Bygga foderhäckar i hage

Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag har stått där vi har haft en vanlig EU-pall som botten och så pallkragar i trä runt om (antal efter hur stora hästarna är). Funkade jättebra.

Precis så gjorde jag också - eller jag snickrade en kant runt en pall helt enkelt. Gick kanonbra ända tills unghingsten kom på att det var ju en perfekt plats att ligga och ta en tupplur på allt höet...

Sargen runt pallen blev sig aldrig lik efter det :rofl:
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Är ändå rädd för att använda det men det funkar säkert jättebra till många hästar. Hade en hemmasnickrad foderhäck men hästarna bände loss alla brädor de kunde få tag i så det blev inge bra alls. Och ja den ena hästen kallas med jämna mellanrum för "demolition horse :angel:" Hon går verkligen in för att förstöra saker. Hennes lillebror verkar ta efter dessutom.

Jag ska till hösten dels få prova en ny prototyp av foderhäck och försöka med sådana där blå plasttunnor delade på längden
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jag har idag de stora plastbaljorna (90l) med stenar i botten men har tröttnat på att hästarna välter omkull dem o trampar sönder dem. Tänkte först skaffa cementringar men insåg att de var rätt stor skaderisk med dessa så nu ska vi snickar ihop kanter runt lastpallar istället o ha i hagarna, de är lagom lätt att bara byta ut någon bräda oxå om de gnanger söder dem. Gillar inte vissa av de foderhäckar som finns på marknaden där hästarna får äta högt upp, vill att dem äter så nära marknivå som möjligt.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Vilken kanonlösning! Dock hade mina nog gjort allt för o ta loss gallret... Men jag gillar att de får lite svårare att dra loss stråna så ättiden förlängs!
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Lägger in en liten fråga här och hoppas att det är ok :)

Ni som byggt foderhäckar med tak, hur har ni gjort?
Jag tänker skruva ihop lastpallar och bygga en ram men jag skulle vilja ha tak över. Hur får man det stabilt med så pass långa stående reglar? Jag är ingen duktig snickare så jag vill ha tips på sådant som är praktiskt enkelt att utföra men ändå stabilt och säkert. Hur ser utformningen av själva takdelen ut?

Mvh JV
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Jättefina lösningar! Dessa har jag spanat mkt på och har tänkt mig göra en egen variant. Jag vill dock ha lite tak över hästarna eftersom jag inte vill att de ska äta från sidan.

Har du bilder på sådana konstruktioner också? Sidan du länkade till har en stor variant med "nät" som sjunker för flera hästar. Denna har tak och det vore intressant att se hur detta är utformat upptill samt förankrat nertill för att bli stabilt. Tyvärr går det inte att se på bilderna idag men jag vet att det funnits fler bilder på detta förr.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Såg en smart lösning på höhäck. Fri - begränsad tillgång på hö. ...Ta ett galler av armeringsjärn, ... det tar ju lite tid för hästarna att pilla i sig höet ...

Fast maskkorna i ett nät av armeringsjärn är ju jättestora, 10x10 på det vi hade, det begränsar ingenting, man måste ner till kanske 5x5 för att det ska bli pill... Vill heller inte ha stora maskor eftersom ena pållen i första hand alltid provar om man kan gräva sig ur alla problem - vågar inte ens tänka på vad som händer om han fastnar lite med hoven/karleden :crazy:
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Nej tyvärr har jag inga mer bilder, de har ju gjort om en hel del på hemsidan och förr fanns det en massa andra varianter också. Jag vet att det går att hitta lite klipp och lösningar på youtube - iallafall gjorde det det förr, så kolla runt lite där och pröva. :)

viktigt med de här varianterna där gallret sjunker och det är en öppen låda etc är ju också att det bara funkar för oskodda hästar, de blir dödsfällor för skodda....
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Ja, jag har funderingar på att göra en annan lösning med gallret eftersom mina hästar är skodda men är inte helt hundra på min lösning ännu. Vad jag däremot vet är att jag vill ha tak över spektaklet men eftersom jag inte är något snickargeni är jag lite osäker på konstruktionen. Jag vill ju att det hela ska bli både stabilt och säkert för att minimera skaderisken.

Alla som har utfodringsplatser med tak (eller för all del, ni som har idéer och lösningar kring dessa) får gärna komma med tips, instruktioner och bilder!

Mvh JV
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

Du får väl förbarma dig över något gammalt cykelskjul... ;)

:angel:

Jag har samma problem, men kan tänka mig att i vart fall snickra en låda - med lock som skyddar höet.
 
Sv: Bygga foderhäckar i hage

kl

En sån här har jag byggt med träläkt, spik, skruv och kompostgaller. Gick på runt 250 kr tror jag, kan ju göras både mindre och större. Hästarna äter bra ur den och jag fyller på genom att öppna toppgallret som har enkelt lås med snöre och hake :)

31483145.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 577
Senast: Trolle
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 591
Foder & Strö Vi har foderhäckar i hagarna till hästarna i stallet, två st i stål (dyyra att köpa) och en som stallägaren byggde åt oss när vi akut...
Svar
4
· Visningar
1 742
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp