtat (om det är något de skulle uppskatta).
 
Åh, vad fruktansvärt sorgligt.

Hade jag varit du hade jag försökt tänka som om hon skulle flytta nånstans om ett halvår och därför inte kan ta med sig det hon får av dig. Upplevelser kan vara trevligt, men passa dig så att det inte känns bucket list-aktigt. Jag hade inte velat ge något som signalerar "det här får du så du kan uppleva det innan du dör" typ.

Beroende på hur de är som person hade jag kanske gett bort en middag på en jättefin restaurang, kanske tillsammans med en teaterpjäs eller musikal. Kanske en fin spa- eller slottshelg (kan med lätthet ges tillsammans med andra, om man tycker det är för pricey).
Ja, det är så oerhört tragiskt verkligen. Att tänka att hon ska flytta någonstans om ett halvår, det var fint. :love: Ska försöka tänka så.
Kan du inte ge en korg med finare saker som är ätliga, god dryck och så kanske deras favoritserie som box? Eller nåt sånt? Några böcker etc? Så det blir lite mer än bara "ost och kex och choklad" om du förstår hur jag menar.
Jag gillar idén om att lägga till andra grejer i korgen! Det kanske kan få bli "a basket of happiness" helt enkelt - med allt från god mat & dryck till roliga filmer, böcker, bilder, spel, något presentkort... Ska klura mer på vad vi kan lägga i! :)

@Mineur: Om det känns som om det vore rätt för dem tror jag en donation till forskning om livmodercancer skulle vara uppskattat också, samt något i stil med en delikatesskorg. Det låter ju tyvärr inte som om någon upplevelse (inte ens en stillsam sådan) skulle fungera :(
Hmm, donation till forskning ställer jag mig lite tveksam till då det känns som att det direkt för tankarna tillbaka till det hemska mörka igen, lite som @EmmaBovary är inne på. Jag tänkte att den här dagen låstas vi om att helvetescancern inte finns och att det bara är dem, deras lycka och deras kärlek det handlar om. Men en donation till något annat lite mer positivt (kanske ett djurhem eller så?) skulle absolut vara en idé och kunde ju passa in i en glädjekorg också! :)

Beroende på hur nära ni är paret kanske ni kan gå in och hjälpa till att betala för själva bröllopet? Jag ska på ett bröllop i augusti och funderar på att gå ihop med vänner och betala för tårtan :)
Också en bra idé! Jag ska höra mig för och se om det är ett alternativ :)
 
Jag gillar idén om att lägga till andra grejer i korgen! Det kanske kan få bli "a basket of happiness" helt enkelt - med allt från god mat & dryck till roliga filmer, böcker, bilder, spel, något presentkort... Ska klura mer på vad vi kan lägga i! :)
Jag tror det kan bli en superfin och uppskattad gåva! :)

Jag hade absolut undvikit att ge en donation till forskning, däremot kan man ju ändå donera själv. Det känns bara som en onödig grej att påminna henne och honom om cancern på deras bröllopsdag.
 
Eller ännu bättre, en polaroidkamera!
Det tyckte jag var jättebra, så kan man ge alla gäster i uppdrag att fota tex 10 minuter var under kvällen och samla korten i en fin låda till brudparet. Själva kameran går ju att sälja/skänka om de inte har användning för den efter bröllopet.

Om du vill höra efter om presentidén skulle passa brudparet så hade jag stämt av med de som tog emot osa (toastmaster, föräldrar?). Jag hade precis som du velat undvika att störa brudparet.

Hatar cancer.
Hoppas att brudparet får en fantastisk dag!
 

Liknande trådar

R
Relationer En god vän till mig ska gifta sig i vinter/vår <3 och jag behöver klura ut en riktigt bra bröllopspresent! Förutsättningar: *...
2
Svar
37
· Visningar
4 382
Senast: Raderad medlem 6459
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 075
Senast: monster1
·
Relationer Om några veckor går mitt livs dröm i uppfyllelse: Jag ska gifta mig med mannen jag älskar. Vi har valt att slå på stort runt bröllopet...
33 34 35
Svar
697
· Visningar
67 935
Senast: Badger
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 471
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp