Bukefalos krymper?

Gå med i några intressegrupper så kan du få ditt flöde fyllt av intressanta och heta diskussioner. Det mest spännande med FB är den internationella samverkan, de bästa grupperna jag är med i är engelskspråkiga och internationella.

De bästa grupperna är tight modererade med tydligt syfte, regler och aktiva adminteam.

Så länge som trådningen på facebook är så kass som den är så kommer fb aldrig kunna ersätta ett riktigt forum.

Dessutom tycker jag att fb är rätt envägs på något vis - det är dåligt med diskussioner och många använder fb ( i allafall de grupper jag är med i) som privata bloggar nästan. Det bajsas inlägg om egna hästen med massor av bilder och typ ingenting intressant att diskutera utan känns mycket som om det bara ska bekräftas att just deras häst är så förbenat intressant.
 
Gå med i några intressegrupper så kan du få ditt flöde fyllt av intressanta och heta diskussioner. Det mest spännande med FB är den internationella samverkan, de bästa grupperna jag är med i är engelskspråkiga och internationella.

De bästa grupperna är tight modererade med tydligt syfte, regler och aktiva adminteam.

Intressant! Jag är verkligen ingen van fb-användare så jag vet inte ens hur jag skulle hitta till bra grupper, de som dyker upp i mitt flöde verkar inte direkt innehålla några diskussioner.
 
Det de gör är att det flyttar in i avgränsade grupper där det inte är någon annan än de som är med som ser. På både gott och ont.

Jo det är väl det stora problemet med bland annat fb, man utsätts i allt mindre grad av de med andra åsikter än en själv. Känns tråkigt tycker jag, alla mår nog bra av att bli ifrågasatta ibland och få lite nya synvinklar.
 
Intressant! Jag är verkligen ingen van fb-användare så jag vet inte ens hur jag skulle hitta till bra grupper, de som dyker upp i mitt flöde verkar inte direkt innehålla några diskussioner.
Sök på de ord som du kan tänka dig så dyker förslag på grupper upp.
Sen brukar man kunna få bra förslag på andra grupper av folk i grupperna. Tex finns det mkt allmänna grupper om hästar, hundar etc. och då är det lätt att bli tipsad av folk till grupper som har en mer speciell inriktning tex grupper om raser, körning, inriktning på ridning/hästhållning etc.
Sen är grupperna väldigt olika. Vissa bra klimat och bra moderatorer och vissa har jag lämnat pga att jag inte gillar tonen.
 
Så länge som trådningen på facebook är så kass som den är så kommer fb aldrig kunna ersätta ett riktigt forum.

Dessutom tycker jag att fb är rätt envägs på något vis - det är dåligt med diskussioner och många använder fb ( i allafall de grupper jag är med i) som privata bloggar nästan. Det bajsas inlägg om egna hästen med massor av bilder och typ ingenting intressant att diskutera utan känns mycket som om det bara ska bekräftas att just deras häst är så förbenat intressant.

Hahaha , ja och så fort det klagas på något vad som helst måste folk in med sina storys och bilder att just dom själva gör på det rätta sättet.. Helt jävla ointressant och nada diskussionsunderlag.
 
Vad jag gillar med buke är att jag oftast vet vem jag diskuterar med , jag har sett personerna här i många år och har ganska bra koll på vad dom står för i olika ämnen. På fb kommer någon random dåre och skriver något och du har ingen aning om det är ett troll eller en riktig person då man inte kan följa personers inlägg på fb.
 
Jag är inte så säker på att allt ”flyttar” till Facebook, jag tror snarare att det har med trender att göra. Forum är liksom inte lika intressant att leta upp idag om man upplever att man kan diskutera där man ”redan finns” (då t.ex Facebook).

Dock brukar väl aktiviteten på forum alltid gå lite i vågor. I perioder känns vissa ämnen mättade och ordentligt avhandlade för en tid framöver, medlemmar lämnar i perioder (jag har själv, under mina drygt 10 år här varit borta längre perioder i sträck och jag lär ju inte vara ensam). Då blir det ju lägre aktivitet ett tag, innan det dyker upp ett gäng nya medlemmar, gamla kommer tillbaka och det finns nya ämnen att diskutera och de ämnen som tidigare kändes avhandlade kan tas upp igen.

Oavsett så är det ju vi medlemmar som gör forumet. Bristen på diskussioner bör ju rimligtvis skyllas på oss, inte på de som inte är här. :)
 
Jag var moderator på Råttforum som tyvärr gick i graven för några år sedan och om jag spånar över anledningarna där tror jag att det var många gamla medlemmar som slutade med råttor (tyvärr) och de nya som började sökte sig istället till Facebook och ifokus (där det också finns massor av olika intressesidor på samma ställe). Sen slutade ägaren av forumet vara aktiv och gav bort domänen till en intresserad som antagligen ville väl men där det slutade med att i princip alla trådar var borta.

Sen fanns det säkert någon som var missnöjd (det finns det alltid) men generellt var det ett trevligt forum. Tror vi stängde av en enda medlem under de åren jag var moderator. Så jag tror inte att det är där problemet ligger.
 
Det är jättetråkigt att så många diskussioner flyttat till fb, eftersom det är svårt att hitta dom via en googlesökning (eller ens en facebooksökning för den delen). Men det är ju också medlemmarna som gör forumet, så om man tycker att det blivit färre trådar/diskussioner inom ett visst ämne är det ju fritt fram att starta en egen tråd. Och att de gamla rävarna då inte kommer in och säger "det här har redan diskuterats, använd sökfunktionen", eftersom det inte direkt bidrar till några nya infallsvinklar och vidare diskussioner. Särskilt inte med tanke på att det gärna påpekas att en tråd är flera år gammal, när någon ändå sökt upp en tidigare tråd och skriver ett nytt inlägg i den.

Jag personligen har varit dålig på att starta nya trådar i rätt många år. Men efter trådar som denna där problemet lyfts fram har jag passat på att göra egna trådar om sådant jag annars skulle frågat om i förbifarten i en av de så kallade evighetstrådarna. Jag tycker att det är värdefullt med så mycket samlad kunskap som buke ändå besitter, och det hjälper även andra som kommer hit via en sökmotor eftersom svaren ligger tillgängliga i många år framöver (och vid sitt besök kanske även registrerar sig för att delta).
 
Jag håller mig litet härifrån då det ilskna klimatet blir litet mycket emellanåt.
Det är samma användare som blir arga över samma saker hela tiden, år efter år.
Behovet av att hugga omkring sig och kritisera andra blir för stort.
Och nu menar jag inte konstruktiv kritik utan påhopp på ton, person och annat trist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp