Bukeöden vi minns – så gick det sen

Jag minns en tjej som hade nagon svar (muskel?)sjukdom som gjorde att hon emellanat var helt kraftlös. Hon hade en skimmel, en PRE eller lusitano, och en mörkbrun ponny. En blogg hade hon ocksa. Henne tänker jag pa ibland.

Åh henne minns jag också. Tror hästen hette Girasol, om det är den jag tänker på.

@Iaraphel tror jag att det är

Det låter bekant! :)


Åhh, kul att ni minns mig och mina älsklingar :heart. Hästarna lever och mår bra.
(ska se om jag lyckas komma på hur man gör inlägg här på buke nu, var ett tag sedan. är inte aktiv varken på buke eller blogg längre, blir något inlägg på instagram ibland bara)
Casper
I3571646W676H449V20160808T115658Z.jpeg

Girasol
I3574128W381H507V20160808T115658Z.jpeg

I3559033W676H479V20160808T115702Z.jpeg

Foto: My Resén
 
Senast ändrad:
Just det där "gå över en natt" har jag också varit med om, både på min och på en stallkompis häst. Den går med sulor nu, för den blir halt efter varje skoning :-(.

Vi fattade ju inte heller vad det handlade om på ett långt tag, min tjej har ju dessutom rätt höga hovar så "dom måste tas ner"... Röntgen visade också att hovarna var för höga (i väggarna, inte i sulan!).

Skitsvårt att hitta vettig hovis som vet vad den gör nuförtiden :-(.

/L
Ja det är så tråkigt att det blivit så. Verkar vara nån modetrend att man ska hålla hovarna så vältrimmade det bara går. Tyvärr så vet jag flera som tycker det är normalt att hästarna är ömma 2-3 dar efter skoning. Enligt mig är det idioti! En häst ska inte bli öm av att verkas när de går med skor och sulor.



Helt sjukt att hovslagarna inte kan ta på sig det. Min hovslagare gick ju med på att göra som jag sa att vi skulle spara hov men ville ändå inte gå med på att det var verkningen som orsakat hältan..



Jag hade ingen aning.. Min häst (alla tre gångerna som han vart dålig) gick ju från att ena dagen hoppa bana på 110 lekande lätt till att stå med fångliknande symtom dagen efter. och efter det inte kunna gå bekvämt på 3 månader och vände lika dant som en fånghäst. Låg mycket för att avlasta.



Som jag skrev ovan så märktes det inte alls förrän det var försent varenda gång på min häst. Första gången trodde jag han fått fång över natten. Behandlades för fång första veckorna. Efter röntgen syntes det att det inte fanns ett tecken på fång men liks förbaskat kunde hästen knappt vända på stallgången utan att nästan knäa och stappla runt. De två somrarna efter när vi inte visste vad som var fel höll jag honom som en fånghäst (ang foder, hage osv) men satte bara in smärtstillande och lät han gå ute i lösdriften i 3 månader. Men alla tre gångerna så gick han från att dansa fram till att inte kunna gå över en natt. Så det verkar kunna vara lurigt!
 
Jag minns en tjej som lånade ut sin högt älskade häst på foder långt bort, och hästen fick en pinne i knäet redan någon av de första dagarna hos FV. Och det var lite trassel hit och dit med vem som skulle betala hur mycket, vem som skulle sköta (tror en bukefalist åkte och hälsade på hästen på sjukhuset åt ägaren?). Tror att hästen var en mörkbrun valack som hette/kallades Prinsen. Den har jag tänkt på ibland, hur det gick för häst, ägare och FV.

Minns även när jag var ny på buke, en tjej hade en vit arab (?) som hette Ella som hon gjorde frihetsdressyr och grejer med, jag var såå sjukt imponerad av det paret. Och har undrat ibland var de tog vägen, för plötsligt bara slutade hon posta på buke.
hette araben ariell men kallades ella?
 
Minns för ett par år sedan ett skimlat arabsto som *någon* hade köpt. Hon hade oklar identitet, och visade sig komma från Danmark och ev. vara många, många år äldre än vad det hon utgavs för att vara. Någon mer som minns denna historia? Och som ev. vet vad som hände sedan - fick man någonsin veta hur gammal hon egentligen var?
 
Här fanns ett nick jag funderat på ibland, Hopp o galopp eller något liknande hette hon. Hon hade bl a en polsk import, skimmel, som även var inkörd har jag för mig. Något hände med den, tror den fick tas bort? Hon hade även ett sto efter Alcatraz tror jag. Inte sett till henne på länge.
Skimmeln fick hovkräfta tror jag och fick vandra vidare. Hennes föl Alice lever å hon har kvar henne :)
 
Jag minns henne! Och minns även att hon helt plötsligt försvann. Har för mig hästen hette Cinderella och att hennes användarnamn var Ella_99 eller liknande. Hade hon inte en funktionshindrar lillebror som dom köpte en shettis till? Som hon också började träna lite grann?
Jag är ganska säker på att det var ella_99 men osäker om det är samma person med Algot... snarare säker på att det inte är samma person. Hade lite kontakt med Ella via PM för vi hade hästarna rel nära å jag ville att hon skulle testa med min.
Algots ägare hade väl bara den å se en till shettis?
 
Minns en användare som hette @Twiggy_M tror jag, som hade en så vacker, svart hingst. Har för mig att hennes syster, som jag tappat nicket på, ofta red den, och hon fotade?

@Twiggy_M har jag för mig slutade med hästarna och flyttade till Berlin med sambon/mannen. Följde hennes blogg ett tag och förälskade mig i deras nakenmarsvin:love:. Har även för mig att hennes syster fick barn och att hennes familj bodde kvar på gården trots att de gjort sig av med avelsverksamheten.

Önskar att jag kom ihåg vad hennes blogg hette, hon fortsatte iaf att blogga ett tag efter att hon flyttat. Minns inte heller vad systern hade för nick… Vet iaf att jag älskade hennes tatueringar ;)
 
@Twiggy_M har jag för mig slutade med hästarna och flyttade till Berlin med sambon/mannen. Följde hennes blogg ett tag och förälskade mig i deras nakenmarsvin:love:. Har även för mig att hennes syster fick barn och att hennes familj bodde kvar på gården trots att de gjort sig av med avelsverksamheten.

Önskar att jag kom ihåg vad hennes blogg hette, hon fortsatte iaf att blogga ett tag efter att hon flyttat. Minns inte heller vad systern hade för nick… Vet iaf att jag älskade hennes tatueringar ;)
Colinas marsvin :)
 
Tack @Lyan

En annan tråd jag minns, som jag aldrig läste hela pga så hemskt, är den där en mamma har kommit på sitt ex (?), pappan till barnen med att sexuellt utnyttja dottern :cry: (visserligen inte hästrelaterad så kanske inte passar här?)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp