Bygga foderhäckar i hage

A

Akleja

Pga högt parasittryck f.n tänkte jag bygga foderhäckar för hö/hösilage i vinterhagen så att hästarna slipper äta från marken och det blir lättare att mocka i hagen. Först tänkte jag köpa höhäckar (typ de man har i boxen) och sätta dubbla på stolpar men sen kom jag och tänka på att dess galvade yta kan vara otäck att slicka på när det är kallt ute. Man provade ju det som liten och ja,,, tungan fastnade.:o Eller bryr sig inte hästarna om det?:crazy:
Hur har ni andra gjort? Vad har ni använt er av? Det behövs 4-5 st höhäckar i just den hagen så det behöver vara smarta "saker" och ej allt för dyra lösningar. Och inte något de kan skada sig på eller gnaga upp på en gång. Vill gärna kunna kratta/städa bort gammalt bös :eek: under dem också.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag är också intresserad av bra lösningar för det!

Slapp som jag är tänkte jag att jag kunde köpa sågbockar, vända på dem å spika på några ribbor å sen spika fast dem upp på en vägg ut mot hagen! Simsalabim - en höhäck! :idea:

Eller så har någon en bra ritning! Så jag får jobba lite mer, men inte mer än nödvändigt...
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

När ni utformat foderhäckar så tänk på att det inte är optimalt för hästar att äta med huvudet högt. Bäst är det för dem att äta i markhöjd eller så lågt som möjligt. Beror på deras anatomi d v s de är gjorda för att beta på marken.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jo, jag är medveten om det.

Ifall jag får tag på traktordäck så går det bra. Min tanke med foderhäck uppsatt på en vägg var att det höet skulle vara torrt och fint längre än hö som ligger på marken, iochmed att takets utsprång skyddar lite.

Sen kan man fixa ett slags tak typ carportlösning (eller vad det heter) och utfodra under det, men det känns som en dyr lösning. (Jag klurar vidare.)

Tack Masse!:)
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jodå, jag vet att de ska äta från marken men av två onda ting: fel äthöjd eller nedtrampat foder eller för mkt mask så tänkte jag bygga upp foderbord/häck i knähöjd så att det kommer upp en bit. Alltså fortfarande ganska nära marknivå.
En idé från dagen när vi passerade ett cementgjuteri: att använda större cementringar som man brädfodrar utanpå (och falurödmålar så att de passar in), och fyller till hälften med singel och stenmjöl så att det går att kratta i dem. Nackdelar??
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Nackdel med cementrör är att de är tunga och svåra att flytta. Så det kan vara svårt att tömma dem vid rengöring. Även att de är så hårda att om man har otur kan hästar skada sig på dem. Annars så är de ju väldig lika den foderring som jag länkade till. Vet att en hel del här på forumet har gjort egna i trä. Sök i gamla trådar så finns både beskrivningar och bilder.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag bankade ihop lite plankor, klippte sönder hönät och tog lite balsnören, vips så hade jag en jättefin höhäck som jag spikade upp mellan två träd. Den har suttit där ett år och är fortfarande hel och fin vilket jag inte förväntade mig.

IMG_0047.jpg
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag har stått där vi har haft en vanlig EU-pall som botten och så pallkragar i trä runt om (antal efter hur stora hästarna är). Funkade jättebra.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag har bara 2 hästar, men tänkte till vintern köpa runda murarbaljor som jag brukar ha vatten i, och lägga höt i.

Lätta att göra rent och såpass djupa och tunga att de inte välter.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag har bara 2 hästar, men tänkte till vintern köpa runda murarbaljor som jag brukar ha vatten i, och lägga höt i.

Lätta att göra rent och såpass djupa och tunga att de inte välter.

Sådana köpte jag (90 liters) det slutade med att hästarna spelade fotboll med dom ;) trots tyngder i botten
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Men om det regnar eller snöar,hur tänker du att det ska vara då? annars kommer ju höet bara flyta runt
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag ger mina 4 gånger ute, alltså småportioner så det blir väl ingen skillnad mot när de äter direkt från marken?
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Såg en smart lösning på höhäck. Fri - begränsad tillgång på hö. En låda i valfri storlek med ribb-botten eller utan. I lådan lägger man hö. Ta ett galler av armeringsjärn, om man vill kan man göra en träram till det. Lägg järnet uppepå höet. Hästarna äter ur maskorna och gallret sjunker ner av sin egen tyngd varteftersom höet äts upp. Man kan lägga i hela dygnsransonen på en gång i lådan och det tar ju lite tid för hästarna att pilla i sig höet mot att det står en hel höbal ute där de glufsar i sig.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Det går lätt att borra hål i sådan baljor de är ju bara av plast. Snöar eller regnar det kraftigt bir det ju blött men vid sådana väder känns det som precis allt blir blött hur man än gör
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Det skulle inte jag våga ha. Jag har sett hur mina hästar beter sig. helst ska man sparka i baljan för att röra om höet lite ;) Om höet då är hårt packat eller om någonting sitter i vägen tar man tag i det man får tag i och slänger i väg allting.

Men det funkar säkert för en del hästar
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Järnet ska inte vara löst utan sitta fast så det inte går att skilja från lådan, men fyller på t ex från sidan.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag kan nog tänka mig att snickra ihop en sådan där makalös manick! Tänkte använda en sån där gallerdel som man har till boxar. Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 204
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 579
Senast: Trolle
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 615
Foder & Strö Vi har foderhäckar i hagarna till hästarna i stallet, två st i stål (dyyra att köpa) och en som stallägaren byggde åt oss när vi akut...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp