Bulliga knoppar

Plantan

Trådstartare
Hej!
Nån här som är duktig på att knoppa man, där själ manfästet är bulligt och ser tjockt och fylligt ut. Knoppen är stor och helt rund. Inte hårt flätad och vikt, eller där manen är hårt åtdragen redan vid rötterna.
Senaste Hööks katalog hade flera hästar som var flätade så.
Nån som kan tricket?
 
Jag syr mina så jag gör så här; fläta löst i början (msn kan lossa flätan lite efter ett par tag om man vill ha ännu mer volym) och sen så hårt du kan. Vid slutet av flätan viker du så att du har fläta hela vägen sas. Rulla ihop och sy upp och ner 2 ggr, knyt ihop ändarna och klipp av.
 
Tusen Tack!
:)
Då ska jag prova det! Håller tummarna för att manen inte behver vara särskilt lång eller tjock. Brunte har ryckt och utrunnad man. Ska bli kul att testa! Hoppas jag kan göra dem lika snygga som Hööks-hästarna! :love:
 
Tusen Tack!
:)
Då ska jag prova det! Håller tummarna för att manen inte behver vara särskilt lång eller tjock. Brunte har ryckt och utrunnad man. Ska bli kul att testa! Hoppas jag kan göra dem lika snygga som Hööks-hästarna! :love:
De blir ju såklart inte lika stora, men formen blir densamma. Jag tycker den typen av knoppar är snyggast även när manen är kort och tunn.
 
De bulliga knopparna är mycket snyggare än små stenhårda harlortar! Tävling lördag och jag har sparat manen lite ifall jag skulle få veta hur bullarna bakas då de är stora, jästa och fluffiga. Antar att dessa kräver att sys, tur jag gjort det förr Ska öva ikväll så kanske det blir nybakta bullar i helgen! :d
 
Har inte Hööks-katalogen i närheten nu så jag är inte helt säker på hurdana knoppar du menar men jag vet att Emilie Nyreröd (eller om det är någon av hennes hästskötare kanske) har publicerat instruktioner hur de gör för att hennes hästar ska få stora bulliga knoppar.
 
De bulliga knopparna är mycket snyggare än små stenhårda harlortar! Tävling lördag och jag har sparat manen lite ifall jag skulle få veta hur bullarna bakas då de är stora, jästa och fluffiga. Antar att dessa kräver att sys, tur jag gjort det förr Ska öva ikväll så kanske det blir nybakta bullar i helgen! :d
Jag håller med! Problemet är att jag jobbar med fälttävlanshästar och chefen är väl inte överförtjust i dressyrknoppar så jag håller mina små och än så länge har jag inte fått skit för dem :D Det är så mycket enklare att sy än att använda band, min fd kollega tipsar även om de där nya Quick Knot som ska vara hur enkla och snabba som helst att använda! Lycka till :)
 
Nu kanske tråden är lite out of date, men tänkte i alla fall tipsa om att det finns videoklipp på appen Ztable där Lina Dolk visar hur hon gör sina dressyrknoppar. Sy upp dem är nog den stora hemligheten, men jag tyckte videon var lätt att förstå.
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 233
Senast: Murphy
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 635
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 167
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp