Brutet griffelben och djupt sår

Jag har sprutat intravenöst själv. @Ketrawzc
Det finns nog flera som gjort, t ex kan man ju få en permanentkanyl satt när man sprutar mot erlichia. Ja, jag vet att det inte benämns så och att vissa vet inte anser att det finns heller. :). Tror iaf inte det finns nån lag som säger att man inte FÅR spruta intravenöst, rätta mig om jag har fel.
 
Såret har spruckit upp lite såklart så mer boxvila :banghead:
22552760_10154953415366099_3308230260435951630_n.jpg
 
Men i lördags hade hennes bakben svullnat upp ganska rejält.
Skulle gå ut o gå och hon slängde sig åt sidorna och sen nästan satte hon sig ner :(
Jag gick då in med henne igen (hon var väldigt stressad o lyssna inte alls)
Idag var benen likadana och de ena var hårt o svullet.
Då släppte jag henne i paddocken. Det gick fan inte att gå med henne för hon är väldigt pigg o vi blir bara osams.
Hon drog några repor men haltade inte. Hon lugnade sig efter ett par minuter och gick runt o började äta gräs i kanterna.

Från och med imorgon ska hon gå i sjukhage på dagarna så hoppas jag svullnaden går ner....'
 
Men i lördags hade hennes bakben svullnat upp ganska rejält.
Skulle gå ut o gå och hon slängde sig åt sidorna och sen nästan satte hon sig ner :(
Jag gick då in med henne igen (hon var väldigt stressad o lyssna inte alls)
Idag var benen likadana och de ena var hårt o svullet.
Då släppte jag henne i paddocken. Det gick fan inte att gå med henne för hon är väldigt pigg o vi blir bara osams.
Hon drog några repor men haltade inte. Hon lugnade sig efter ett par minuter och gick runt o började äta gräs i kanterna.

Från och med imorgon ska hon gå i sjukhage på dagarna så hoppas jag svullnaden går ner....'

Jag tycker det är galet oansvarigt att rekommendera promenader utan att lämna med lugnande. Det är som att be om problem för hästen och fara för handlern.

Vi fick alltid ut lugnande att ge oralt när hästarna skulle igång.
 
Jag tycker det är galet oansvarigt att rekommendera promenader utan att lämna med lugnande. Det är som att be om problem för hästen och fara för handlern.

Vi fick alltid ut lugnande att ge oralt när hästarna skulle igång.

Ja det har varit farligt och även att jag skulle ta dränage/stygn ensam utan lugnande?
Idag kunde jag byta bandage själv utan att hon sparkade eller försökte slita sig

Hon är så fruktansvärt snäll :heart så jag vill inte bli arg på henne heller
 
Ja det har varit farligt och även att jag skulle ta dränage/stygn ensam utan lugnande?
Idag kunde jag byta bandage själv utan att hon sparkade eller försökte slita sig

Hon är så fruktansvärt snäll :heart så jag vill inte bli arg på henne heller

Självklart är det inte (aldrig) lönt att bli arg. Men det är så oansvarigt av veterinär att inte skriva ut lugnande så det blir en god hantering. Håller man på att bli ihjälsparkad är det ju knappast något som främjar sårvård om man säger så.

Nu verkar du ha en snäll häst, men det blir ändå stökigt.
 
Självklart är det inte (aldrig) lönt att bli arg. Men det är så oansvarigt av veterinär att inte skriva ut lugnande så det blir en god hantering. Håller man på att bli ihjälsparkad är det ju knappast något som främjar sårvård om man säger så.

Nu verkar du ha en snäll häst, men det blir ändå stökigt.

Nej såklart ska man aldrig bli arg. Det är endel frustration och rädsla som lyser igenom och då har iaf jag ovanan att ryta ifrån tyvärr.
 
Idag är det 3veckor sen operation och den strikta boxvilan är över. Så hon får gå på sjukhage om dagarna!
Behöver jag nämna att hennes bakben inte var svullna alls idag när jag tog in henne? :)
Sitt gamla jag i hanteringen också:heart
 
Idag är det 3veckor sen operation och den strikta boxvilan är över. Så hon får gå på sjukhage om dagarna!
Behöver jag nämna att hennes bakben inte var svullna alls idag när jag tog in henne? :)
Sitt gamla jag i hanteringen också:heart
Härligt!!! Håller tummarna för fortsatt bra läkning! :up:
 
Det är väl ändå :devil: att något som borde opererats redan som första alternativ har fått dra ut på tiden som det har gjort och kostat dig både en massa pengar, blod, svett och tårar och hästen onödigt lidande. :rage:

Har du funderat något på en anmälan för felbehandling? :cautious:
 
Man får reservation på försäkringen nu alltså pga griffelbenet? (Fick brev om det idag)
Så om de blir framtida problem med det bekostar de det inte?
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 492
Senast: caballus
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 655
Senast: Görel
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp