Bukefalos krymper?

Mabuse

Trådstartare
Jag får intrycket att antalet aktiva användare, alltså antalet inlägg per dag, minskar på Bukefalos? Nyligen slogs ju forumen ihop, gissningsvis för att flera av dem hade för lite trafik, men trots sammanslagningen är det flera forum som halvsover, eller där bulken av inläggen sker i evighetstrådar typ Vi som fått barn våren 2017 eller Unghäst 2012. Särskilt hästinläggen har minskat, får jag intrycket, Allmänt har fortfarande skaplig trafik, men inte som det var för några år sen på Senior.

Håller Bukefalos på att bli obsolet? Och hästdiskussionerna flyttar till FB?
 
Känns som en allmän trend överlag - den omåttliga mängd inlägg på olika håll har minskat.
Jämför med fb med - stor del av kamraterna som är med där har inte lagt in något på över ett år.
Flera forum har lagt ner, och trådar av typen där man faktiskt bytte tankar och tips på vad prova innan vi ringer veterinären har ingen plats längre bland veterinärskrikarpoliser och anmälare. Då det i mångt och mycket är rätt obetydliga ämnen kvar. Av de som är viktiga styrs av en politiskt korrekt agenda snarare än att hitta vägar framåt - ja då tröttnar den ena efter den andre.
Risken är att de grupperingar som ägnar sig åt inbördes beundran och inte släpper in andra åsikter i samma grad som de påstår sig göra kommer att ta över alltmer då andra tröttnar.
Tröttnar tillräckligt många minskar annonsintäkterna, vilket primärt kan kompenseras med mer annonser - men kanske inte i längden.

Hästdiskussionerna tror jag kommer att flytta tillbaka till verkligheten där man har nån susning om vad den man diskuterar med har för agenda. Risken blir ändå att den uteblir och kan själv-attityden tar vid när man inte vet var mans kan vända sig med sina funderingar.
 
Folk kommer och går på forum, och jag tror fler drar sig till andra medier som riktar in sig på mer direkt kontakt, typ chatt rum (facebook är en av de, discord en annan, skype, snapchat/gruppchatt osv) istället för att komma tillbaka.

Jag personligen tycker det är väldigt intressant på t.ex. buke, men jämfört med förr så drar jag mig till diskussionskanaler på t.ex. discord istället. Där kan man med ett konto, vara med i flera olika servrar beroende på vad du är intresserad av/olika communitys osv. Och i de servrarna finns det ofta ett helt gäng med diskussionskanaler.

Skillnaden på ett sånt upplägg och ett regelrätt diskussionsforum som buke är, är att här finns grejerna kvar. Det finns trådar här från 2004 och liknande som ibland poppar upp.
Där försvinner det i massan om man inte söker speciellt efter orden som används. Det betyder att man måste stå för vad man delar här på ett annat sätt, det måste vara korrekt och mer seriöst. Det är dessutom en hel hemsida, medlemskap osv för ett enda diskussionsforum medan andra (igen discord eller facebook) erbjuder diskussionsmöjligheter på ett enklare vis under samma konto och lättare tillgängligt.
 
Finns knappt några intressanta hästdiskussioner längre :meh: Tror som dom flesta andra att det har flyttats till fb nu.
 
Rent krasst tror jag det är mycket pga mentaliteten här. Vissa äldre medlemmar kommer alltid att lämna, och då blir det mindre och mindre folk om de resterande medlemmarna har ett '' så gör vi inte här''-tänk. Jag tycker det tänket framkommer väldigt tydligt på hästsidan; ''Hej jag vill ha hjälp med X'' Svaret blir då ''Jamen men du gör helt felt'' utan något konstiktivt eller trevligt.
Jag upplever det som att nya användares kommentarer eller inlägg ignoreras/hackas på helt utan anledning, den enda slutsats jag kunnat dra är att åsikten inte värderas om du inte har många inlägg.

Vilket såklart innebär att nya användaren inte känner sig välkommen och inte vill stanna kvar, det i samband med att äldra användare lämnar.
Det är jättetråkigt att Buke blir mindre!
 
Rent krasst tror jag det är mycket pga mentaliteten här. Vissa äldre medlemmar kommer alltid att lämna, och då blir det mindre och mindre folk om de resterande medlemmarna har ett '' så gör vi inte här''-tänk. Jag tycker det tänket framkommer väldigt tydligt på hästsidan; ''Hej jag vill ha hjälp med X'' Svaret blir då ''Jamen men du gör helt felt'' utan något konstiktivt eller trevligt.
Jag upplever det som att nya användares kommentarer eller inlägg ignoreras/hackas på helt utan anledning, den enda slutsats jag kunnat dra är att åsikten inte värderas om du inte har många inlägg.

Vilket såklart innebär att nya användaren inte känner sig välkommen och inte vill stanna kvar, det i samband med att äldra användare lämnar.
Det är jättetråkigt att Buke blir mindre!

Fast precis det du skriver skrev folk för 15 år sedan oxå så jag tror inte det beror på det utan på facebook precis som så många tror .
 
Som sagt , det beror på fb . När inte fb fanns krympte det ju inte trots alla som skrev avskedsbrev var och varannan vecka!

Jag tycker oxå fb är helt värdelöst att diskutera på. Går ju inte att följa någon längre diskussion där.
Fast förr kom ju flera nya människor in på forumet. Själv tycker jag verkligen att mentaliteten har förändras stortde senaste 5 åren, det var mycket mer välkomnande förr.

Jag har creepat runt på Buke i över 10 år och haft olika namn som jag sen glömde:p

Men vi får väl agree to disagree.

Förstår faktiskt inte heller hur folk orkar diskutera något på FB, skriver man något som en människa inte håller med om får man en hel arme med knäppisar efter sig för att denne skickat sina vänner på en:nailbiting: Tänker alá antivaccin eller barfota in i det sista disskussioner
 
Fast förr kom ju flera nya människor in på forumet. Själv tycker jag verkligen att mentaliteten har förändras stortde senaste 5 åren, det var mycket mer välkomnande förr

Ja men jag säger ju att det beror på fb att det inte kommer in fler människor nu. Tycker nog klimatet var värre förr.. Jag har ju varit här sen stallet tiden..typ nästan 20 år ..då blev du halshuggen och idiotförklarad dagligen ,stalkad mm. Det var tom att folk låg bakom buskarna hemma hos folk efter dom stalkat upp dom... Ja herregud
 
Tycker också att Buke minskat rejält på senaste åren. Har hängt här utan konto sedan -06, och med konto sedan typ...-12?
Men tycker särskilt på sista året att det blivit mycket mindre diskussioner - samtidigt som t.ex. diskussionerna på FB gått varma. Dock med betydligt lägre kunskapsnivå där än här. Tycker öht att just FB och Instagram verkar ha blivit mycket mera dominerande på sista året, inte bara när det gäller hästforum. Vilket på sina sätt är lite tråkigt.
 
Mobilsurfande --> enklare på FB. Man skriver kortare inlägg, vill ha allt lättillgängligt osv.

Det är synd att alternativ.nu och Bukefalos somnar in, men jag tror det är oundvikligt om dom inte kan konkurrera med FB.

Det jag personligen gillar med FB är bristen på anonymitet. Det är en bra sak. Folk lägger lite mer band på sig (lite ).
 
Tycker också att det är synd att hästdiskussionerna har försvunnit härifrån, det var därför jag började hänga här för ett antal år sedan, även om jag bara läste dem utan att delta. Men pågår det verkligen likadana diskussioner på fb idag som det brukade vara här? Jag använder knappt fb men det verkar otympligt som diskussionsverktyg.

Problemet är väl annars främst att vi som är kvar på forumet inte startar trådar. Det kanske inte kommer in så många nya användare som kan röra om i grytan, men det finns ju inget som hindrar oss som är kvar att starta upp trådar om ämnen vi vill diskutera, det finns säkert många som hänger på om det är ett intressant ämne.
 
Tycker också att det är synd att hästdiskussionerna har försvunnit härifrån, det var därför jag började hänga här för ett antal år sedan, även om jag bara läste dem utan att delta. Men pågår det verkligen likadana diskussioner på fb idag som det brukade vara här? Jag använder knappt fb men det verkar otympligt som diskussionsverktyg.

Problemet är väl annars främst att vi som är kvar på forumet inte startar trådar. Det kanske inte kommer in så många nya användare som kan röra om i grytan, men det finns ju inget som hindrar oss som är kvar att starta upp trådar om ämnen vi vill diskutera, det finns säkert många som hänger på om det är ett intressant ämne.
Lite handlar det nog om att det törs inte diskuteras. Folk som vill haft tips på vad som går att prova och vad som är vettigt att test innan veterinären kommer blir påhoppade och i ett och annat fall hotade med att bli anmälda till djurskyddet. Inget trevligt debattklimat!
Kan väl tycka att det är en sjuka som spritt sig överlag på nätet och i samhället i stort.
 
Lite handlar det nog om att det törs inte diskuteras. Folk som vill haft tips på vad som går att prova och vad som är vettigt att test innan veterinären kommer blir påhoppade och i ett och annat fall hotade med att bli anmälda till djurskyddet. Inget trevligt debattklimat!
Kan väl tycka att det är en sjuka som spritt sig överlag på nätet och i samhället i stort.

Nej det klart att det inte är kul att känna att man blir påhoppad och att det kanske skrämmer folk att söka råd, men överlag tycker jag ändå att det är ett rätt trevligt klimat här. Och vad jag förstår så verkar det ju inte som att diskussionerna har försvunnit utan att de har flyttat till fb där det borde vara värre klimat eftersom det är omodererat.
 
Nej det klart att det inte är kul att känna att man blir påhoppad och att det kanske skrämmer folk att söka råd, men överlag tycker jag ändå att det är ett rätt trevligt klimat här. Och vad jag förstår så verkar det ju inte som att diskussionerna har försvunnit utan att de har flyttat till fb där det borde vara värre klimat eftersom det är omodererat.
Det de gör är att det flyttar in i avgränsade grupper där det inte är någon annan än de som är med som ser. På både gott och ont.
 
Tycker också att det är synd att hästdiskussionerna har försvunnit härifrån, det var därför jag började hänga här för ett antal år sedan, även om jag bara läste dem utan att delta. Men pågår det verkligen likadana diskussioner på fb idag som det brukade vara här? Jag använder knappt fb men det verkar otympligt som diskussionsverktyg.

Problemet är väl annars främst att vi som är kvar på forumet inte startar trådar. Det kanske inte kommer in så många nya användare som kan röra om i grytan, men det finns ju inget som hindrar oss som är kvar att starta upp trådar om ämnen vi vill diskutera, det finns säkert många som hänger på om det är ett intressant ämne.

Gå med i några intressegrupper så kan du få ditt flöde fyllt av intressanta och heta diskussioner. Det mest spännande med FB är den internationella samverkan, de bästa grupperna jag är med i är engelskspråkiga och internationella.

De bästa grupperna är tight modererade med tydligt syfte, regler och aktiva adminteam.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp