Brutet griffelben och djupt sår

I helgen fick Blnaca en egen liten kolonilott så sen i lördags harhon varit ute dygnet runt. Det gör mycket gott för henne psykiska mående och det värmer mitt hjärta.
22007404_10154904458971099_3436186243080169205_n.jpg

Såhär ser såret ut. Det putar ut lite :crazy:
21766657_10154904458766099_6451079373694502185_n.jpg


Imorgon träffar vi veterinär igen som kommer röntga, titta på såret. Förhoppningsvis ger han oss goda nyheter och en tydligare plan :heart
 
Det blev inga bra nyheter.
Benbiten har inte fäst, hon har rört sig för mycket och "kolonilotten" är för stor.
Hon har även en skada på skenbenet..

Boxvila 6 veckor till men veterinären såg inte hoppfull ut...

Hon mår inte bra av att stå ensam (hon ser massa hästar men får ju ingen fysisk kontakt. Hon struntar i höt och vill följa med mig vart jag n går.

Jag vet inte om jag orkar se henne stå i antingen en liten fyrkant eller boxen i 6 veckor till när hon bara vill ut :cry:

Operation har jag inte råd med nu, de skulle vi gjort från början isåfall och de känns jobbigt nu när såret näsan läkt.

Jag vet inte hur jag ska göra:cry::cry:
Hon är så fin, världens snällaste och helt underbar att rida, Lyhörd, mjuk men ändå pigg!

19884014_10154712750661099_5191696524277428375_n.jpg
 
Någon som opererat?
På strömsholm fick jag en enorm siffra på om jag hade velat operera men när jag söker runt lite låter det inte lika farligt?

Känns som 6veckor med oviss utgång inte är ett alternativ utan då vill jag istället operera nu/snart.
 
Någon som opererat?
På strömsholm fick jag en enorm siffra på om jag hade velat operera men när jag söker runt lite låter det inte lika farligt?

Känns som 6veckor med oviss utgång inte är ett alternativ utan då vill jag istället operera nu/snart.
Jag har, men på en sluten enkel fraktur (alltså inget öppet sår). Boxvila i två veckor efter det, sen sjukhage och promenader.
Blev en längre konvalescens än tänkt då hästen stötte ut suturknutarna och var helt galet svullen och öm. Det gav i sig en blödning på gaffelbandet.
Vad gäller kostnad minns jag inte, men jag kan kolla om du vill. Det är dock ett par år sedan.

Hur som helst, jag lider med dig. Vilken jobbig situation!
Jag håller en tumme för att hon snart är bra igen.
 
Jag har, men på en sluten enkel fraktur (alltså inget öppet sår). Boxvila i två veckor efter det, sen sjukhage och promenader.
Blev en längre konvalescens än tänkt då hästen stötte ut suturknutarna och var helt galet svullen och öm. Det gav i sig en blödning på gaffelbandet.
Vad gäller kostnad minns jag inte, men jag kan kolla om du vill. Det är dock ett par år sedan.

Hur som helst, jag lider med dig. Vilken jobbig situation!
Jag håller en tumme för att hon snart är bra igen.

Okej, Blancas sår har ju nästan läkt...
2 veckor och sen promenader låter ju mycket bättre än 6 veckor och kanske mer.

Tack :heart
Jag ska ringa kliniker och rådfråga
Och veterinären från igår och höra vad han tycker
 
Det blev inga bra nyheter.
Benbiten har inte fäst, hon har rört sig för mycket och "kolonilotten" är för stor.
Hon har även en skada på skenbenet..

Boxvila 6 veckor till men veterinären såg inte hoppfull ut...

Hon mår inte bra av att stå ensam (hon ser massa hästar men får ju ingen fysisk kontakt. Hon struntar i höt och vill följa med mig vart jag n går.

Jag vet inte om jag orkar se henne stå i antingen en liten fyrkant eller boxen i 6 veckor till när hon bara vill ut :cry:

Operation har jag inte råd med nu, de skulle vi gjort från början isåfall och de känns jobbigt nu när såret näsan läkt.

Jag vet inte hur jag ska göra:cry::cry:
Hon är så fin, världens snällaste och helt underbar att rida, Lyhörd, mjuk men ändå pigg!

19884014_10154712750661099_5191696524277428375_n.jpg
Usch vad trist! Ja det är svårt att veta hur man ska göra, så mycket som spelar in! Tänker på er!:heart
 
Det blev inga bra nyheter.
Benbiten har inte fäst, hon har rört sig för mycket och "kolonilotten" är för stor.
Hon har även en skada på skenbenet..

Boxvila 6 veckor till men veterinären såg inte hoppfull ut...

Hon mår inte bra av att stå ensam (hon ser massa hästar men får ju ingen fysisk kontakt. Hon struntar i höt och vill följa med mig vart jag n går.

Jag vet inte om jag orkar se henne stå i antingen en liten fyrkant eller boxen i 6 veckor till när hon bara vill ut :cry:

Operation har jag inte råd med nu, de skulle vi gjort från början isåfall och de känns jobbigt nu när såret näsan läkt.

Jag vet inte hur jag ska göra:cry::cry:
Hon är så fin, världens snällaste och helt underbar att rida, Lyhörd, mjuk men ändå pigg!

19884014_10154712750661099_5191696524277428375_n.jpg
Jag hade min gummiboll till häst i sjukruta, typ 5x10 i tio veckor förra året, med promenader. Hon höll på att bli knäpp i början, sen blev det bättre. Jobbigaste var det nog psykiskt för mig, jag skickade henne i typ en månad till en kompis där hon stod i liknande hage typ 4-6 veckor för att slippa se henne, bästa jag gjort. (Hon behövde dock inget annat än promenader så det gick bra att överlämna ansvaret). Det jag vill komma fram till är att det GÅR, trots dom är super keliga och överdrivet glada när man kommer.
 
Har fått tid på mantorpskliniken nu att operera på måndag, 2 oktober.
Kostnaden ska bli högst 13.000 har de sagt (ska försöka få de skriftligt)
Och prognosen efteråt ser mycket bättre ut än att läka frakturen själv. Kortare konvalescens förhoppningsvis också!

Veterinären på mantorp har en annan syn på vårat fall och efter att ha sett röntgenbilder så har han sagt att detta skulle hon inte kunna läka bra själv utan operation är mycket bättre. Risk för stort fullt överben är stor och lång konvalescens.

Hoppas detta blir bra nu :heart
 
Fick röntgenbilden från i tisdags, den 26 September
Kanske är intressant!
22050373_10154913430936099_7036507857673637394_n.jpg
Tack för att du delar med dig!
Jag är ingen veterinär och Inte särskilt kunnig på röntgenbilder. Men. Jag hade blivit redigt nervös över den plåten och jag förstår varför operation kommit på tal. Det ser ju onekligen ut som att ett Rejält överben kommer att bildas.
Jag har en kund som har ett väldigt fult överben liiite högre upp än din efter en griffelbensskada och den har återkommande problem med musklerna på och omkring bogbladet på samma sida.
 
Tack för att du delar med dig!
Jag är ingen veterinär och Inte särskilt kunnig på röntgenbilder. Men. Jag hade blivit redigt nervös över den plåten och jag förstår varför operation kommit på tal. Det ser ju onekligen ut som att ett Rejält överben kommer att bildas.
Jag har en kund som har ett väldigt fult överben liiite högre upp än din efter en griffelbensskada och den har återkommande problem med musklerna på och omkring bogbladet på samma sida.

Ja det är ju tur att jag själv ifrågasatte och började ringa runt.
Han jag pratat med på kliniken som ska operera sa att de där benbitarna vill man få bort och som du nämner skulle det bli ett rejält överben också..

Vi hästägare måste hjälpas åt och söka second opinion när magkänslan inte är rätt
 
Operationen gick bra!
Nu är det 3 veckor boxvila + 3 veckor box/sjukhage och promenader tills återbesök.

Fick den trevliga överraskningen när jag skulle hämta ut medicinen att jag ska ge penicillin i muskeln i halsen :crazy: vilket jag inte alls är sugen på att göra men det verkar ingå i hästägandet?
De kommer ut nu o visar mot bekostnad men sen ska jag göra de själv...
 
Operationen gick bra!
Nu är det 3 veckor boxvila + 3 veckor box/sjukhage och promenader tills återbesök.

Fick den trevliga överraskningen när jag skulle hämta ut medicinen att jag ska ge penicillin i muskeln i halsen :crazy: vilket jag inte alls är sugen på att göra men det verkar ingå i hästägandet?
De kommer ut nu o visar mot bekostnad men sen ska jag göra de själv...

Det fick jag göra på min foderhäst när jag gick i 9:an, klarade lilla jag det gör även du!! Det var faktiskt inte så farligt när man fick kläm på det
 
ok :up: mest risken för chock jag såklart är rädd för
Den risken finns ju alltid såklart. Men se till att sköta säkerheten (stå i box, lätt för dig att ta dig ut och gärna medhjälpare)ordentligt så ska det nog gå bra.

Även jag håller en tumme för att allt går bra nu. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: caballus
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 654
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp