Brorsans sambo har börjat spåra ur.

pellemojj

Trådstartare
Hej!
Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar, katter och människor.

Min brors sambo har börjat samla på sig en massa djur. I skrivande stund har hon 3 katter, 1 hund, kaniner, hönor, och två hästar varav den ena är dräktig. Fler djur är på ingång. Hon har fått för sig att hon ska "rädda" en massa djur. Hon bor på gård det finns absolut plats där. Men problemet är att hon vet inte hur hon ska sköta djuren. Hon vet knappt vad som är fram och bak på ett djur.

Vi kan börja med hästarna.
Just nu har hon 1 travare och en shettis som är dräktig. Travaren har varit sjuk i foderstrupsförstoppning och fick lunginflammation som påföljd. Hon åkte upp till Skara efter påtryckningar. Hon beslutade att hästen skulle avlivas men Skara vägrade ta bort hästen enligt henne. Då tog hon hon hem hästen. Travaren fick penicillin för lunginflammationen men hon fullföljde inte kuren då han verkade frisk efter två dagar. Och samma dag så red hon ut och galopperade o höll på och skröt på facebook att han har minsann galopperat idag så han är frisk. Hon har även ridit hästen när han har haft en hovböld och tydligt halt. Veterinären/hovslagaren som var ute och tittade på detta anmälde henne till Länstyrelsen. För man rider inte en halt häst.
Shettisen är som sagt dräktig. Och är asfet. Hon blir stödfodrad varje dag med en massa ensilage, lucern, och en massa äpplen. Hagen som hon går i har långt gräs så vill hästen äta ihjäl sig så finns det alla möjligheter. Risk för fång? Travaren brukar äta jord för det mesta säger ägaren. Det är väl inte bra för magen?
När shettisen har fått sitt föl så ska hon stå inne. Så hon måste ha sällskap till travaren som ska vara ute. Och därför ska hon ha en häst till eftersom shettisen inte kommer få gå ut alls. Är det ens lagligt? Att ha en häst i box 24/7?

Stallet är inte säkert nog för hästar. Hon har byggt boxdörrarna så det är glipor på flera decimeter. Full möjligt att fastna med hovar och huvud om det vill sig illa. Skulle även gå att sparka sönder utan någon större ansträngning. Boxdörrar och väggar ska väl vara täta så dom inte ska göra illa sig? Lågt i tak är det också. Bilder på boxarna la ut på facebook och skröt om hon bra och funktionellt det var.
Här anmälde jag till Länsstyrelsen och dom ska göra en kontroll i veckan. Och jag hoppas dom ser hur jävla illa det ser ut.

3 katter var det också, den första katten hon skaffade pissar ner allt som går att pissa på. Blev kastrerad sent. Den andra kattungen skaffade hon får 3 veckor sedan. Den tredje katten tog hon hem igår.

Kaninerna och hönorna kom förra veckan.

Hunden pissar och skiter inne för hon orkar inte gå ut med den och klagar över att det är såååååå jobbigt att göra detta och ändå vill hon ha en till hund. Gärna schäfer.

Jag och denna människa hatar varandra och pratar inte pga vi har olika syn på djur och djurvård. Min bror har jag ingen kontakt med heller. Jag kan inte komma med tips och råd till dom för båda är TOTALT immuna mot andra människors kunskap och erfarenheter.
Djurägaren är dessutom psykiskt sjuk och har borderline med paranoida drag, hon har andra diagnoser med. Hon är fruktansvärt anti till alla som vill hjälpa. Anledningen till att bror och hon flyttade till gård var att hon kände sig förföljd av en massa människor när hon inte var det.

Vem betalar för alla dessa djur då? Jo det är min bror. Hans inkomst är den enda inkomsten i hushållet. Hon får inga ersättningar öht. Tycker att alla dessa djur borde kosta en vansinnigt massa pengar. Men tydligen inte eftersom hon ska skaffa ännu mer djur. Till slut borde man väl fatta att detta leverne är lite väl dyrt? Brorsan säger inget till henne om att det börjar bli för mycket djur utan låter henne göra som hon vill. Hon klagar över hur synd det är om henne som inte har något jobb och hon mår så dåligt och bla bla bla.

Försäkringar saknas även på djuren så veterinärvård blir dyrt om någon blir sjuk.

Är hon påväg att bli djursamlare? Jag tycker det låter så. Anmäler till Länsstyrelsen gör jag mer än gärna. Djuren har rätt att ha det bra.

Jag vill gärna veta vad ni har för synpunkter om detta.

Tack så länge.
 
Det kvittar ju om du är släkt med personerna i fråga, mår djur dåligt anmäler man. Utöver det kan du inte göra något om de inte vill lyssna på dig.

Givetvis kan man anmäla anonymt men det blir ju lättare för myndigheterna att följa upp om man inte är det.
 
Tänkte från rubriken att det här var ännu en "lägger sig i andras relationer"-tråd, men så var det ju faktiskt inte (riktigt). Men om jag förstår dig rätt så har du redan anmält? Det är ju allt du kan göra, djuren far illa (jag kan noll och intet om hästar för all del, men det låter ju inte bra, och hundar måste man ta bättre hand om än så) och då är det en fråga för myndigheter.

Sen tycker jag du ska släppa vem som betalar (deras angelägenhet), att hon är sjuk (hör inte hit, folk är skitstövlar mot djur både med och utan psykiatriska diagnoser), och annat. Men djuren måste såklart få hjälp, och det ansvaret har du tagit.
 
Mycket av det du tar upp är fel. Tex rida sjuka eller halta hästar, eller ha en frisk häst alt frisör föl inne dygnet runt.

Mycket verkar dock vara mest sånt du stör dig på. Det är tillåtet ha flera decimeter mellan plankor i boxväggar. Det viktiga är att djuren inte kan skada sig, dvs att en kroppsdel som stoppats ut enkelt kan dras tillbaka in. Sås flera DM är bättre än tex 8 cm. Takhöjd finns regler för, följs inte de får hon nedslag vid kontrollen. Så inget av de materiella sakerna är något du behöver oroa dig över sen LST varit ute. De kommer förelägga om det krävs.

Att inte ta ut sin hund alls är inte okej. Att ha en icke rumsren hund eller katt är på det stora hela valfritt. Blir bostaden en sanitär olägenhet och ffa om det finns barn där kan sociala myndigheter bli inkopplade. Men vill vuxna människor bo i kattkiss får de det så länge det inte skadar djuren.

Så. Du har anmält och det är vad du kan göra. Att hata någon som mest troligt pga sin psykiska ohälsa inte riktigt beter sig som "önskat" i sociala sammanhang känns dock onödigt. Och vad din bror gör med sina pengar och varför han bor där han bor har du faktiskt inte ett enda dugg med att göra!
 
:crazy: Bra att du reagerar!
Jag har egentligen inga bra råd men tänkte på det du skrev om hennes psykiska problem.
Får hon någon hjälp/behandling för det eller vägrar hon?
Om hon har någon form av stöd- eller kontaktperson som hon hyser någotsånär förtroende för så kanske hen kan ta upp saken?
Du lär inte bli särskilt poppis om du kontaktar den här personen men det verkar du ju inte vara nu heller så det kanske inte är så mycket att förlora ;)?
Finns det någon annan hon kan tänkas lyssna på (släkting/vän)?
Eller någon som kan ta upp det med din bror så att han begriper situationen i alla fall?
De lär som sagt inte lyssna på dig om ni inte har vettig kontakt annars heller (vilket jag mycket väl förstår av det du skriver).
Annars så är det nog bara Länsstyrelsen som gäller, om och om igen...
Du skulle i och för sig kunna prata med deras veterinär om du vet att de skall dit men risken är väl att hon inte ens söker veterinär sen :(.

Och nej, det är inte lagligt att ha hästen inne hela dygnet!
Stå på dig :up:!
Edit; Såg att fler hunnit posta medan jag skrev så jag kanske bara upprepar allt...
 
:crazy: Bra att du reagerar!
Jag har egentligen inga bra råd men tänkte på det du skrev om hennes psykiska problem.
Får hon någon hjälp/behandling för det eller vägrar hon?
Om hon har någon form av stöd- eller kontaktperson som hon hyser någotsånär förtroende för så kanske hen kan ta upp saken?
Du lär inte bli särskilt poppis om du kontaktar den här personen men det verkar du ju inte vara nu heller så det kanske inte är så mycket att förlora ;)?
Finns det någon annan hon kan tänkas lyssna på (släkting/vän)?
Eller någon som kan ta upp det med din bror så att han begriper situationen i alla fall?
De lär som sagt inte lyssna på dig om ni inte har vettig kontakt annars heller (vilket jag mycket väl förstår av det du skriver).
Annars så är det nog bara Länsstyrelsen som gäller, om och om igen...
Du skulle i och för sig kunna prata med deras veterinär om du vet att de skall dit men risken är väl att hon inte ens söker veterinär sen :(.

Och nej, det är inte lagligt att ha hästen inne hela dygnet!
Stå på dig :up:!

Varför om och om igen till LST?
Om det finns brister - vilket det låter som - så kommer LST förelägga henne att avhjälpa dem. Det kommer även ske återbesök och situationen följas upp.

Om något nytt tillstöter är det givetvis läge att anmäla igen, men att anmäla "om och om igen" för samma sak ser jag ingen vits med?
 
Varför om och om igen till LST?
Om det finns brister - vilket det låter som - så kommer LST förelägga henne att avhjälpa dem. Det kommer även ske återbesök och situationen följas upp.

Om något nytt tillstöter är det givetvis läge att anmäla igen, men att anmäla "om och om igen" för samma sak ser jag ingen vits med?
Lite dumt uttryckt av mig, jag menade just det du skriver, att om det uppstår nya problem så ska TS anmäla igen, alltså inte anmäla samma sak stup i kvarten.
Dessvärre har jag inte alltid så stor tilltro till LS eller, för den delen, tillämpningen av Djurskyddslagen, det verkar bero mycket på var man bor :crazy:.
 
Jag har ju anmält till LS för jag har sett brister. Jag gör det för att djuren ska må bra. Deras relation ger jag fullständigt faan i. Det är djuren jag bryr mig om.
 
Jag har ju anmält till LS för jag har sett brister. Jag gör det för att djuren ska må bra. Deras relation ger jag fullständigt faan i. Det är djuren jag bryr mig om.

Och på vilket sätt lider djuren av att din bror betalar? Av varför de flyttade till gården? Av att kissa överallt? Av vad din brors sambo skriver på Facebook? Av vilken inkomst hon var?

Jag förstår du bryr dig om djuren och det är bra. Men blunda inte för att det finns personliga aspekter i det hela som gör det extra infekterat för dig.
 
:crazy: Bra att du reagerar!
Jag har egentligen inga bra råd men tänkte på det du skrev om hennes psykiska problem.
Får hon någon hjälp/behandling för det eller vägrar hon?
Om hon har någon form av stöd- eller kontaktperson som hon hyser någotsånär förtroende för så kanske hen kan ta upp saken?
Du lär inte bli särskilt poppis om du kontaktar den här personen men det verkar du ju inte vara nu heller så det kanske inte är så mycket att förlora ;)?
Finns det någon annan hon kan tänkas lyssna på (släkting/vän)?
Eller någon som kan ta upp det med din bror så att han begriper situationen i alla fall?
De lär som sagt inte lyssna på dig om ni inte har vettig kontakt annars heller (vilket jag mycket väl förstår av det du skriver).
Annars så är det nog bara Länsstyrelsen som gäller, om och om igen...
Du skulle i och för sig kunna prata med deras veterinär om du vet att de skall dit men risken är väl att hon inte ens söker veterinär sen :(.

Och nej, det är inte lagligt att ha hästen inne hela dygnet!
Stå på dig :up:!
Edit; Såg att fler hunnit posta medan jag skrev så jag kanske bara upprepar allt...

Hon har ingen psykologkontakt vad jag vet. Hon vägrar all hjälp som erbjuds. Hon sköter inte sin medicinering heller. Bror har brutit all kontakt med släkt och vänner tyvärr. Flickvännen var viktigare tyckte han. Nån måste ju ta ett allvarligt snack med bror men det finns ingen som kan göra det. Jag orkar inte och vi pratar ändå inte.
 
Och på vilket sätt lider djuren av att din bror betalar? Av varför de flyttade till gården? Av att kissa överallt? Av vad din brors sambo skriver på Facebook? Av vilken inkomst hon var?

Jag förstår du bryr dig om djuren och det är bra. Men blunda inte för att det finns personliga aspekter i det hela som gör det extra infekterat för dig.

Tvivlar på att djuren vet om vem som sköter ekonomin. Men är man sambo så ska man väl dela upp kostnaderna? Hon lever ju upp hans pengar genom att skaffa en massa djur. Det hade inte jag accepterat iaf. Hon måste ju fixa nån ersättning på nåt vis.
 
Hon har ingen psykologkontakt vad jag vet. Hon vägrar all hjälp som erbjuds. Hon sköter inte sin medicinering heller. Bror har brutit all kontakt med släkt och vänner tyvärr. Flickvännen var viktigare tyckte han. Nån måste ju ta ett allvarligt snack med bror men det finns ingen som kan göra det. Jag orkar inte och vi pratar ändå inte.

VARFÖR måste nån ta ett allvarligt snack med bror din? Han är väl vuxen och normalt beslutskompetent? Dvs han är i sin fulla rätt välja vilka han vill ha kontakt med, vem han vill prioritera och vad han vill höra med sina pengar.

Det enda jag kan se behöver talas med honom om - vilket LST troligen initierar - är om det finns djur på hans gård som far illa.
 
Nej, det finns inget måste att snacka allvar med din bror. Han får faktiskt leva det livet han vill själv. Vem fan är du att bestämma vad som är rätt och fel i hans liv?? Varför skulle han vara inkompetent att själv bestämma hur han vill ha det?

Ska du ha den där tonen så kan du förpassa dig nån annanstans tack! Jag har rätt att säga vad jag tycker och det gör jag också.
 
VARFÖR måste nån ta ett allvarligt snack med bror din? Han är väl vuxen och normalt beslutskompetent? Dvs han är i sin fulla rätt välja vilka han vill ha kontakt med, vem han vill prioritera och vad han vill höra med sina pengar.

Det enda jag kan se behöver talas med honom om - vilket LST troligen initierar - är om det finns djur på hans gård som far illa.

För det är ingen sund relation han lever i.
 
Tvivlar på att djuren vet om vem som sköter ekonomin. Men är man sambo så ska man väl dela upp kostnaderna? Hon lever ju upp hans pengar genom att skaffa en massa djur. Det hade inte jag accepterat iaf. Hon måste ju fixa nån ersättning på nåt vis.

För det är ingen sund relation han lever i.

Det kan man tycka men fortfarande inget som du har med att göra eller kan påverka.
 
Tvivlar på att djuren vet om vem som sköter ekonomin. Men är man sambo så ska man väl dela upp kostnaderna? Hon lever ju upp hans pengar genom att skaffa en massa djur. Det hade inte jag accepterat iaf. Hon måste ju fixa nån ersättning på nåt vis.

Låt dem leva sitt liv som de vill!
Du hade inte accepterat det. Jag hade det inte heller. Men varken du eller jag har någon rätt att tala om för andra hur de ska leva sitt liv eller vilken inkomst de ska ha eller om de vill försörja en partner.

Och det finns inget "man ska" när det gäller sambo och ekonomi. Var och ett par gör som de vill!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
9 972
Senast: Extrakonto
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 187
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 043
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 259
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp