Bröllopspresent - dilemma

Så sorgligt :cry: Hoppas brudparet och ni gäster får en vacker och kärleksfull dag trots omständigheterna! :heart

En variant på middag på ett fancy ställe är att hyra en professionell kock som kommer hem till dem och lagar en lyxig middag åt dem där. Då går det säkert att stämma av dagarna innan det är dags hur hon mår och anpassa middagen efter det.
 
Vi är bjudna till ett bröllop som tyvärr förmodligen kommer att kännas lika sorgligt som lyckligt, då bruden sedan ett halvår tillbaka är diagnosticerad med livmoderhalscancer som läkarna nu har sluta behandla då den anses vara obotlig. Hon beräknas ha ca 6 månader kvar. Detta har lett till att bröllopet planerats väldigt hastigt, och det kommer att bli en väldigt känslosam dag på alla sätt och vis. Men det är ett par fantastiska positiva människor som gifter sig, och vi ska naturligtvis fokusera på glädjen och kärleken och inget annat.

Men hur gör vi med det här med present? Vanligtvis ger man ju något som man vill att paret ska ha glädje och fina minnen av i flera år, men så lär det ju dessvärre inte bli i det här fallet. Vad jag än tänker på känns det opassande på ett eller annat vis, och det känns inte heller passande att fråga paret som väl har ungefär 348 andra saker att fokusera på just nu. De har inga uttalade önskemål om present.

Herregud vad ont det gör i hjärtat nu när jag tillåter mig att tänka på det ordentligt. Jag känner så för dem, och vill verkligen hjälpa till att göra deras dag så fantastisk som den bara kan bli. Råd och idéer mottages tacksamt!

Min faster gifte sig en vecka innan hon dog i cancer 36 år gammal, av familjen fick hon en trerätters där hon/dom fick välja menyn.
Jag beklagar, fuck cancer :(
 
Jag kom på en till grej! Förutsatt att de inte redan gjort det, köp in massa engångskameror och placera på alla bord så får gästerna hjälpa till att dokumentera festen :D

Eller ännu bättre, en polaroidkamera!
Åh vilka bra idéer båda två! :bow:

Så sorgligt :cry: Hoppas brudparet och ni gäster får en vacker och kärleksfull dag trots omständigheterna! :heart

En variant på middag på ett fancy ställe är att hyra en professionell kock som kommer hem till dem och lagar en lyxig middag åt dem där. Då går det säkert att stämma av dagarna innan det är dags hur hon mår och anpassa middagen efter det.
Det här var också en alldeles strålande idé, nu har jag beslutsångest här! Det får bli omröstning bland oss som ska ge tror jag visst... Tusen tack!
 
En polaroidkamera är ju en superbra idé! :up:
Och gärna färdigladdad så den kan användas direkt på festen eller ge den innan..

Usch, så sorgligt! :cry:
 
Jag tror att festen har potential att bli väldigt fin. Det är sorgligt, men min erfarenhet är att fina saker sker i sorgens närhet.

Jag tror mycket på en presentkorg med goda saker. Varje form av upplevelse skulle jag kolla av i förväg, så att jag visste att de båda orkade.

Kamerorna är en jättefin idé, men jag skulle kolla av även det med brudgummen i förväg. Vill han ha bilderna sedan? Annars bör de kanske inte tas.
 
Att det KAN kännas väldigt jobbigt att ha dem.

Alltså, jag vet ju inte. Men jag kan föreställa mig det som väldigt plågsamt. Men också som fint.
jo, såklart - det är väl alltid plågsamt att påminnas om att ens fru, när den dagen kommer, inte finns mer. Men jag tänker att det mest är fint. Att man av naturliga anledningar vill ha så många fina minnen som möjligt av henne, och är de konkreta och finns dokumenterade tror jag inte känns tyngre än att inte ha dem. jag tycker det är ett bra förslag på present.
 
Att det KAN kännas väldigt jobbigt att ha dem.

Alltså, jag vet ju inte. Men jag kan föreställa mig det som väldigt plågsamt. Men också som fint.

Jag tänker att kameror och bilder också är något för framtiden, som är tänkt att man ska kunna se tillbaka på. Det vill säga mest för brudgummen. Det är ju i sig inte nödvändigtvis dåligt, men kanske känsligt?
 
Jag tänker att kameror och bilder också är något för framtiden, som är tänkt att man ska kunna se tillbaka på. Det vill säga mest för brudgummen. Det är ju i sig inte nödvändigtvis dåligt, men kanske känsligt?
mjo, men eftersom att förslaget var engångs- eller polaroidkameror då man får se bilderna mer eller mindre genast känns det som att det är till för båda, på bröllopsdagen eller kort därefter. sen har ju bilderna ett extra värde i att de finns kvar efter bortgången (för brudgummen, kanske är det också en tröst för bruden att hon kan bli ihågkommen på det sättet, från just den dagen - men hur just hon känner inför det kan vi såklart inte veta), men fokusen verkar ju vara menad att ligga på den omedelbara glädjen de kan få ut av bilderna.
 
mjo, men eftersom att förslaget var engångs- eller polaroidkameror då man får se bilderna mer eller mindre genast känns det som att det är till för båda, på bröllopsdagen eller kort därefter. sen har ju bilderna ett extra värde i att de finns kvar efter bortgången (för brudgummen, kanske är det också en tröst för bruden att hon kan bli ihågkommen på det sättet, från just den dagen - men hur just hon känner inför det kan vi såklart inte veta), men fokusen verkar ju vara menad att ligga på den omedelbara glädjen de kan få ut av bilderna.

Det har ju du rätt i, man får kanske en ännu större glädje av att granska gästernas olika vinkar på bröllopet ganska direkt med en polaroidkamera tex :)
 
Vi har bestämt oss för att backa från kamera/bild-idén då brudgummen är fotograf och med största sannolikhet kommer att ha en massa vänner/kollegor på plats som tar de sorts bilder paret vill ha.

Istället kommer vi att gå ihop med ett annat par och fixa en sådan där privat kock som kommer hem till paret och lagar en gourmetmiddag åt dem. Vi kommer i första hand att ge dem ett presentkort på det, så kan vi stämma av när balunset är över och bestämma datum då :)

Tusen tack igen för en strålande idé @Thaliaste, och tack till alla er andra som visat omtanke och stöd! :bow:
 

Liknande trådar

R
Relationer En god vän till mig ska gifta sig i vinter/vår <3 och jag behöver klura ut en riktigt bra bröllopspresent! Förutsättningar: *...
2
Svar
37
· Visningar
4 399
Senast: Raderad medlem 6459
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 415
Senast: monster1
·
Relationer Om några veckor går mitt livs dröm i uppfyllelse: Jag ska gifta mig med mannen jag älskar. Vi har valt att slå på stort runt bröllopet...
33 34 35
Svar
697
· Visningar
68 129
Senast: Badger
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp