Bukefalos 28 år!

Brutet finger?

Saeta

Trådstartare
Dumma klantiga jag hade fingrarna i vägen när stalldörren flög igen med en smäll. Mitt pekfinger tog mest stryk och svällde upp direkt. Det blev stenhårt på svullnaden och stelt. Lindade ihop pekfingret med lång och ring för att stödja det.

Väl hemma tog jag diklofenak och alvedon. För ca 40 min sen.
Det är inte lika hårt på svullnaden, men det är inte mjukt.

Vad tror ni, bör det kollas upp eller ska jag avvakta?

2016-01-13-1715_569678299606ee0803b97600.jpg

2016-01-13-1716_5696784cddf2b31bfac913f5.jpg
 
Jag klämde fingret i vintras, blev apsvullet och gick inte att böja om jag inte spolade varmt vatten på.

Arbetskamraterna var nojjigare än jag och fick mig att kolla upp det. Läkaren höll ut sitt pekfinger med handflatan uppåt, jag fick ta mitt pekfinger och trycka ner på hennes (fingeravtryck mot fingeravtryck s.a.s.). Eftersom jag kunde göra det så var det inte brutet. Hon gjorde ingen annan kontroll än det.

Mitt finger blev dock inte blått.
 
Jag som då har facit av två olika brutna fingrar, kan säga att den jag fick om sedd av doktorn är betydligt bättre än den jag gjorde som alla andra hästmänniskor med. Det vill säga stack huvudet i sanden och låtsades som om inget hänt.
Den som handkirurgen tog hand om är i stort sett som innan och den andra har en förstörd led där enda boten är att byta ut leden. Vilket man då inte har gjort så länge så man vet inte hur länge en sådan protes håller. Därför vill man inte göra det ännu på mig, jag är för ung för att man ska våga.
 
Tack för era svar! Akuten vägrar jag. Dels pga magsjukor, dels för att det känns oerhört löjligt att sitta där och vänta flera timmar för ett finger. Då går jag hellre till vc och bokar tid. Men ska ringa närakuten, det brukar gå att få en tid där också :)
 
Tack för era svar! Akuten vägrar jag. Dels pga magsjukor, dels för att det känns oerhört löjligt att sitta där och vänta flera timmar för ett finger. Då går jag hellre till vc och bokar tid. Men ska ringa närakuten, det brukar gå att få en tid där också :)
Håller med, men vänta inte för länge för det är dumt om det börjar läka ihop fel.
Försök få komma till läkare imorgon.
 
Tack för era svar! Akuten vägrar jag. Dels pga magsjukor, dels för att det känns oerhört löjligt att sitta där och vänta flera timmar för ett finger. Då går jag hellre till vc och bokar tid. Men ska ringa närakuten, det brukar gå att få en tid där också :)

Du har ju ortopedakturen här i U-a också :) På samma ställe som närakuten, har röntgen, möjlighet att spjäla, gipsa och så. Mycket bra och ofta snabba utan långa väntetider.
 
Alltid säkrast att kolla upp.

Jag trodde ju jag hade fått mitt finger ur led efter att en häst slet sig (vi var lika rädda båda två för något som brakade närmare o närmare i skogen). Fingret stod rakt ut åt sidan, så jag drog det rätt igen lite "hollywoodstyle", kan dom kan jag. Men snabbt blev fingret dubbla din storlek o helt blålila... Satt på akuten i tre timmar, röntgades o skickades vidare till större sjukhus med en fraktur för svår för vår närakut att hantera.
Fingret är idag idag snett, vridet och gör ont i kyla. Jag fick rätt hjälp men en värdelös våldsam sjuksköterska klämde så jäkligt ihop fingrarna vid gipsning att det läkte ihop fel. (röntgen före var det rakt).

Lycka till idag :-)
 
Tack för alla era svar! Jag åkte in igår tidigt på morgonen för att slippa allt för mycket kö. Först måste jag bara säga: WOW vilka trevliga människor som jobbar på ortopedakuten här i Uppsala. Massor med cred till dom. Proffsiga och så otroligt vänliga!

Fingret röntgades och det visade sig vara en liten liten spricka. Den var så liten att det inte behövde göra något åt det. Fingret är redan bättre idag, lite mindre svullet. Men jag ska försöka att inte belasta det allt för mycket, men ändå röra på det. Så det var skönt att få det uppkollat! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 453
Senast: kryddelydd
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 283
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp