Bukemännen och kvinnorna

Det finns ju en gammal sketch med Lars Ekborg och Wenche Myhre där hon läser upp en tragisk nyhet på klämkäck norska och han drar ett skämt på sur svenska. :D

Fast nog kan då iaf jag bli förbannad när jag grälar med norskar, speciellt en som jag jobbat med räckte det att jag hörde rösten på för att jag skulle bli på dåligt humör. :mad:
 
Tror att det gäller alla språk.
Man har svårare för språkmelodin än för orden.

Titta på vår drottning som talar en alldeles utmärkt svenska med gott ordföråd. Men hon talar ju tyska med svenska ord.

Så är det för nästan alla mina invandrarelever också. De talar tigrinja med svenska ord eller arabiska med svenska ord.
Läste någonstans att vi tar till oss språkmelodi redan i moderlivet?

Detta tänkte jag faktiskt på förut idag när jag korrekturläste en text som en svensk skrivit på engelska. Det mesta är hur bra som helst, ordförråd och basic-grammatiken - men ordföljd och liksom "flyt" är inte lika bra. Nu var detta ett manus som jag själv skulle läsa in så jag kunde ju ta mig lite friheter även under inläsningen när jag, först när jag läste högt, insåg att somligt inte flöt.
 
Skillnad på finsk, finlandssvensk och Sverigefinsk även hur de pratar/låter och vilken dialekt de har.
Mumintrollet är finlandssvensk och bor mest vid kusten.
Du alltså jag är finsk till modersmålet. Mumintrollet pratar INTE som jag gör. I södra Finland pratar man så. I Österbotten består vi mycket mjukare och fortare.

Åh, här finns en massa klipp med finlandssvenska (österbottniska också!) dialekter.
http://www.sls.fi/sv/spara-talet
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
331
Senast: Glimra
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 335
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp