Bygga om boxar - hur?

cello

Trådstartare
Flyttar snart till en gård där stallet ser ut som på bilderna. Jag vill bygga om så att boxarna blir heltäckande, men har inte riktigt bestämt hur. Tips någon? Sätta på skivor på befintliga väggar? Göra om med brädor? Bara skivor?
Obs jag vill helst att det ska gå att måla. :) Och att det ska se så enhetligt ut som möjligt, dörrarna får vara kvar.



En annan sak är att jag skulle vilja förstora den befintliga sadelkammaren, och då ut mot en rejäl stenvägg. Tror ni att stenväggen i sig isolerar tillräckligt bra om man tätar den och isolerar tak och golv, eller ska man täcka med isolering och skivor? Det vore lite synd, eftersom stenväggen är fin!

 
Först så måste du se till så att det finns riktigt bra ventilation i stallet innan du höjer boxväggarna. Heltäckande väggar ställer helt andra krav på ventilation än de väggar som finns nu, för att det ska bli bra för hästarna att bo där. Så med tanke på att det ser ganska lågt ut i taket tror jag att det blir bäst luft att fortsätta med plank på samma sätt med luftspalt emellan ända upp om du med heltäckande menar verkligt heltäckande ända upp till taket.
Om du bara menar att de befintliga väggarna ska vara hela utan luftspalt så det enklast att sätta skivor men om det ska se ut som dörrarna så blir mest lik att sätta stående plankor.

Naturstensväggar är svåra för dom är "naturliga" så att säga, vilket innebär att dom lagar kyla/värme/fukt beroende på vädret som de utsätts för. Att isolera en sådan vägg ställer stora krav på att man vet vad man gör med luftspalter och fuktspärrar för att det inte ska bli framtida mögelproblem.
Om väggen kommer att kunna vara som den är eller behöva isoleras beror mest vilket klimat du ska i sadelkammaren, åt vilket väderstreck den ligger och hur utsatt den är för väder och vind. Det kan fungera finfint att ha den som den är men det kan också behövas massor av jobb och stora kostnader för att den ska fungera.
 
Stenväggen kan du troligen behålla som den är, och jag håller med, den är jättefin! Vi har stenvägg som yttervägg i vår sadelkammare, och hade det i förra stallet också. Vi isolerade innerväggarna och taket ordentligt och har sett till att det finns bra ventilation även i sadelkammaren.
 
Det ser lite lågt ut i tak. Mitt tips är att göra som vi ha gjort. Ta ner innertaket, ha öppet till nocken. Du kan isolera och sätta nytt innertak längst upp om du vill. Mura upp och putsa nya öppna boxar utan stolpar.

Är det tillräckligt högt i tak och bra luft, är det enklaste att sätta upp sparktåliga skivor och måla dom.

Supersnygg stenvägg :)
 
Först så måste du se till så att det finns riktigt bra ventilation i stallet innan du höjer boxväggarna. Heltäckande väggar ställer helt andra krav på ventilation än de väggar som finns nu, för att det ska bli bra för hästarna att bo där. Så med tanke på att det ser ganska lågt ut i taket tror jag att det blir bäst luft att fortsätta med plank på samma sätt med luftspalt emellan ända upp om du med heltäckande menar verkligt heltäckande ända upp till taket.
Om du bara menar att de befintliga väggarna ska vara hela utan luftspalt så det enklast att sätta skivor men om det ska se ut som dörrarna så blir mest lik att sätta stående plankor.

Naturstensväggar är svåra för dom är "naturliga" så att säga, vilket innebär att dom lagar kyla/värme/fukt beroende på vädret som de utsätts för. Att isolera en sådan vägg ställer stora krav på att man vet vad man gör med luftspalter och fuktspärrar för att det inte ska bli framtida mögelproblem.
Om väggen kommer att kunna vara som den är eller behöva isoleras beror mest vilket klimat du ska i sadelkammaren, åt vilket väderstreck den ligger och hur utsatt den är för väder och vind. Det kan fungera finfint att ha den som den är men det kan också behövas massor av jobb och stora kostnader för att den ska fungera.

Var lite otydlig, menar att höjden på väggarna ska vara som de är, men att jag vill ha dem täta. Stående kanske blir snyggast ja, har också tänkt det. Kanske bara sätta på de som är, alltså väldigt många reglar? :) Vad för dimensioner är lämpligt på brädor till boxar?
 
Det ser lite lågt ut i tak. Mitt tips är att göra som vi ha gjort. Ta ner innertaket, ha öppet till nocken. Du kan isolera och sätta nytt innertak längst upp om du vill. Mura upp och putsa nya öppna boxar utan stolpar.

Är det tillräckligt högt i tak och bra luft, är det enklaste att sätta upp sparktåliga skivor och måla dom.

Supersnygg stenvägg :)

Takhöjden är godkänd för ponnyhästarna och på gränsen för varmblodet. Dock kommer vi ha lösdrift från och med nästa år, så det får duga som det är. :)
Har du tips på hållbara skivor som går att måla?
 
Stenväggen kan du troligen behålla som den är, och jag håller med, den är jättefin! Vi har stenvägg som yttervägg i vår sadelkammare, och hade det i förra stallet också. Vi isolerade innerväggarna och taket ordentligt och har sett till att det finns bra ventilation även i sadelkammaren.
Gjorde ni inget alls med stenväggarna? :) Vad för temperatur har ni haft i sadelkammaren?
 
Våra är putsade, så de är målade med putsfärg. Vi har hållit plusgrader hela vintern, runt 10 men när det varit riktigt kallt ar det nog gått ner mot 5.
 
Var lite otydlig, menar att höjden på väggarna ska vara som de är, men att jag vill ha dem täta. Stående kanske blir snyggast ja, har också tänkt det. Kanske bara sätta på de som är, alltså väldigt många reglar? :) Vad för dimensioner är lämpligt på brädor till boxar?
Det där med skivor, hållbarhet och måla är svårt för dom som är riktigt hållbara är behandlade på ytan så att de är riktigt svåra att måla. Men det blir ju riktigt hållbara väggar om du sätter stående plank på de väggar som redan finns. Då behöver du inte ha så kraftig dimension för att få riktigt bra och hållbara väggar. Så du kan i stort sett ge dig ut och se var du kan få för plank till bäst pris. Du kommer ju att få effekten av armering när de går på olika håll som gör väggen väldigt hållbar.
 
sätt bara stående plank på insidan av boxväggarna så blir det nog lagom bra och hållbart.

men om det var mitt stall så hade jag putsat väggarna, lättare att hålla rena och fina då plus att det blir ljusare i stallet.
och iofs så ger boxväggarna som de är nu ett bra drag för hästarna = bättre luft än heltäckta boxar.
 
Vi satte panel på våra väggar. Smidigt att måla och eftersom det var kraftiga väggar bakom behövde inte panelen vara så tjock. Köpte den billigaste sorten eftersom det inte behöver vara bästa kvalitet.
Våran sadelkammare har en murad vägg och den är bara putsad och sen målad. Brukar hålla 5-10 grader även kalla vintrar. Har ju då isolerat de andra väggarna och taket.
Kan tyvärr inte lägga in bilder eftersom jag inte fattar hur man gör!:o
 
sätt bara stående plank på insidan av boxväggarna så blir det nog lagom bra och hållbart.

men om det var mitt stall så hade jag putsat väggarna, lättare att hålla rena och fina då plus att det blir ljusare i stallet.
och iofs så ger boxväggarna som de är nu ett bra drag för hästarna = bättre luft än heltäckta boxar.

Jag är lite osäker på hållbarheten då båda mina hästar gärna sparkar hårt i väggarna. Sen kommer jag nog ta bort fönstren och ha dörrarna (en ut och två till andra delar av stallet) öppna, så jag hoppas att luften blir ok ändå. Eller kan det funka som det är till sparkhästar tro?
 
Takhöjden är godkänd för ponnyhästarna och på gränsen för varmblodet. Dock kommer vi ha lösdrift från och med nästa år, så det får duga som det är. :)
Har du tips på hållbara skivor som går att måla?

Jag hade inte förändrat något alls, särskilt inte som hästarna huvudsakligen ska gå på lösdrift (bra val!). Jag tycker att det ser rejält gjort ut och som några skrev så är det ju bra för luftväxlingen.

Men man verkligen inte gillar det så hade jag gjort väggar av regelvirke (45 mm tjocka plankor) istället. Vanliga brädor (22 mm) blir för tunt (både för sparkare och sett till riktlinjer). Antingen hade jag satt plankor stående i en U-profil nedtill och upptill eller så hade jag satt dem liggande och fäst i befintliga stolpar. Spontade plankor blir snyggt (då de kan sitya tätt ihop), men det är inte så praktiskt när man vill byta en eller ett par plankor med fula sparkmärken.

Till min sparkare hade jag gummimattor med luftspalt bakom på de ställen hon sparkade mest. Sedan hon flyttade in på lösdrift för 7 år sedan har hon inte sparkat alls.

Vad gäller stenväggen så hade jag låtit den vara, så fin! Fungerar det inte så får du väl hitta på något annat. Att sätta skivor och isolering på den tror jag bara skapar problem. Jag hade inte vitputsat väggarna men däremot målat tak, stolpar och väggar vitt och ev ljusgrått. Absolut inte svart i boxarna som en del gör för att dölja skitspår. Hellre skrura ett par ggr extra då + att ni ju inte ska heltidsanvända stallet som jag förstod det.

Lycka till med stallet, ser fint ut!
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
666
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej, Vi har en cheval liberte 2002xl som läcker in vatten vid skötardörr och dörr till sadelkammaren. Har tätat med silikon i hörnen i...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: RolandL
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 510
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp