Bukefalos 28 år!

Bryta panikbackning

purity_666

Trådstartare
Jag är medryttare på en dam som är väldigt mycket dramaqueen. Hennes känslor är på utsidan för det mesta. Det yttrar sig i glädjebockningar (som gör att jag ramlar av) rallygalopp när hon ska hoppa, töntiga kastningar åt sidan när hon tror nåt är läskigt och, icke att förglömma, ska vi gå förbi nåt som är otäckt måste hon ju stanna och frusta lite, trampa lite, backa lite o sen kan man lirka henne förbi.
Hennes mamma är likadan så det ligger i generna. Allt utom bockningarna är fullt hanterliga. MEN..jag har ett problem.

Vid 3-4 tillfällen nu har hon blivit jättestressad och får panik. Alla tillfällen har handlat om separation får en annan häst. Det har varit att 2 ridit ut o sen har den andra gått iväg för att ta en galopprunda, vid ett tillfälle mötte vi "min" hästs mamma som var på väg åt motsatt håll, ett annat tillfälle var på P&J då hon hade sin brorsa med. Ska väl säga att det är inga som helst problem att rida ut själv på henne, eller hantera henne själv. Det här händer när man är 2 som skiljs åt. Så vad händer?

Jo hon panikbackar. Hon verkligen sänker hela framdelen och backar så snabbt hon kan tills det tar stopp. O förhoppningsvis är stoppet inte ett djupt dike. Jag lyckas inte bryta det. Jag har:
1. Drivit på = backar snabbare
2. Försökt bromsa = backar snabbare
3. gjort ingenting = backar tills det tar stopp
4. blivit arg och markerat med spö = backar snabbare
5. släppt tyglarna helt och pratat lugnande = backar tills det tar stopp

Under tiden piper hon och är verkligen frustrerad. Det enda som funkat har varit att när hon stannar upp hoppa av och leda henne en bit tills hon lugnar sig. På tävlingsplatsen fick en kompis komma in på framhoppningen och leda oss fram till banan. Jag kunde inte hejda hennes backande.

Hennes vanliga dramabackande är mer 2 steg fram, 3 steg bak. Lugnt o fint och man kan övertala henne att sluta. Det här är handlöst kasta sig bakåt, snabbt och helt utan koll på världen. Vad ska jag göra? Funderat på att börja snurra henne eller nåt för att bryta men vet inte om jag bara riskerar byta ut beteende. Det är riktigt otäckt och jag vågar ju inte sitta kvar. Samtidigt som det är trist att behöva "ge upp" och hoppa av varje gång.

Som sagt händer det inte ofta. Hästen kan gå långt framför sin kamrat när vi rider ut, alltså hon kan springa på i 100 meter framför utan att det gör henne nåt. Men märker hon att kompisen går åt ett annat håll så är det kört.
Är man helt själv är det inga problem.

Så hjälp..vad gör jag?

Och svar i stil med träna, jobba på förtroende osv undanbedes. Sånt fattar jag själv. Men fram till att vi jobbat bort beteendet behöver jag veta vad jag ska göra i den aktuella situationen. Jag vill inte hamna på rygg i dike.
 
Sv: Bryta panikbackning

Ge hästen den trygghet den skriker om genom att hoppa av och leda förbi.
 
Sv: Bryta panikbackning

Prova att vända den 90 grader, gör halt, klappa och ge den tid att fundera vad den håller på med.
Panikbackar den på det sätt du beskriver är den antagligen halvt okontaktbar, därför kan det vara bra att snabbt vända runt den och göra halt, så du bryter beteendet innan den 'fått upp farten'.
 
Sv: Bryta panikbackning

Jag rekommenderar inte vända om hästen backar för den är rädd, risken finns att man får bort panikbackandet, men istället lär hästen att om/när den blir stressad eller rätt så är det bästa att kasta sig runt.

Backar hästen i panik/av stress så sitt av, ge stöd, fortsätt framåt - dvs bevisa att det är tryggt att göra som ryttaren ber. Tillslut kan man ta med det upp på ryggen.

Det går fort ibland att lära hästar att byta ut ett beteende mot ett annat, jag lärde - omedvetet - min förra valack att tvärstanna och stå still om/när han blev rädd. I sig ganska bekvämt, men det var eg inte meningen lära honom det, men JAG gjorde halt för MIN säkerhet (och ganska bryskt/snabbt) när han blev rädd, och var SEN den där lugna trygga. Inte bästa lösningen alls, men instinkter sitter hårt. Hursom, tog inte länge innan hästen själv började stanna och stå still för att söka trygghet när den blev rädd.

Grymt bra i lägre gångarter, inte liiika bra i galopp so to speak. Sen dess är jag mycket försiktig med vilka alternativa hanteringssätt jag riskerar att lära dem, och jag skulle inte vilja lära dem att vända om/när de blir rädd/stressad, speciellt inte TS häst som redan HAR beteendet med att kasta åt sidan.
 
Sv: Bryta panikbackning

Till alla:

Det är alltså inte i lägen när hon blir rädd för något som det här händer. Det är när vi ska skiljas från en hästkompis när vi är ute och rider.

Exempel: Vi hoppar en slinga i skogen. Kompisen går sen före med hästens mamma för att resa det vi hoppat. Vi väntar och står åt det håll den andra hästen försvunnit. Så till slut börjar hon backa.

Exempel 2. Vi rider framför min kompis o hennes häst. Ligger en bit framför och de andra svänger av för de ska ta en lite omväg i galopp. Den andra hästen gnäggar tyvärr efter en stund o min häst inser att hon är själv och panikbackar.

Exempel 3. Vi är på tävlingsplats. kompisen ska hoppa annan klass och får inte gå in på framhippningen men står inom synhåll. Hästen panikbackar.

Exempel 4. Jag är ute o rider själv. Möter kompisen på "min" hästs mamma som är på väg hem. Vi skiljs åt och fortsätter åt vårt håll. Min häst börjar panikbacka och vi hamnar på ett gärde tack och lov.


Det handlar alltså inte om att leda henne förbi nåt farligt. Kan lirka henne förbi farliga saker uppsitten även om hon småbackar. Det är hennes protest mot att bli lämnad ensam. Trots att hon lätt kan gå 100 m framför sitt sällskap när vi rider.

Ja nu har jag hoppat av varje gång av rädsla. Jag skulle vilja kunna bryta innan hon blir sådär frustrerad.

Det är inga problem att ta in henne själv från hagen, att lämna själv i hage, rida ut helt själv osv. Problemet uppstår endast när man måste skiljas åt av någon anledning. Och beteendet är skitäckligt. Det är inte alls som hennes vanliga backande. Jag tar mig inte ens av i farten utan måste vänta tills hon stannar upp.
 
Sv: Bryta panikbackning

Det du beskriver är en backning ur osäkerhet och stress, dvs snarlik rädsla. Så mitt svar kvarstår, eller om du har annan där som kan leda henne.

Samtidigt träna i små små doser på att kompisen går, kommer tillbaka, går, kommer tillbaka. När ni rider alltså.
 
Sv: Bryta panikbackning

En del mäniskor tillbringar ju hela livet hos terapeuter för att bota fobier och psykiska problem. Men när det gäller djur så ska det "ledarskaps-arbetas" och allt vad det är.

Din häst klarar alltså inte att bli lämnad ensam. Hur långt kan du helt enkelt undvika problemet?

Din polare får helt enkelt inte ta den där extra svängen och galoppera, utan hon får först följa med er hem. Alternativt, rid ut ensam.
Möter du "mamma" kanske det helt enkelt är läge att vända, du kan rida ut i morgon istället.
Se till att du och din polare inte ser röken av varandra på tävlingsplats, ni kanske får åka på olika tävlingar.

Ska däremot problemet promnt försvinna så skulle jag ge mig på själva lydnden på hästen, när matte säger frammåt så menar matte framåt och nu!
Överinlärnig på hästen så att när det blir en kritisk situation så ska hästen känna igen ditt beteende att "Detta betyder bara en rikting, frammåt."
 
Sv: Bryta panikbackning

jag är inte alls för det där med att hoppa av och leda en rädd häst förbi.. (nu vet jag att det inte handlar om att hon är rädd, men lösningen är den samma!)

om hästflocken får se något som den reagerar på, skickas de ranglåga fram först för att kolla vad det är. då offras inte en nyckelroll i flocken, ifall det är någon farligt.

samma sak gör du när du leder förbi hästen. du gör dig ranglåg, vilket leder till att hästen litar ännu mindre på att du vet vad du håller på med. samtidigt visar du för hästen att det inte är farligt = du offrar ditt liv. vilket ledande sto gör det? eller hingst? nej, de svaga och ranglåga offras först, pådrivna av den ranghöga.

allt handlar om att hästen måste känna samma trygghet med dig på ryggen, som den gör när du leder den. den måste känns sig helt tillfreds med att du bestämmer över den och lite på att det du gör är det rätta. genom att hästen lyder dig när du skänklar på, accepterar den dig som ranghög och fogar sig.

din häst har inte acceptans för dig, känner ingen trygghet till dig och litar inte på att du har koll på läget. därför protesterar den och vill vara kvar hos hästkompisen, som den antagligen känner mer trygghet för!

du får helt enkelt undvika att hamna i den situationen. är du ute själv och ser att ni möter en häst, hoppa av innan hästen börjar trilskas, led förbi och hoppa upp igen. ta även tillfället i akt och träna lite ledarskap när du ändå är på backen. var hela tiden steget före din häst och ge henne aldrig tillfälle att protestera mot ditt ledarskap.

för i valet mellan att hamna på rygg i diket eller acceptera att man får vara ranglåg ibland väljer jag lätt att vara ranglåg, då slipper jag iallafall rullstol, eller i värsta fall, vila i en kista six feet under!!!!!!!
 
Sv: Bryta panikbackning

kl

Vad gör hon om DU ger order om att fortsätta backa när hon börjar visa tendenser till att vilja sluta? När du sen efter en liten bit känner att hon lyssnar till dig ordentligt ger du signal om att kliva på framåt. Hästar brukar ju faktiskt tröttna på att backa efter ett tag...och då passar du på att visa ditt ledarskap. Jag är inte världsbäst på att utveckla min tanke nu när kvällen smyger sig på, kanske är det någon annan som prövat samma grej här??
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 917
Senast: SkorpSmulan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 227
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp