Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

_Runaway_

Trådstartare
Blev lite inspirerad av Snurpes tråd om hindermålning, och nu vill jag också göra egna hinder! :banana: Att köpa Safety Systems hinderuppsättningar är inte att tala om på denna lilla gård. Nä här tar man fram hammaren och sätter igång! :D
Tips på hur man ska göra? Bommar kan vi säkert få tag i av olika sorter, typ runda bommar, plank, fyrkantiga mm. Men hinderstöden verkar lite knepigare. Någon som har gjort det? Snurpe, du hade väl? Hur gör man då??

Skynda er att svara, innan min kreativitet dör igen! ;) :bump:
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Ja skynda er, _Runaway_ fick mig att tänka på annat nu! Vill också ha hinder!!
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Hihi finns en massa olika metoder om man är händig. Beror på hur kräsen man är ;)
Skulle själv behöva fixa lite hinder men i min hjärna finns hantverke inte inprogrammerat :angel: Så har ni någon fiffig lösning på t ex hinderstöd vore mina hjärnceller tacksamma :) Kruxet ligger ju i skållorna. Om man ska fixa riktiga hinderskållor och ben att stå på och sen bara borra hål - eller om man ska fixa det själv med träklossar och grejor.
Om jag ska löshoppa är det kul att kunna variera höjden, allt från 30cm till 1.30 och DÅ är det jobbigt att göra klossar som skållor :p
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Dessa hinderstöd och bommar har jag gjort :)

Bild007.jpg


Det var en del jobb med dem, men jag är supernöjd med resultatet. Jag köpte vanliga reglar, 4,5x4,5 cm tror jag. För enkelhetens skull köpte jag färdiga hyllkonsoler som jag skruvade fast i stödet. Dessa kostade några kronor (ca 14 kr styck) men jag ansåg det bra mycket enklare än att bygga egna fötter (även om det också är fullt möjligt). Dessa av metall är ju dessutom lite mer fukttåliga. Borrade hål för bomhållare jag köpte billigt på Börjes (20 kr styck). Detta var lite halvknepigt eftersom piggarna på börjes budgethållare inte var helt centrerade :crazy: Men med två hål bredvid varandra och lite filande för att få det snyggt blev det riktigt bra, om än det var lite tidsödande. Målade med villafärg och plockade med mig till stallet :)

Jag ska nog snart sätta igång med två till :)

/snurpe
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Dock är dessa bommar lite tråkigt korta eftersom jag använde gamla betesstolpar. Men de fyller ju många funktioner iaf :) De nya tre jag precis gjort är iaf närmre 3 m :)

/snurpe
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Vad fina!!! Nu ska jag börja snickra, vad sugen jag är nu!! Kommer kanske bilder i sommar på mitt underverk!! (vi kan ju hoppas)
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

jagwilmer.jpg


Våra fina hinder som pappa byggde för ungefär 15 år sedan.
Dom är tyvärr inte så fina nu längre..
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Man kan lägga upp mindre hinder genom att ha bom(ar) på liggande bildäck. Utslitna bildäck kan man ofta få gratis på firmor som säljer däck.

Oljetunnor är också helt ok att använda.

Orkar man inte måla bommar så är det helsnyggt att använda slanor av björk där björkbarken sitter kvar.

/KT
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

I vårt stall har vi hinderstöd som är gjorda så här:
Två plankor i bra längd. Sedan har vi tagit klossar och spikat mellan plankorna så vi fått normal tjocka stöd. Till fötter han vi tagit plank och lagt i kors som vi sedan spikat fast i den upprättstående delen. :) Sedan har vi borrat hål med lagom avstånd på utsidan då givetvis.

Till bommar har vi tagit slanor av olika slag och målat. Nackdelen är att de är smalare på ena sidan då. Om man vill ha ett plankhinder kan man ta vanliga plankor och bara såga ut en del i kanterna så de får ett bra häng.

När jag var liten så hade jag gamla oljefat i varierande storlekar som hinderstöd. Till "murarar" använde jag målade plastdunkar eller halmbalar. Gissa att min pålle blev chockad när han såg en riktig mur på sin första tävling. :D
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Hehe, skrev lite fort. De är inte 4,5x4,5 cm som synes. De är 4,5x9 eller något sådant :)

/snurpe
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Du är FÖR händig Snurpe! ;) Dom var ju jättefina! Vi kan säkert få tag på "riktiga" bomamr att köpa, finns ju omålade på Nordpost tex. Men hinderstöden är det dyraste, och din modell verkade jättebra! Tack! :bow:
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

:bow: :bow: :bow:

Kanonsnygga! Bara att sätta igång i sommar. :banana:
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

_Runaway_ skrev:
Du är FÖR händig Snurpe! ;) Dom var ju jättefina! Vi kan säkert få tag på "riktiga" bomamr att köpa, finns ju omålade på Nordpost tex. Men hinderstöden är det dyraste, och din modell verkade jättebra! Tack! :bow:

Hehe :D

/snurpe
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Va duktiga ni e!!
Har gjort en egen mur av en grön billig presenning som fick vit tejp på sig - bara att hänga över bommen!! man kan lägga lite sand längst ner om det blåser ngn dag!!
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Håller också på att bygga egna hinder! Fick de specialbeställda bommarna och blivande stöden idag så snart ska ni få bildbeviset på dem också!

Men.. är det någon som vet vart man kan köpa de där metallkorsen som man brukar hitta som stöd till stöden på alla "riktiga" hinder eller vad man kan säga?

Sen vore det bra ifall Magnum Kunde lägga ut de där stödförslagen igen för jag kunde inte se dem.. elller skicka ett pm till mig! :)
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

_Runaway_ skrev:
Du är FÖR händig Snurpe! ;) Dom var ju jättefina! Vi kan säkert få tag på "riktiga" bomamr att köpa, finns ju omålade på Nordpost tex. Men hinderstöden är det dyraste, och din modell verkade jättebra! Tack! :bow:
Tips på bommar! Det finns 3,5 m hinderstolp på granngården/Odal. Bara att såga av spetsen och måla. Vips har man jättefina bommar! En annan fördel är att de är tryckimpregnerade vilket gör att de klarar väder och vind bra! Tror att de kostar 75-80.-/st...

//Alice
 
Sv: Bygga egna hinder! (snurpe kanske?)

Fina hinder! Vi är på gång att bygga hinder, så fler bilder från er som redan har byggt! :bow: :bump:
Själva har vi hittils kört med de klassiska tunnorna...med eller utan bom/bommar. När det krisar så tar vi även benstöden till tapetbordet, som hinderstöd...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle vilja bygga egna "hästhinder" till barnen som leker mycket häst. Bommarna antar jag att man kan göra av rundstav, men jag...
Svar
6
· Visningar
4 411
Senast: Amha
·
Hoppning Heejsan :D Tänkte om någon har några tips på hinder man kan bygga själv. Tänkte bygga lite i garaget bara jag får lite tid, det är...
Svar
13
· Visningar
5 998
C
Hoppning Gör ett skolprojekt som innebär att planera ett ridhus som ska byggas. Det ska bl.a. vara för uthyrning och det ska fungera till alla...
Svar
4
· Visningar
1 383
V
Hästmänniskan I stallet finns det hinderstöd i metall (aluminum eller något, lätta är det iallafall). Men det finns inga bomhållare till dom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: VildochVacker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp