Bukes jakthundar

Jag har en styck ohängd Kleiner Münsterländer på 5 år samt en styck pensionerad på 12 år.

Vi jagar allt. Just nu håller vi på med att lära oss arbeta med vildsvin och tycka att det är lite kul Vi har varit en del i Almunge Vildsvinshägn och ska dit på måndag igen. Hatjo har ju spårat gris också tidigare när jag jagat på åtel och de har gått undan. Intressant nog var han sjukt skeptisk första spåret han gick. Andra grisspåret som var mycket längre var han mycket mer peppad på. Där högg han grisen i skinkan när han hittade den...! Hm... I hägnet vill han gärna ha med matte, men han är inte rädd, verkar mest tycka att jag ska med så att det smäller. ;)

Vi jagar även en hel del fasan och går som hundförare ibland på såna jakter. Startat en del på prov, men eftersom Hatjo är en väldigt snabb apportör :angel: så får vi inte riktigt till det där snygga stoppet som ska till för ett pris. Så nu har vi mest fuljagat.

Tänkte starta fullbruksprov i höst igen. Har gått två prov förra året och ena var vi bara ett jäkla rävsläp ifrån ett andrapris...! Åh så retligt det var..! Nya tag i höst. Ett andrapris skulle räcka till ett utställningschampionat liksom.

Vi är även en ÖKL-etta i viltspår ifrån ett SEVCH. Tanken är att skrapa ihop det under vårkanten.

Far min funderar på att skaffa münster, så kanske får jag en valp att jobba med i sommar. Är lite sugen på att åka ner och starta VJP med den i så fall under nästa vår.

Åh, finns så mycket man skulle vilja göra, och så lite tid. :love:
 
Börjar med en presentation då!

Namn: "Kennelnamn" Ladda
Ras: Tysk Wachtelhund
Född: April 2013
Användningsområde: All klövviltsjakt + jakt på hare och räv, eftersök och hobbyapportering
Meriter jaktprov: GK Anlagsprov viltspår, 1:a pris ÖKL viltspår, GK Unghundsprov (57p), GK björnpermotest (42p/45p)
Meriter utställning: 3 x Excellent, 1 cert, 1 CACIB
Övrigt: Friröntgad HD och ED, genomfört BPH.
Mål och planer: Tänkte starta öppen klass jaktprov med henne i höst, även skogsprov och vildsvinsprov om allt går enligt planerna. Ett långsiktigt mål är att bli den första tiken i Sverige med dubbelchampionat. Man ska sikta högt, har jag hört ;)

Ladda är en fantastiskt rolig hund att arbeta med! Förig, följsam och vill gärna vara till lags - när det passar henne ;) Driver allt vilt, har gjort en bra första säsong. Har ett helt okej sök, lite trång emellanåt men något som jag tror kommer utvecklas med åldern. Sökrundor på över 300m på UKL. Spårnoga, väldigt bra återgångar. Driver ca 5-20 minuter, beroende på vilt. Ganska hård i skallet, skallar i regel inte utan att viltet är på benen.
Hittills är det skjutet gris och rådjur för henne.
Apporterar riktigt bra för att vara en wachtel.

DSC_0465-1000px.jpg

Skärmavbild-2014-04-15-kl.-22.05.20.png

ladda-permo.jpg


Namn: "Kennelnamn" Ipod
Ras: Tysk Wachtelhund
Född: Maj 2008
Användningsområde: All klövviltsjakt, framförallt älg och gris + jakt på hare och räv, eftersök
Meriter jaktprov: GK Anlagsprov viltspår, 2x1:a pris ÖKL viltspår, GK Unghundsprov (50p), 2:a pris ÖKL jaktprov, GK Skogsprov, S-tecken, Jägareförbundets vildsvinsdiplom.
Meriter utställning: 1 x Excellent, 1 cert, 1 ck
Övrigt: Friröntgad HD och ED
Mål och planer: Han är ett 1:a pris i ÖKL ifrån jaktchampionatet, eventuellt ska vi försöka få till ett sådant i höst. Eventuellt testa honom på hägnad björn.

Ipod är en fantastisk jakthund. Han tar sig med glädje an allt vilt, men är särskilt förtjust i älg och gris. Han har ett stort sök (>600m), ett kraftigt skall som hörs långt. Har 30 valpar efter sig och nedärver sig bra, dels jaktligt men framförallt hälsomässigt. Skjutet allt vilt för honom, förutom mufflon.
Han är ingen större apportör, vilket har gett oss en del problem i ÖKL ;) Han får riktigt bra poäng i skogen, har gått på fullt som bäst, men vill helst käka upp fåglarna.
En riktig kelgris, som gör vad som helst för att få vara med husse och matte :)

DSC_0573-e1417792424216.jpg

Ipod2.jpg
 
@Roxer Almunges hägn är riktigt bra tycker jag!
Ladda har varit inne i alla hägnen, men diplomhägnet var lite för svårt. Hon hittade grisarna efter en stund, men efter tre släpp var hon rejält trött och gjorde inget vidare arbete..
 
dsc_0003_551bc745ddf2b345c72c055f.jpg


Orvar, även kallade huliganen. :D
Wachtel, jagar till största del rådjur, men driver även räv och hare och tillfälle ges. Även älg till mattes förtret men har ännu inte visat något intresse för vildsvin till mattes glädje (han är lite för övertygad om sin egen odödlighet för att jag ska tycka att vildsvinjakt är så lämpligt för honom.)
Det vi gör är jagar hela säsongen, jaktmarker utanför dörren så beroende på väder, vind och tid så blir det jakt 2-3 dagar i veckan. Vi får även en del förfrågan från grannjaktlag och har varit runt lite, men väljer oftast att jaga "hemma" eftersom han nästan är själv som rådjurshund i jaktlaget och vill någon ur jaktlaget vara med och jaga med honom så går det före.
Off season, blir det mer lydnadsträning, balansträning, trickträning och konditionsträning genom cykling när det är svalare och simning när det är varmare. Mycket spår för att han ska vara nöjd med livet! :D

Luften gick lite ur oss när det först visade sig att han har fel på käken så han kan inte greppa en fågel tex, men han apporterar tunna saker väldigt gärna. Sen blev jag sjuk och det tog nästan ett helt år innan jag var tillbaka på banan igen och orkade göra så mycket. Så vi har mest fokuserat på jakten och viltspår, spårar lite trafikskadat när det behövs, oftast är det älg som kan överleva en krock på "våran" väg så de brukar de istället låta älghunden ta hand om.
Jag drömmer om att skaffa mig en valp men jag har inte riktigt maken med mig i de tankarna... Han har visserligen gärna hund men tycker samtidigt att vi blir väldigt mycket låsta med två hundar och i sak kan jag hålla med honom, även om hjärtat säger något annat. ;) Jag hade planer om att åka på jaktprov men det kom som sagt av sig, jag hade även tänkt att träna och tävla agility men med en dålig höft vill jag inte utsätta honom för de påfrestningarna som det blir i tighta kurvor.
 
Mina grabbar:
Devil, flathane 4,5 år gammal. Min första hund att träna från 8v och stackars hund vad fel jag gjort med honom... :D Vi har startat prov och tävlat lite med ringa framgång, samarbetet brister alltid på prov och därför har vi inte kommit någon vart. På praktisk jakt där emot är vi ett väl fungerande team (För att matte inte är nervös), jagar all typ av fågel från kaja, duva till and och gås. Han apporterar allt han presenteras för, även räv faktiskt. Stöter klövvilt och räv tyst, skäller vildsvin och jag ska försöka ge mig på att testa honom i hägn. Han är en intentiv och många gånger jobbig hund, men har aldrig svikit mig på jakt!

Ben, knappt 2år gammal jaktcockerhane. Under injagning, gick en handfull fasanjakter förra året och husse sköt fem-sex fasaner över honom. Han har apporterat lite på kråk- och andjakter (Tre eller möjligtvis fyra gånger). En härlig liten hund men än så länge är han inte helt väckt och jagar inte riktigt hårt nog, men jag hoppas det kommer till hösten när vi ska sätta igång på allvar!

Framåt är vi sugna på wachtel eftersom det hade passat markerna vi har att jaga på. Men när det blir vet ingen! Och dessutom vill jag ha en jaktcocker till.. Men det blir inte för än Ben är så färdig som jag kam få honom. Om 10 år eller så ;)
 
Senast ändrad:
Stjäl @AraSlei s mall :D

Namn: Choice (ja, hon har ju ett kennelnamn såklart också)
Ras: Weimaraner kh
Född: 2010, i december
Användningsområde: Mattes och husses fritidssysselsättning, för vi jagar inte sådär jättemycket aktivt längre, men tränar typ alla jaktgrenar. Husse jagar, men inte så mycket fågel, jag har lagt bössan på hyllan.
Meriter jaktprov: Se VCH, J (dvs 2:a pris UKL och ÖKL x 3 fält) inoff är hon dubbel Skånemästare i es-grenarna
Meriter utställning: Minns knappt, men Excellent som junior har hon fått iaf. Vi får ställa i jaktklass, men jag tycker det är roligare att lägga pengar på jaktprov/träning
Övrigt: Friröntgad HD och ED
Mål och planer: Förstapris på fält och sen elit, såklart :) Det där jäkla förstapriset har varit på vippen så många gånger nu att nästa gång sitter det. Hon har alla egenskaper och det är mest tillfälligheter som gjort att det inte blivit hela vägen. Och ett löp mitt i provssäsongen förra året gjorde att vi missade ett par prov vi hade anmält i.
Och fullbruksprov är också ett mål, men det får bli nästa år.

Annars tänkte jag gå KM i viltspår, siktar såklart på att vinna:angel: Och ev ett elitspår i viltspår, även om det inte ger merit.

C är en liten ferrari som älskar att jobba, gör allt med glädje och är lätt den roligaste hunden jag ägt. Vi har testat henne på gris, det skötte hon bra. Hon driver hårvilt med skall, men vi har dock nolltolerans på hårvilt, men egenskaperna finns.
Hennes sök på fält är utmärkt, hon söker nogrannt i hög fart och med bra vidd, vilket vi alltid får bra kritik för. Fågelarbetet har inte alltid varit på topp, hon är så jäkla het att hon själv stött fågeln ganska mycket, eller stuckit efter när hon rest. Nu har vi ordning på det, så då borde det mesta lösa sig:)
Dessutom spårar hon bra. Det har hon inte alltid gjort, i början var hon tokhet och missade massor, men vi har som med allt annat tränat, tränat och tränat lite till, så numera är hon spårnoga och mer av dammsugarstuk.
Hennes brister är helt klart skärpan, även om det också är en förtjänst. Får hon chansen käkar hon katter, småhundar triggar henne också, även om hon aldrig gett sig på någon. Konstigt nog är hon inte jättesugen på att apportera rovdjur, men slåss med räv går bra:cautious: Men det får vi ta tag i på riktigt i år.

69403EBB-7977-46DF-9B50-AD12FA1B3460-817-000001B98F1D2DEA_zps9d4da805.jpg
 
Senast ändrad:
Namn: Frank
Ras: Bayersk Viltspårhund
Född: Februari 2014
Användningsområde: Eftersök
Meriter jaktprov: -
Meriter utställning: -
Övrigt: Gjorde ett mentaltest "light" på en eftersökskurs vi var på. Han fick beröm för att vara modig men är samtidigt förarvek och vill gärna ha matte eller husse i närheten. Vi har haft honom sedan slutet av Jan 2015, så han är fortfarande ganska ny för oss. Som en äkta bayrare gillar han att sova, helst på rygg och gärna ovanpå någon annan, men i skogen är det full fart. Han är väldigt intresserad av allt vilt, speciellt alla kaniner som springer på Gärdet men vi börjar sakta med säkert få bukt på de fasonerna.
Mål och planer: Vi tränar viltspår för fullt och försöker få honom ren på friskt vilt, i den mån det går med artificiella spår. Snart kan vi börja vaka gris igen och då hoppas jag på att vi kan få några bra dödsök att träna på. Planerar att gå anlagsprov nu i sommar, förhoppningsvis går det som på räls och vi fortsätter med öppen klass. Vi hoppas i framtiden att han även ska kunna ställa skadeskjuten gris vilket rasen ofta gör i Tyskland, men vi skyndar långsamt. Han kommer fungera som jaktlagets eftersökshund.

Parallellt så försöker vi kämpa med Polska Kennelklubben för att få ut en exportstamtavla retroaktivt så vi kan få registrera honom som renrasig. Om inte det går får vi lösa tävlingslicens och köra på som oregistrerad hund, vi har ändå inte tänkt att använda honom i avel.

frank-feb_zpsf6165545.jpg
 
4941-1422554861-c9690fecb6d8386c3caab182d5943c6e.jpg

Lisa en hedehund (kallas oxå gulehund och inte med i skk).
Nyss fyllda 12 år.
Inga prov meriter men används till älg och gris jakt och eftersök vid trafik skada, denna vinter har det fallit 3 älgar och 10 grisar för henne under jakt, det är några lag utan älg hund som vill att hon med förare kommer till älg jakten:).

Hon var riktigt kass jakt hund som yngre med skallet och få älgarna att stå för henne och 0 intresse av att följa efter om älgen gick men skam den som ger sig och allt lossade när hon var 5 år och nu mera riktigt bra både stånd och gång skall.

Hennes favoriter är sura gamla kor som gör utfall mot henne dom har hon mycket svårt att släppa, hon är skarp mot vilt och drar sig inte för ett slagsmål med grävlingar :crazy:.

Lisa är en kelgris och alla kan som första person gå fram till fält vilt eller snara hon kommer och möter första personen och ska visa titta titta vid jag har :bump::bump::bump:, lika skarp som hon är mot vilt lika vek är hon mot folk.

Lisa har minst ett dussin rävar bakom varje öra ett exempel i höstas var vi några som tränade lite lydnad och vem om inte hon drar igång alla under liggandet, jo Lisa med en ålder på mer än dubbelt så gammal än näst äldsta och hon som fick bli hämtad hos polisen i Göteborg när jag hämtade henne hade hon charmat dom fästa som jobbade den dagen på kontoret, Lisa i ett nötskal man kan inte mer än älska denna hund.
 
Namn: Hatjo
Ras: Kleiner Münsterländer
Född: 20090810
Användningsområde: Allt. Agilityhund, utställningskompis, jakthund, soffvärmare, kattkramare, fasanstrypare m.m.
Meriter jaktprov: x antal EG på fält. Ett EFF. 2 st 1:or i ÖKL viltspår
Meriter utställning: BIG 4:a x 3 (har jag för mig). BIS 1 på Vorstehklubbens utställning.
Övrigt: Friröntgad HD A
Mål och planer: Skrapa ihop ett nedrans pris på fält eller ännu hellre fullbruk. Ta sista 1:an i viltspår för SEVCH.

Namn: Abbe
Ras: Kleiner Münsterländer
Född: 20030319
Användningsområde: Soffvärmare och kattkramare. Döv på halvtid.
Meriter jaktprov: Jakt vadå?
Meriter utställning: Ett Good - han åt upp rosetten efteråt. Så mycket för de 40 kronorna...!
Övrigt: Röntgen? Varför det? Storsnackare med mycket åsikter. Pratglad. Skäller på förbipasserande, verkliga och inbillade.
Mål och planer: Stjäla hela fotändan på sängen. Lyckas vakta ett ben från Hatjo utan att bli för snäll och ge bort det.

551324_10151792677011909_1595686355_n.jpg

(Hatjo, Abbe. Hon till höger är Hatjos ohängda syster.)
 
Åh, jag sitter lite i valet och kvalet om att köpa nästa hund. En munsterländer blir det ju, men frågan är om jag ska stå ut med att ha 3 hundar ett tag eller om jag ska vänta tills Hatjo är själv? Jag tror ju tyvärrr inte att Abbe hänger med sådär jättelänge till. Sen är det det där med att ha tik eller hanhund. Hanhund är enklare rent jaktmässigt eftersom det inte är så mycket löp och annat knas som ställer till det. Å andra sidan kanske man framöver skulle vilja föda upp i mindre skala....

Så: Jag behöver få lite input på bra och dåligt med dels 3 hundar och dels på hane vs tik. :)
 
Vi behöver en tråd för oss som tränar, tävlar, startar prov och jagar med våra hundar!

Presentera era hundar, vad ni gör med dom, vad ni vill göra, mål för framtiden :) Och allmänt tjatter såklart!

Åh de här va på tiden, återkommer med presentation senare :)
 
@Roxer Jag har aldrig haft hane, för jag tycker tikar är så mycket enklare. Bara det där kissandet hade fått mig att se rött:D men jag är en typisk tik-människa, så jag är nog fel person att fråga kanske. Men jag tycker tikarna är mjukare på många sätt, men skarpare arbetsmässigt.

När det gäller antal så tycker jag inte skillnaden från 2 till 3 är svår. Min sambo tycker det, på sistone har jag fått hålla med honom när vi passat extrahundar. Vi bor så att vi måste gå koppelpromenader, visst är det krångligare med tre. Men som jag bodde innan där alla promenader var med lösa hundar var det inget problem. Så det är väl främsta anledningen att vi har två.
 
Åh, jag sitter lite i valet och kvalet om att köpa nästa hund. En munsterländer blir det ju, men frågan är om jag ska stå ut med att ha 3 hundar ett tag eller om jag ska vänta tills Hatjo är själv? Jag tror ju tyvärrr inte att Abbe hänger med sådär jättelänge till. Sen är det det där med att ha tik eller hanhund. Hanhund är enklare rent jaktmässigt eftersom det inte är så mycket löp och annat knas som ställer till det. Å andra sidan kanske man framöver skulle vilja föda upp i mindre skala....

Så: Jag behöver få lite input på bra och dåligt med dels 3 hundar och dels på hane vs tik. :)

Jag skulle välja hane av bekvämlighetsskäl! Men så är jag en hanhundsmänniska också :) Och låta nästa hund bero på den äldre. Orkar Abbe med en valp? I så fall hade jag inte väntat om rätta kullen dök upp. Jag tycker själv Zipper fått ett bättre liv sedan jag skaffade Ben. Jag släpar inte med honom på allt utan han får göra det han orkar, och är den som har förtur att bli lämnad hos hundvakt och få semester.

Stort grattis till dagens framgångar också! :D
 
Jag har 4 st västsibiriska laikor, 1 ryskeuropeisk laika, 2 gråhundar, 1 tysk jaktterrier, 1 finskspets och 1 tysk jaktterrier/patterdaleterrier.

Mao jag träffar inte min sambo så ofta mellan augusti-januari

De jagar klövvilt hela bunten. Tyskan har gjort grytanlagsprov och ev kommer vi göra prov i naturgryt också i framtiden.
En laika har gått jaktprov på vildsvin och fick 3e pris. Hon och en laika till ska starta prov i år och tyskan ska gå vildsvinsprov.

Alla hundar har vi inte hemma, de är utplacerade hos kompisar som behövt hundar.

Åldrarna är mellan 3 månader-8 år.
 
Kul tråd!

Jag har en 4 årig golden retriever kille som jag jakttränar med. Vi startar på B-prov och C-prov ihop. Kortsiktigt mål är att ta vår 1:a i nkl till våren (tog 2:a pris i höstas) så vi kan gå upp till öppenklass. Långsiktigt mål är att ta pris i elitklass B-prov. Det bestående målet är att ha roligt hela vägen dit och hålla ihop (främst att matte ska hålla ihop ;) ) och fortsätta vara ett team. Han är min första hund jag jakttränar så vi lär oss ihop.

Delar även hushållet med husses 5 åriga hund. Även han en golden retriever. De startar på B-prov och C-prov ihop och har ett 2:a pris i öppenklass. Husse har inte heller någon tidigare erfarenhet av retrieverjakt och prov så de upptäcker även dem jaktbiten ihop och lär sig på vägen. Ett riktigt duktig ekipage tycker jag. Deras mål är att starta i elit dem med.

Vi har även en äldre golden i huset som ska till att fylla 11 år men han fungerar mest som hushållets chef. Det här med jaktträning har han accepterat på äldre dagar, men enbart om han själv är på humör. De dummys som faller för långt borta kan gott någon annan ta in anser han. Men han är en duktig eftersökshund på klövvilt och skulle mer än gärna ställa älg om han fick tillfälle- och det får han inte!

Det var lite om oss :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 873
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp