Brukshund trött

killikill

Trådstartare
Hur gör ni för att få era brukshundar riktigt mentalt trött? Är väl inget man gör varje dag kanske. Men nån gång ibland så dom i princip däckar när man kommer hem.

Har inte aktiverat min schäfer ordentligt på nån månad iaf så med det dåliga samvetet trängandes på så tänkte jag att hon skulle få spåra idag. 1,3 km långt ca. 30 min tog det.
Hon har fått spår över 1 km tre gånger (tidigare "bara" runt 300-500 m). Senaste gången var i mitten på juli, 29 grader varmt och kruttorrt i marken.
Samma visa då som nu. Inte ens det minsta trött! Kan nog inte ens komma i håg nån gång hon varit riktigt trött så hon gått och lagt sig direkt vi kommit hem från träning.

Dock glad att min hund har så mycket ork, det bådar gott inför kommande brukstävlingar :)
 
Hur gör ni för att få era brukshundar riktigt mentalt trött? Är väl inget man gör varje dag kanske. Men nån gång ibland så dom i princip däckar när man kommer hem.

Har inte aktiverat min schäfer ordentligt på nån månad iaf så med det dåliga samvetet trängandes på så tänkte jag att hon skulle få spåra idag. 1,3 km långt ca. 30 min tog det.
Hon har fått spår över 1 km tre gånger (tidigare "bara" runt 300-500 m). Senaste gången var i mitten på juli, 29 grader varmt och kruttorrt i marken.
Samma visa då som nu. Inte ens det minsta trött! Kan nog inte ens komma i håg nån gång hon varit riktigt trött så hon gått och lagt sig direkt vi kommit hem från träning.

Dock glad att min hund har så mycket ork, det bådar gott inför kommande brukstävlingar :)

Tränar skydd. Finns inget som tröttar ut mina som ett par rejäla skyddspass. Den äldre kan även få gå ett längre och klurigare FH-spår. Efter ett sådant är han rätt däckad.
 
Testa riktigt svåra spår, dvs att underlaget varierar, att man korsar andra spår, helst efter djur, över sankmark (sådan mark där du själv måste ha gummistövlar på för att inte få dränkta fötter. Låt spåret ligga ett dygn, eller åtminstone över natten.
 
Kan inte träna så mycket mentalt med min då han blir så himla trött utav det.
Men vi mest spår och lydnad, även agility (favoriten). :)
 
Jag har två hundar, det tar hand om en del energi eftersom de håller varandra sysselsatta. Så försöker jag ha en vardagsnivå som alltid innehåller nosarbete. Man får t ex leta upp sin mat som jag strör ut i gräsmattan, vill man äta får man leta (just nu är det bara valpen som får göra det, unghunden orkar inte leta tillräckligt länge för att få i sig så mycket mat som behövs). Att göra detta två gånger om dagen gör att hunden får ut en hel del energi. Dessutom kompletterar jag med godisletning ytterligare minst en eller två gånger om dagen.

Annat nosarbete är uppletande av föremål på tomten eller inne. Jag har också börjat med minisök/specialsök, dvs att markera en doft som inte är intressant för hunden egentligen. Jag har gjort en liten sökbana med rostfria salt/pepparkar från IKEA, i fem av dem är det vatten och i den sjätte det doftämne jag vill att hunden ska markera, just nu te. Det här går att utveckla inom hundsporten K9 nosework men jag gör det som aktivering.
 
1500 meter spår blir mina på sin höjd lite trötta av precis då, men tar jag micropaus i spåret så kan de gå lika långe till utan att släppa.

Däremot en timmes svampplockning i skogen där de får röja loss lite lösa och söka svamp mellan varven, det brukar få dem tröttnöjda.

Trötta blir de bara av att valla, hur man gör med raser som inte har ett så "självklart" utsläpp för energin har jag ingen aning om :o
 
Tycker min malle blir trött av mental träning men däremot återhämtar han sig väldigt fort! Nu är han bara ett år så det kanske ändras med tiden...
 
Mina kelpies kan bli trötta under pågående aktivitet, men när vi har kört hem igen så har de ju hunnit vila i bilen och då är de hyfsat pigga igen. Jag har aldrig varit med om att de däckat direkt när vi kommit hem i alla fall :). Det som tar längst tid för mina hundar att återhämta sig från är när det är mycket som händer på en gång. T ex att vi är på tävling med mycket nya dofter, ljud och så ska de koncentrera sig och jobba samtidigt.
 
De dagarna jag kör uthållighetsträning fystränar jag först hunden (cykelmotion, drag, klövjeväska eller intervaller) sedan kör jag lydnad och efter det nosarbete (oftast både saksök och spår. Ofta hårda spår eller långa spår på gräs/äng/skog). Då brukar t.o.m. unghanen vara lugn och fin på kvällen...
 
Hur gör ni för att få era brukshundar riktigt mentalt trött? Är väl inget man gör varje dag kanske. Men nån gång ibland så dom i princip däckar när man kommer hem.

Har inte aktiverat min schäfer ordentligt på nån månad iaf så med det dåliga samvetet trängandes på så tänkte jag att hon skulle få spåra idag. 1,3 km långt ca. 30 min tog det.
Hon har fått spår över 1 km tre gånger (tidigare "bara" runt 300-500 m). Senaste gången var i mitten på juli, 29 grader varmt och kruttorrt i marken.
Samma visa då som nu. Inte ens det minsta trött! Kan nog inte ens komma i håg nån gång hon varit riktigt trött så hon gått och lagt sig direkt vi kommit hem från träning.

Dock glad att min hund har så mycket ork, det bådar gott inför kommande brukstävlingar :)

Har inte brukshund nu men när jag hade det åkte jag ibland in till stan med t-bana eller pendeltåg och tränade lite i stadsmiljö. Det gjorde hunden/hundarna jättetrötta att träna gå fint, sitt, stanna kvar och hålla fokus i rörig miljö. Bara att resa en kvart med t-bana gör hunden tröttare än tre timmars träning i skogen.
 
Min hund blir väldigt nöjd av skogsarbete. Spår och sök på lagom nivå gör henne trött.
Jag tycker dock inte att jag behöver tänka så mkt på att få henne trött.. Får hon jobba är hon nöjd, även om hon skulle kunna jobba ännu mer.
Om hunden jobbar mkt men ändå inte kan koppla av skulle jag börja fundera på stess och passivitet..
 
Säger också skyddet, svåra spår där dom får kämpa. Att ha semester fungerade också på nuvarande då hon inte lämna mig många minuter åt gången och det var målning, allmän röjning, bygga staket etc, så i stort sett på benen från tidig morgon till sen kväll :)
Eller miljöträning i ovana miljö med mycket olika störningar i, men det fungerar bara så länge dom är unghundar sedan har dom för mycket rutin i kroppen för att påverkas av det.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 563
Senast: Kraxa
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Zacci
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Den siarlösa ulvleken
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp