Brun dressyrutrustning

cajo1312

Trådstartare
Behöver lite input!
Har en svart häst med frieser i sig. Vi kommer börja tävla dressyr i vår. Hon har brun sadel och brunt träns. Kommer till att börja med tävla i den bruna utrustningen tills vi kommer upp lite i klasserna, då blir allt svart!

Men frågan är, ska man ha bruna stövlar och mörkblå kavaj? Kan man då fortsätta ha sin svarta hjälm? Vitt schabrak och vita handskar?

Ge era åsikter!
 
Du behöver inte ha samma färg som hästen. Tycker du ska ha svarta stövlar, och svart eller marin kavaj och hjälm. Särskilt eftersom du planerar att byta till svart sadel.

Bruna stövlar är jättesnyggt till vardags men trots att jag älskar brunt tycker jag det ser konstigt ut på tävling.
 
Behöver lite input!
Har en svart häst med frieser i sig. Vi kommer börja tävla dressyr i vår. Hon har brun sadel och brunt träns. Kommer till att börja med tävla i den bruna utrustningen tills vi kommer upp lite i klasserna, då blir allt svart!

Men frågan är, ska man ha bruna stövlar och mörkblå kavaj? Kan man då fortsätta ha sin svarta hjälm? Vitt schabrak och vita handskar?

Ge era åsikter!

Har du svart hjälm hade jag valt svarta stövlar till blå kavaj, fast jag tycker att det hade varit snyggast med bruna stövlar och blå (sammets)hjälm till blå kavaj :D
 
Varför kan man inte ha brun utrustning till en svart häst? Bara för att du kommer upp i klasserna? :confused:O_o
GP ryttare tävlar ju med brun utrustning, ibland har de ju olika färg på sadel och träns med ;)

Jag tycker brun utrustning är mycket vackrare än svart..

Jag hade haft svarta stövlar och svart hjälm med valfri färg på kavajen.
Bruna stövlar är ju träningsstövlar....
 
De som har brun utrustning brukar ha fuxar eller bruna hästar. Jag har brunt och älskar brunt som sagt, mina hästar äger inte en enda svart pryl förutom ett svart back on track täcke haha.
Men inte ens jag tycker att det är den finaste färgen på en kolsvart häst. Hela poängen med att ha brunt tycker jag är att det harmonerar så mycket bättre med hästens färg om hästen inte har svart i sig. Svart på fux tex skär sig och är väldigt hårt. Men brunt på en svart häst sätter utrustningen väldigt i fokus och det är kanske inte vad man önskar på en dressyrtävling. Det är mer stilrent med svart. :)
 
Behöver lite input!
Har en svart häst med frieser i sig. Vi kommer börja tävla dressyr i vår. Hon har brun sadel och brunt träns. Kommer till att börja med tävla i den bruna utrustningen tills vi kommer upp lite i klasserna, då blir allt svart!

Men frågan är, ska man ha bruna stövlar och mörkblå kavaj? Kan man då fortsätta ha sin svarta hjälm? Vitt schabrak och vita handskar?

Ge era åsikter!

Köp svarta stövlar och behåll svart hjälm, hade valt en svart kavaj och svarta handskar så att dom inte "lyser".
Vitt schabrak självklart! :)

Har fått för mig att när det gäller dressyr ska utrustningen "smälta in" så mycket som möjligt i hästen och ekipaget i sig så att man koncentrerar sig på rörelserna. Och har du då tex bruna stövlar och vita handskar "poppar" eller "lyser" dom upp och tar onödig uppmärksamhet :)
 
De som har brun utrustning brukar ha fuxar eller bruna hästar. Jag har brunt och älskar brunt som sagt, mina hästar äger inte en enda svart pryl förutom ett svart back on track täcke haha.
Men inte ens jag tycker att det är den finaste färgen på en kolsvart häst. Hela poängen med att ha brunt tycker jag är att det harmonerar så mycket bättre med hästens färg om hästen inte har svart i sig. Svart på fux tex skär sig och är väldigt hårt. Men brunt på en svart häst sätter utrustningen väldigt i fokus och det är kanske inte vad man önskar på en dressyrtävling. Det är mer stilrent med svart. :)

Tja smaken är som baken, delad :)
Jag tycker att svart väldigt ofta ser billigt ut, men klart oftast används ett sämre läder till de produkter som ändå ska färgas svart.
Sen beror det på vilken nyans av brunt.
Jag tycker inte att alla bruna nyanser är fina på alla hästar.

Min ena häst är svartbrun och har brun utrustning i både hoppning och dressyr och jag tycker att det är fint iaf. Tycker inte att blicken dras till utrustningen?
14441145_10157454136395223_4782784904093315713_n.jpg

Visserligen hoppsadeln här, men samma häst. Skär det sig?
Jag vet att den ligger lite i framvikt där, alldeles ny och sadelmakaren hade inte hunnit ut och tittat och stoppat om.
14522950_10157543344820223_2387709042675172349_n.jpg
 
jag har brun utrustning i dressyren och svart i hoppningen. mörkbruna hästar varav den gamla är nästintill svart i perioder. gillar både svart och brunt så det fick bli en av varje. lite beslutsångest
 
Tja smaken är som baken, delad :)
Jag tycker att svart väldigt ofta ser billigt ut, men klart oftast används ett sämre läder till de produkter som ändå ska färgas svart.
Sen beror det på vilken nyans av brunt.
Jag tycker inte att alla bruna nyanser är fina på alla hästar.

Min ena häst är svartbrun och har brun utrustning i både hoppning och dressyr och jag tycker att det är fint iaf. Tycker inte att blicken dras till utrustningen?
14441145_10157454136395223_4782784904093315713_n.jpg

Visserligen hoppsadeln här, men samma häst. Skär det sig?
Jag vet att den ligger lite i framvikt där, alldeles ny och sadelmakaren hade inte hunnit ut och tittat och stoppat om.
14522950_10157543344820223_2387709042675172349_n.jpg

Matchar fint på båda bilderna! Snygg häst! :love:
 
Tja smaken är som baken, delad :)
Jag tycker att svart väldigt ofta ser billigt ut, men klart oftast används ett sämre läder till de produkter som ändå ska färgas svart.
Sen beror det på vilken nyans av brunt.
Jag tycker inte att alla bruna nyanser är fina på alla hästar.

Min ena häst är svartbrun och har brun utrustning i både hoppning och dressyr och jag tycker att det är fint iaf. Tycker inte att blicken dras till utrustningen?
14441145_10157454136395223_4782784904093315713_n.jpg

Visserligen hoppsadeln här, men samma häst. Skär det sig?
Jag vet att den ligger lite i framvikt där, alldeles ny och sadelmakaren hade inte hunnit ut och tittat och stoppat om.
14522950_10157543344820223_2387709042675172349_n.jpg

Men din häst är ju mörkbrun, inte kolsvart! ;) Då är det klart att mörkbrunt läder blir fint.
 
Men din häst är ju mörkbrun, inte kolsvart! ;) Då är det klart att mörkbrunt läder blir fint.

Min häst är inte mörkbrun, han är svartbrun ;)
Dvs mer svart än brun.
Har iof en mörkbrun med och där smälter lädret som är i samma chokladbruna färg in betydligt mer.
Jag vidhåller ändå att brunt är finare även på svarta hästar. Förutsatt att det är rätt nyans såklart. Typ orangebrunt eller rödbrunt är kanske inte så hett :o
 
Jag tycker han ser mörkbrun ut, det beror på vad personen som gör id-kontroll tycker om de kallas svartbruna eller mörkbruna. Man vet ju inte utan DNA-test. Finns mörkare hästar än din som är reggade som mörkbrun. Men oavsett om din är DNA-testad svartbrun eller ej så är han iaf inte svart. Frågan TS ställer är om en svart häst.
 
Tack för alla svar! Intressant att höra vad alla tänker. Jag vet fortfarande inte vad jag tycker är snyggast haha. Men jag kommer nog till att börja med köra på brun utrustning (eftersom det är det hon har nu) och eventuellt bruna stövlar som jag sedan byter ut till svarta i samband med att jag byter utrustningen till svart, då kommer den bruna utrustningen vara det som jag rider i hemma och den svarta på träning och tävling :)

Det där med att ha mörka handskar var väldigt bra att få höra. Har alltid tänkt att det ska va vita handskar på dressyrtävling men det blir ju väldigt lysande mot en svart häst!
 
Det spelar verkligen ingen roll vilken färg du har på utrustningen bara för att du vill rida högre klasser :). Jag gillar att variera min tävlingsutrustning (har nån jättekonstig fixidé om att alltid ändra nånting varje start). Ett tag red jag mycket i tweedkavaj, bruna stövlar och svart hjälm:
11011034_10205610807021401_4489135271260050088_n.jpg


Sen fick jag för mig att jag ville ha en marinblå kavaj och matchar det med bruna stövlar och brun hjälm:
11988190_10206422861002243_1581241310380467068_n.jpg


och så när jag känner mig lite extra fancy så dammar jag av de svarta lackstövlarna och tar fram dyra Animokavajen :D. Tycker det funkar bra med svarta kläder till brunt läder dessutom :).
13442393_10208388910792259_2102178457332324301_n.jpg
 
Finns ju många nyanser av brunt, och håller man sig till mörkare brunt så skär det inte sig om man har svart utrustning på ryttaren.
Är snarare att det blir för brunt om man har allt i samma nyans på både häst och ryttare. Sen så gör det ju inget att man inte har allt i samma nyans, på fuxen så hade jag mörkbrunt träns, chokladbruna tyglar, rödbrun sadelgjord och ljus/rödbruna benskydd. Sadlarna har bytts oftare än resten av utrustningen så de har varit i allt från mörkbrunt till tabaco färgat.
Har sen alltid haft svarta stövlar och nu en blå eller brun hjälm.
 
Jag hade brunt till den mörkbruna, och svarta stövlar till (men brun hjälm och kavaj). Tycker det funkade bra. Men han var å andra sidan så fin att jag kunde haft sopsäckar på honom och det hade funkat..
10494527_10154529417890497_2665962976838619278_n.jpg


Har dock svart till min nya, för han är kastanjebrun och då skär sig det mesta bruna jag hade....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 189
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 367
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 889
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp