Bygga nytt litet stall

escade

Trådstartare
Jag behöver hjälp att tänka!

Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt (stort behov av renovering). Vi har även en gammal loge som står halvvägs in i trädgården (ska rivas). Dessutom har vi en gjuten platta som inte har någon funktion. Den kommer att jämnas till och breddas så att den får måtten 6,5 x 13,5 . Först tänkte vi köpa två uteboxar och ställa på plattan för att kunna ta hem hästarna, men det blir ett skapligt dyrt projekt där jag ändå måste fixa vid det gamla stallet för att ha en bra uppställningsplats. Det går att få uteboxar/utestall med sadelkammare och uppställningsplats för ca 150 000 kr. Men mycket vill ju alltid ha mer :angel: och då funderar vi (jag) på om det ändå inte är lika bra att bygga ett "riktigt" stall från början. Det kommer ju att höja gårdens värde rejält (nyrenoverat boningshus).

Planen är ett stall med tre boxar (jag kommer att ha två hästar, men för värdet/framtiden känns det smartare att bygga tre).

Trä eller betong? Planlösning? Isolerat eller oisolerat? Erfarenheter av uteboxar/utestall? Förslag på lösning där jag kan ta hem hästarna redan i år? :nailbiting: Modulstall eller byggfirma? Andra smarta tips eller råd?

Vi kommer inte att bygga själv. Dela gärna med er av era stallbyggen :)
 
Om det fungerar med hagar osv och den plattan som finns håller måtten skulle jag slänga upp en lösdrift så länge, då behöver ni inte stressa med stallet utan kan det i er takt. :)
 
@Bufera Den tanken har också slagit mig, men det fungerar inte riktigt med den befintliga plattan. Utan då blir det ytterligare ett bygge och dessutom viss renovering av det gamla stallet för att ha uppställningsplats. Jag får nog gå ut och ta lite bilder :up:
 


Boningshuset sett från ena blivande hagen.



Den nuvarande lilla gårdsplanen. Logen rakt fram ska rivas i sommar, och stallet (till höger) planerar vi att riva längre fram för att göra en större gårdsplan.
 
Om du redan har plattan blir ju inte resten så dyrt :)

Vi har byggt en ligghall /uteboxar, 40 kvm. Själva bygget kostade ca 80'000 kr i material.
Allt nyköpt.
 
Kan man ha den befintliga plattan till gödselstack?
Mitt råd är, riv ingenting som är i någorlunda skick. Bo in er först. Bäst det är vill ni ha får eller höns eller nåt, och DÅ är en befintlig byggnad guld värd.
Skulle så himla gärna bo på en plats med många byggnader.. Tyvärr har vi rätt nybyggt och inget, finns ju på backen då.. Utan man får bygga allt.
 
Jag har också tittat på de stallen @Fiorano Men bor ju mitt i Skåne, och det känns som att jag borde kunna hitta någon leverantör lite närmre. Har fastnat lite för Bruksbalkens fyrklöverstall http://www.bruksbalken.se/stall.html

@videnlis Egentligen håller jag med dig, men logen står in i vår trädgård, och den behöver renoveras. Och om den står kvar kan vi inte fixa till plattan så att det går att bygga stall där. Vill inte gärna ha gödselstack så nära boningshuset. I stallet läcker det in genom taket, så loftet är riktigt fuktigt = dålig luft. Men det kommer inte att rivas förrän vi kan ersätta det. Men gården har rätt konstig "planlösning" och vi försöker tänka långsiktigt. Tack för tipsen!
 
Detta gillar jag! Smart och enkel planlösning och till synes vettigt pris (säger jag som inte har nån aning om vad sånt här kostar:p).
http://lovangersbygg.se/sortiment/stall/72-x-96-m/
Vi köpte vårt stall från dem. Funkar utmärkt! De har beräkningsverktyg på sin hemsida också så det är enkelt att få en uppskattning om kostnaderna. Och som någon annan sade. Glöm inte att installera ventilation för häststall (humanventilation räcker inte på långa vägar).
 
Har du någon bild att bjuda på @a1agnlju ? Ja, ventilationen är viktig!!
Har du någon bild att bjuda på @a1agnlju ? Ja, ventilationen är viktig!!
tvaumlttat%20stall_zpsp5ugissd.jpg
[/URL][/IMG]
tvaumlttat%20stall_zpsp5ugissd.jpg
[/URL][/IMG]
stall_zpscenmpyzz.jpg
[/URL][/IMG]

Jag hoppas att bilderna syns. Stallet har tre boxar (två stycken 9 kvm och en 11 kvm), sadelkammare och foderkammare. Stallgången är 3 meter bred och det finns avlopp så att man kan spola hästen om man vill.
 
Klicka på bilden, till höger kommer det upp en massa rutor med olika länkar. Det står också vilken som ska användas till vad, tror det är den längst ner som fungerar att lägga in här. Kopiera och klistra in här:up:



Det är alltså tre boxar för stor häst, sadelkammare och foderkammare. Avlopp om man vill spola hästen och stallgång på tre meter. Stallet står på en sockel av leca för att få upp talhöjden till 2, 70 som vi ville ha :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 444
Senast: ptr
·
Anläggning Hej. Ny här på forumet. Har en fråga som jag tror är väldigt vanlig bland hästägare men ställer den för söker uppdaterade svar. Min...
Svar
9
· Visningar
4 122
Senast: skogaliten
·
Utrustning Kommer att bygga ett nytt stall på tomten vi köpt. Behöver hålla nere kostnaderna och eftersom jag har hästarna på lösdrift så blir...
Svar
2
· Visningar
3 252
Senast: Pegasus63
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 411
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp