Milosari

Trådstartare
vilka var där? var det rent av någon som deltog? vad tyckte ni? hur gick det för era favoriter?

jag tyckte att spårets lydnad var lite tråkigt upplagt, det började alldeles för tidigt och man fick springa som en blådåre för att hinna se alla momenten i och med att de bytte ring efter halva programmet. hela arrangemanget verkade gå ut på att allt skulle vara klart till Den Stora Huvudattraktionen = skyddet. och visst var det flashigt med alla hundar som flög genom luften, men ändå. vi var några stycken som hellre hade kollat på de andra grupperna. något jag också var besviken på var hur generösa domarna blev på slutet. det ska ju vara rättvis bedömning för alla!

dagens höjdpunkt var vickulas ettra med matte fia som vann spårhundgruppen. vilken prestation att ligga 7:a inför lydnaden och sedan ta sig till vinst! jag var MYCKET imponerad! :) jag missade tyvärr maria hagström och ylle men även där är det ganska imponerande att hamna i finalen i både lydnads-SM och bruks-SM.
 
Sv: bruks-SM!

Skyddet är ju publikdragaren så viss förståelse har jag för att det blir lite obekvämt om man vill titta på något annat. Bara en gren kan köras på bästa tid och då får det blir den mest publikvänliga. Säga vad man vill om lydnad, men inte är det kul att titta på.

Resultatmässigt är jag ganska nöjd när det gäller vänner, bekanta och deras bekanta. Det gick riktigt bra för vissa, såsom Fia och Ettra. Helt sjukt att hon vann trots bakspår. Ett värdigt avslut på karriären för den hunden. Klubbkompisen Sören och hans Ludde kom femma i söket. Klart godkänt för Ludde är inte direkt någon unghund längre.

Huvudattraktionerna svenskskydd och IPO: :p
Det var glädjande att Ralf och Harry klättrade en placering i år. Hoppas de kommer iväg till nordiska och får en till chans på guldmedaljen.

Ipo:t var ju sisådär. SSM är fortfarande den dominerande tävlingen för schäferfolket så många avstår att anmäla till bruks-SM. Det gör konkurrensen lite svag. Inte blev det bättre av att det blåste halv storm på spåren heller. Poängen i år var således låga. Lite tråkigt för Esko att det inte gick bättre, men det är bara att komma igen nästa år.
 
Sv: bruks-SM!

I was there! Roade mig med att supa skallen i småbitar och bära på betongmössa hela helgen :angel:

Var lite besviken över skyddet i år faktiskt. Det var inget "wow"-skydd, på någon av hundar. Tycker själv att det roligaste skyddet att titta på var Harrys och Buttrix. Men nja, hoppas på bättre klass nästa år!

Mycket gratispoäng som delades i slutet, vilket gjorde mig lite sur då det var väldigt tätt i toppen....
 
Sv: bruks-SM!

jo att publikmagneten skulle få den plan som var mest publikvänlig har jag full förståelse för! men att allt annat skulle vara färdigt innan skyddet startade kändes lite onödigt. det blev lite hafsigt och helt omöjligt att följa två hundar som startade direkt efter varandra.
 
Sv: bruks-SM!

men aliide då ;). orkade du gå upp i tid eller du väntade tills skyddet började?
 
Sv: bruks-SM!

Jag var där och jag hade att hejja på!

Min mamma tillsammans med Memoars Karat tog en 19:e plats i spårhundsgruppen, en klar under prestation, men det är sånt som händer! Vi glädjer oss istället åt Ann-Sofia och Etttra som vann, de har de förtjänat efter alla dessa år! Att det dessutom var en av de sista grejerna de skulle göra var ju bara ännu en härlig anledning att ta hem titeln :)

När det gäller dömningen av lydnaden för spårhundarna är jag SJUKT besviken, jag kan faktiskt inte fatta hur de kan lyckas få tag i sånna skit domare varje år till SM, för visst har det vart liknande dömning andra år. Fasta betyg struntas i osv, tycker jag är skandal..men men..

i Rapporthundsgruppen kom min uppfödare på 2:a plats! Med Memoars Nimbus (samma kombination som till min hund och övrig kuriosa 3 ur samma kull på detta SM) GRATTIS DICK OCH MAYVOR! verligen skit kul!
Tyvärr bröt syrran Natasha på 2:a sträckan :(

Maud Whålin med Memoars Nelson kom på en fin fin 3:e plats! i sökhundsgruppen, stort grattis! Lite lustigt attd e kommer trea på SM med ca 495p och har ett snitt detta år på 620p!

Glad och fin utdelning! :D


Reflektioner detta SM är varför går hundarna så dåligt på uppletet på SM?

Min egen slutsats är att man SÅ sällan i bruks sammanhang lyckas ha så mycket publik så att vittringen från dessa personer stör hunden i dess arbete...andra förslag?
 
Senast ändrad:
Sv: bruks-SM!

Så kan det säkert vara.

Men också ägaren, som förmodligen är mer nervös på ett SM än en vanlig elittävling.

Eller att bedömningen är hårdare.

Kanske att 30 hundar har pissat i rutan?

Äsch, vad vet jag!
 
Sv: bruks-SM!

Jag deltog som funktionär men hade ändå möjlighet att följa IPO lydnaden å IPO skyddet som var viktigast för mig. Sprang runt hela IP med olika ärenden å sysslor.. Tror alla som var där har sett eller hört mig:o
Tyckte de var väldigt kul att Jenny Höglund med Tréon vann IPOt. Och var tråkigt att Magnus blev diskad i skyddet men sånt som händer..
 
Sv: bruks-SM!

Bedömningen på SM är hårdare än på en vanlig tävling, precis som det ska vara. Därför blir poängen sämre.
 
Sv: bruks-SM!

Så kan det säkert vara.

Men också ägaren, som förmodligen är mer nervös på ett SM än en vanlig elittävling.

Eller att bedömningen är hårdare.

Kanske att 30 hundar har pissat i rutan?

Äsch, vad vet jag!

En spya från Aliide, äsch vad vet jag ? :D:p
 
Sv: bruks-SM!

Njjäää, där har vi nog inte samma uppfattning...
Det finns ju faktiskt väldigt mycket utskrivet om vad som ska bedömmas hur och visst, det är sverige eliten vi bedömmer, för det tycker jag inte bedömmningen i sig kan skilja sig så jäkla mycket...
En hund som nosar på krypet har fast betyg (är det 8 tror jag) och om hunden dessutom har DK med både röst och två klapp på benen på uppsittandet får 8,5?
När det gäller uppletandet, vad drar de på? många hundar jobbade på bra, enligt folk som känner dem men hittade ändå inte alla föremål..

KL

Visst tror jag det finns dem som är nervösa inför SM, mer än vanligt..men även dem som inte är så jätte nervösa (vart med flera gånger ex.) på uppletet förstår jag inte hur detta skulle kunna störa ut nästan hela skaran? En hund som går ut bra på uppletet och letar, har jag svårt att tro att den skulle påverkas så starkt av en nervös förare så den bara irrar runt...?
 
Sv: bruks-SM!

Varför hundarna går dåligt på uppletet kan jag inte svara på, men när det gäller bedömningen så är ofta domarna något för snälla på vanliga tävlingar. En tia på ett SM ska vara helt felfritt och det är sällan ett moment. Dessutom bedöms både precision och energi på SM och det görs inte alltid annars.
 
Sv: bruks-SM!

Så, det är därför det är okej att ett SM är hårdare? för att våra vanliga domare inte dömmer som de ska?

(jag säger detta med en trevlig ton, det lät inte allt för sött när jag läste det själv)
 
Sv: bruks-SM!

Det är ett mästerskap, Sveriges bästa ekipage. Självklart ska bedömningen vara hård. De småmissar man kan tänkas släppa igenom på en vanlig tävling ska inte tillåtas på ett SM. För vad är definitionen av nosa?
På en vanlig tävling kanske man inte bryr sig om att hunden doppar nosen en gång eller ens registrerar det som en nosning medan man på ett mästerskap direkt klassar det som nosande. Oavsett fasta betyg och neddrag så är det en bedömningssport.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp