Buköppning

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min pärla står just nu på klinik med kolik. Om hon inte blir bättre är alternativen buköppning eller avlivning. Min inställning har alltid varit att inte buköppna, för jag vill inte utsätta hästan för mer smärta än nödvändigt, men nu säger veterinären att det inte längre är så jobbigt för hästen. Boxvila på 1-2 månader, men promenader och sjukhage nästan direkt när hon är hemma igen. Åter i kondition om 6 månader, med gradvis igångsättning som inte ska äventyra hennes spatt. När jag läser på nätet är det runt 90% som kommer tillbaka till samma arbetsgrad som innan ingreppet.

Fröken häst har klarat sjukhagevila i 3 månader utan problem och vi har just haft den absolut bästa hösten nånsin ihop. Helst vill jag såklart att vi inte ska behöva buköppna alls, men jag behöver vara förberedd.

Jag inser självklart att ingen här kan säga vad jag ska göra, jag vill bara ha lite erfarenheter från er som buköppnat eller för den delen ha åsikter om varför eller varför inte man borde buköppna.

/Lavinia, som träffade en 17-åring som buköppnades akut inatt. Min pålla var inte lika illa däran...

ps. Jag behöver egentligen inte tänka på ekonomin, vi har ett arv vi kan använda i nödfall, sen är frågan om det det är värt det. ds
 
Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av egen häst som buköppnades, men min väns b-ponny fick sandkolik och behövde buköppnas. Gick bra, var lite problem att få han att inte stegra och så i boxen (då kunde stygnen gå upp och tyvärr var ponnyn en sån som fick utlopp av sin tristess med stegringar), men med halm och en boll som sysselsättning i boxen gick det bra. Hästen blev helt frisk och tävlade/tävlar nu på SM nivå igen. :)
 
Hej!

Min pärla står just nu på klinik med kolik. Om hon inte blir bättre är alternativen buköppning eller avlivning. Min inställning har alltid varit att inte buköppna, för jag vill inte utsätta hästan för mer smärta än nödvändigt, men nu säger veterinären att det inte längre är så jobbigt för hästen. Boxvila på 1-2 månader, men promenader och sjukhage nästan direkt när hon är hemma igen. Åter i kondition om 6 månader, med gradvis igångsättning som inte ska äventyra hennes spatt. När jag läser på nätet är det runt 90% som kommer tillbaka till samma arbetsgrad som innan ingreppet.

Fröken häst har klarat sjukhagevila i 3 månader utan problem och vi har just haft den absolut bästa hösten nånsin ihop. Helst vill jag såklart att vi inte ska behöva buköppna alls, men jag behöver vara förberedd.

Jag inser självklart att ingen här kan säga vad jag ska göra, jag vill bara ha lite erfarenheter från er som buköppnat eller för den delen ha åsikter om varför eller varför inte man borde buköppna.

/Lavinia, som träffade en 17-åring som buköppnades akut inatt. Min pålla var inte lika illa däran...

Hur gammal är hästen?

Jag hade tänkt olika beroende på hur gammal hon är.
Jag hade också haft spatten i åtanke. Jag ställer ju inte gärna av hästar som har spatt eller annan problematik i kroppen.
Så för min del hade jag vägt för och emot beroende på hur stor chans jag tror det är att hästen pallar konvalecenten och hur långt tid den har kvar sas beroende på ålder.

Jag vet buköppnade som kommit tillbaks fint. Jag vet också såna som fått öppnas igen alt fått kolik/tarmvred igen och då tagits bort. Jag vet också de som man bedömt inte skulle greja vilan pga andra fysiska problem som kräver regelbunden träning. Och jag vet de som man testat med men aldrig fått igång igen.
Det går inte att säga hur det kommer gå för din tyvärr. Det kan bara vet ha åsikter kring.
 
Hej!

Min pärla står just nu på klinik med kolik. Om hon inte blir bättre är alternativen buköppning eller avlivning. Min inställning har alltid varit att inte buköppna, för jag vill inte utsätta hästan för mer smärta än nödvändigt, men nu säger veterinären att det inte längre är så jobbigt för hästen. Boxvila på 1-2 månader, men promenader och sjukhage nästan direkt när hon är hemma igen. Åter i kondition om 6 månader, med gradvis igångsättning som inte ska äventyra hennes spatt. När jag läser på nätet är det runt 90% som kommer tillbaka till samma arbetsgrad som innan ingreppet.

Fröken häst har klarat sjukhagevila i 3 månader utan problem och vi har just haft den absolut bästa hösten nånsin ihop. Helst vill jag såklart att vi inte ska behöva buköppna alls, men jag behöver vara förberedd.

Jag inser självklart att ingen här kan säga vad jag ska göra, jag vill bara ha lite erfarenheter från er som buköppnat eller för den delen ha åsikter om varför eller varför inte man borde buköppna.

/Lavinia, som träffade en 17-åring som buköppnades akut inatt. Min pålla var inte lika illa däran...

ps. Jag behöver egentligen inte tänka på ekonomin, vi har ett arv vi kan använda i nödfall, sen är frågan om det det är värt det. ds

Jag hade inte valt att buköppna en häst som har spatt, jag är ledsen över att skriva det men jag hoppas att du förstår att det inte är för att vara elak som jag skriver det.

MEN jag vet inte hur pass dålig hon är i sin spatt, hur hon påverkas av att stå eller hur gammal hon är.

Hoppas att hon kryar på sig så du slipper ta ett beslut om hon ska buköppnas eller avlivas :(
 
Hej!

Fröken häst är 11 år och arab så hon kan mycket väl ha nästan 20 år kvar. Denna höst har vi tränat hoppning, dressyr, ridit långritter och gått jakter helt utan problem av spatten. Kollade henne för 2 veckor sen när vi ändå var på kliniken och skodde henne, helt ua i alla leder så hon lider inte det minsta av spatten. Ju mer jag ridit desto bättre tycks haserna må. Veterinären på kliniken tyckte inte heller spatten skulle vara ett problem eftersom det tydligen inte är så mycket ren boxvila längre efter buköppning (stämmer väl överens med hur buköppning på människa fungerar - fort ska patienterna tvingas upp och gå för att förbättra läkningen och hindra komplikationer).

Hon har inte haft några problem att stå på box innan, stog 3 eller var det 4 månader på box för ett par år sen och hade 1 dag när hon blev lite flipprig, annars var hon lugn hela tiden (hon fick inte gå i lera alls och det började i September så det var åtminstone 2 månader helt utan hagvistelse). Boxvilan är alltid jobbigare för mig för jag tycker det är så fel att ha dom inne.

Jag funderar på att skicka henne till konvalescentstall om operationen behövs, mest för att jag vet att jag inte kommer ha ork och tid att gå med henne flera gånger om dagen (tyvärr har jag ett jobb att vara på även om chefen inte bråkade det minsta när jag messade vid 22 igår och berättade att jag inte kunde jobba idag pga sjuk häst).

/Lavinia
 
Hej!

Fröken häst är 11 år och arab så hon kan mycket väl ha nästan 20 år kvar. Denna höst har vi tränat hoppning, dressyr, ridit långritter och gått jakter helt utan problem av spatten. Kollade henne för 2 veckor sen när vi ändå var på kliniken och skodde henne, helt ua i alla leder så hon lider inte det minsta av spatten. Ju mer jag ridit desto bättre tycks haserna må. Veterinären på kliniken tyckte inte heller spatten skulle vara ett problem eftersom det tydligen inte är så mycket ren boxvila längre efter buköppning (stämmer väl överens med hur buköppning på människa fungerar - fort ska patienterna tvingas upp och gå för att förbättra läkningen och hindra komplikationer).

Hon har inte haft några problem att stå på box innan, stog 3 eller var det 4 månader på box för ett par år sen och hade 1 dag när hon blev lite flipprig, annars var hon lugn hela tiden (hon fick inte gå i lera alls och det började i September så det var åtminstone 2 månader helt utan hagvistelse). Boxvilan är alltid jobbigare för mig för jag tycker det är så fel att ha dom inne.

Jag funderar på att skicka henne till konvalescentstall om operationen behövs, mest för att jag vet att jag inte kommer ha ork och tid att gå med henne flera gånger om dagen (tyvärr har jag ett jobb att vara på även om chefen inte bråkade det minsta när jag messade vid 22 igår och berättade att jag inte kunde jobba idag pga sjuk häst).

/Lavinia

Som du beskriver det hade jag sett buköppning som ett alternativ. Precis som du skriver så har jag uppfattningen att det har blivit lite lättare nuförtiden, man kan utföra operationen snabbare och bättre. Jag har ingen erfarenhet av spatt dock. Men med en häst som bara är elva och veterinären anser att det ska gå bra så hade jag gjort det om det behövdes.
Håller tummarna för att det går bra hur det än blir!
 
Just ja, vi vet ju vad som är felet, så det är ingen generell "öppna, kolla och leta fel" utan hon har en tjocktarm som klämt in sig mellan mjälten och vänster njure. Det vanliga är att medicinera ner mjälten och longera och hoppas att tjocktarmen hoppar ner av sig själv, men i lite svårare fall gör den inte det.

Nu vet jag såklart inte vad som hänt idag, får veta först imorgon när de ringer runt igen, men jag hoppas på att dagens försök fick ner tarmen till dens rätta ställe.

/Lavinia
 
Finns möjligheterna och pengarna skulle jag buköppna. Men! Lyssna på din magkänsla, sånt brukar ha rätt. Klart man vill göra allt för sin vän men viktigt att aldrig glömma är att döda hästar inte lider. Du är inte på något vis egoistisk eller dålig om du väljer att avliva.
 
Jag har samma åsikt som du angående buköppning, helst inte liksom, men mycket beror på hästens skick och mentalitet. Och den egna tiden och ekonomin förstås.

En bekant har ett sto som buköppnades akut då hon var dräktig, både sto och föl klarade sig utan komplikationer.
 
Din fröken Om Nom är ju i sina bästa år, och har således alla chanser att ta en buköppning och rehab av denna på bästa sätt.

Mälarkliniken är duktiga på det de gör, och täcker försäkringen även konvalescensstall så är förutsättningarna så bra de kan bli.

kirurgin nuförtiden och postoperativa uppvaknandet har minimerat riskerna för komplikationer så gott det går.

Efter att ha sett ett antal unga kolikhästar självdö då ingen klinik som kunde totalsedera och buköppna fanns att tillgå på det stället, så ja, din unga pärla hade jag absolut övervägt operation för. Särskilt som hon också verkar fungera utmärkt på box/boxvila.

Spatten är jag inte det minsta orolig för i sammanhanget. Sannolikheten är stor att det inte lär göra så mycket väsen av sig.
 
Åh, jobbigt med sjuk häst på klinik och inte veta hur det kommer gå, been there done that, har också ringt chefen och anmält "vård av sjuk häst" som frånvaroorsak. Håller alla tummar som finns för att det löst sig av sig självt idag och att hästen mår bättre redan.
Hur du ska göra kan så klart bara du i samråd med veterinären avgöra men om det är så att det inte längre är så jobbigt för hästen och du dessutom har en häst som fixar boxvila/sjukhage och har ekonomisk möjlighet så kan du ju överväga den möjligheten och gå på magkänslan.
Mina hästar har jag tagit beslutet, åtminstone med den ena, att händer det nån stor grej som kräver operation och boxvila igen så får hon somna istället. Hon fixar inte boxvila/sjukhage psykiskt, inte ens en kortare tid. Den andra hästen skulle jag göra nästan vad som helst för att rädda men det får ju inte bli för min skull jag räddar henne, hon ska inte behöva må dåligt för att jag ska må bättre. Så om den dagen kommer så blir det ett svårt val.
 
Jag är kluven men har du råd med konvakescentstall så skulle jag operera om veterinären tycker prognosen är god.

Jag hoppas det är bra med pållan!
 
Jag hade buköppnat, rätt eller fel men jag VET att jag hade gjort det. Hoppas dock jag aldrig behöver ta ett sånt beslut och håller tummar, tassar och tår för er skull
 
Hej!

Min pärla står just nu på klinik med kolik. Om hon inte blir bättre är alternativen buköppning eller avlivning. Min inställning har alltid varit att inte buköppna, för jag vill inte utsätta hästan för mer smärta än nödvändigt, men nu säger veterinären att det inte längre är så jobbigt för hästen. Boxvila på 1-2 månader, men promenader och sjukhage nästan direkt när hon är hemma igen. Åter i kondition om 6 månader, med gradvis igångsättning som inte ska äventyra hennes spatt. När jag läser på nätet är det runt 90% som kommer tillbaka till samma arbetsgrad som innan ingreppet.

Fröken häst har klarat sjukhagevila i 3 månader utan problem och vi har just haft den absolut bästa hösten nånsin ihop. Helst vill jag såklart att vi inte ska behöva buköppna alls, men jag behöver vara förberedd.

Jag inser självklart att ingen här kan säga vad jag ska göra, jag vill bara ha lite erfarenheter från er som buköppnat eller för den delen ha åsikter om varför eller varför inte man borde buköppna.

/Lavinia, som träffade en 17-åring som buköppnades akut inatt. Min pålla var inte lika illa däran...

ps. Jag behöver egentligen inte tänka på ekonomin, vi har ett arv vi kan använda i nödfall, sen är frågan om det det är värt det. ds

Jag har vänner som är både veterinärer och övrig djurhälsopersonal. Alla säger samma sak - buköppning idag är helt annat än buköppning förr. Både prognosmässigt och konvalescentmässigt.

Så jag sa aldrig förr jag med. Idag skulle jag inte tveka att buköppna en häst som klarar att hamna på Box ett tag (dvs de flesta).
 
I min del av världen behöver vi aldrig ens fundera. Med 80 mil till närmsta ställe som utför buköppning är det inget alternativ.
TS hoppas det löser sig.
 
Gick på SLU´s föreläsning om kolik och prognosen för buköppning nuförtiden är väldigt god. Det var höga siffror på procenten men jag vågar mig inte på att gissa. Minnet för siffror är inte min starka sida.

Den ena här hemma skulle garanterat buköppnas om det hände något. Den andra är jag väldigt tveksam till eftersom han är en kolikhäst och prognosen för återfall ju inte sänks med buköppning även om själva buköppningen har god prognos.

Vad jag förstår så var 6-månaders återhämtning till ursprunglig kondition och form gällde högpresterande hästar, typ internationellt tävlande i hoppning. För våra hobbyhästar var det betydligt kortare återhämtning.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 206
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
1 941
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp