Bygga muskler bak

finapina

Trådstartare
Som jag ju skrev i en annan tråd ( som ju spårade ur om sommarbetets vara eller icke vara....) har hästen tappat muskler bak. Hur få tillbaka runda fina korset och lite bättre magmuskler? Tyvärr hänvisad till mestadels ridbana = ( Annars skulle väl t.ex klättring varit ypperligt. Andra bra övningar ? Vad tror ni om galoppfattning ur skritt, övergångar men vad mer???? (.Och ja! Foderstaten har jag sett över nu.)
 
Förutom det mest självklara, att rida hästen i form, är just övergångar kanonbra träning! Viktigt dock att hästen inte kör upp huvudet och går som en kamel..

Skolor är bra. Ryggningar, bommar, skänkelvikningar, fram/bakdelsvändningar.. Allt som hjälper till att få en smidig häst. Det blir så mycket lättare att få en smidig, rörlig häst att gå i en bra form.
 
Som jag ju skrev i en annan tråd ( som ju spårade ur om sommarbetets vara eller icke vara....) har hästen tappat muskler bak. Hur få tillbaka runda fina korset och lite bättre magmuskler? Tyvärr hänvisad till mestadels ridbana = ( Annars skulle väl t.ex klättring varit ypperligt. Andra bra övningar ? Vad tror ni om galoppfattning ur skritt, övergångar men vad mer???? (.Och ja! Foderstaten har jag sett över nu.)

När det gäller övergångar, skolor, galoppfattningar så är det viktigt att de görs rätt för att de ska göra bäst nytta och det kanske inte alltid är så lätt.
En sak jag tycker är bra är att rida " off road" i skogen. Bort från stigar och vägar och ut i blåbärsriset :) eller om man har lite knixiga och backiga stigar funkar det också. Jag tycker det är effektivt och det sliter inte så mycket på hästen. Ofta blir det mycket ridhus/ridbana för mig och min häst och då är det här perfekt variation :)
 
Som jag ju skrev i en annan tråd ( som ju spårade ur om sommarbetets vara eller icke vara....) har hästen tappat muskler bak. Hur få tillbaka runda fina korset och lite bättre magmuskler? Tyvärr hänvisad till mestadels ridbana = ( Annars skulle väl t.ex klättring varit ypperligt. Andra bra övningar ? Vad tror ni om galoppfattning ur skritt, övergångar men vad mer???? (.Och ja! Foderstaten har jag sett över nu.)
Rider du hästen i en korrekt form så kommer hästen runda till sig över korset och få bra magmuskler. Även om du mest rider på bana. Dock kan det vara bra att träna för en tränare så att man ser till att hästen arbetar rätt. Då bör du även få övningar som är bra för den hästen.

Man får ju dock mycket gratis av uteritter och skogsridning osv men det är inget avgörande. Har man inte en bra skog där hästen får lyfta bra på tassarna så lägg fram mycket cavaletti i olika höjder så får man även en bra hjälp därifrån att aktivera hela hästen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 178
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 938
Senast: sorbifolia
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 289
Senast: Hedinn
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 428
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp