Bygga om hästtransport...

ylvalill

Trådstartare
...till "step up" variant. Är det nån som har gjort det? Jag menar alltså att byta ut rampen mot dörrar bak (alternativt bygga nån sorts "kombiramp" som kan öppnas antingen som dörr eller som ramp). Hade helst velat ha en transport med kombiramp men eftersom ekonomin endast tillät inköp av en gammal Boj Stabilo så funderar jag nu på om man kanske kunde bygga om den själv. Jag har sett att Boj har kombiramp som tillval på sina nya transporter och kanske går det att sätta på en sån kombiramp även på min gamla, men jag tycker att den är lite dyr så kanske kan man bygga en själv (har händiga människor som kan hjälpa mig...) till ett lägre pris? Vad tror ni? Är det nån som har byggt om sin transport på detta viset? Är det nån som har bilder på hur ni i så fall har gjort så skulle jag bli komplett överlycklig! :D ;)
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Det borde man kunna göra tycker jag.
Satt och fundera på det själv och ska kolla om man kan göra det, egentligen borde man bara kunna sätta gångjärn på sidan och på så sätt få en sidohängd dörr :confused: . Frågan är väl hur man ska fästa i bef. vägg och hur mycket man måste förstärka stommen på transporten för att kunna fästa upp rejäla gångjärn. Så himla bra det hade varit att slippa trampa på den läskiga rampen, hästen har inget emot att åka men lemmen, den är läskig...
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Ja, det borde ju gå att hänga rampen på gångjärn istället, men jag har kikat lite på de nya Henra transporterna som har den lösningen och jag tycker att det verkar lite väl tungt att hänga rampen som en dörr, det blir lite "ostabilt" eller vad man ska säga. Jag är lite mer inne på att göra 2 dörrar som det är på t ex Ifor Williamsen, då får man ju dessutom "infångare" på var sida av transporten och det kan nog vara bra ibland...

Det är nog säkert så att det kan behövas nån förstärkning av stommen om man skall hänga rampen som dörr, men kanske man skulle kunna göra dörrar i nåt lite lättare material istället (om man ändå inte skall använda rampen som ramp...)?

Det allra bästa vore ju att få till nån sorts "kombiramp" som kunde öppnas antingen som vanligt eller som dörr/dörrar, då kan man ju välja hur man vill lasta/lasta ur sen. Det kan ju inte vara omöjligt att fixa med tanke på att det faktiskt byggs nya transporter med den lösningen...
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Jag har kommit så långt nu ialla fall att jag kollat instegshöjden på min Bravo vs inakorderingens fina boggie med kombidörr. Min transport är ca 3 cm högre i insteget, fast å andra sidan är jag begåvad med en väldigt stor häst och dom har B/D ponnys.
Höjden bordevara ok, frågan nu är att hitta ngn som kan svetsa galvat och komma med bra, genomförbara lösningar! Ska börja med att testa deras transport och se om hästen gillar att gå ut och in ur den innan jag river loss min baklucka ;-).
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Att testa först är kanske inte fel. Jag har fortfarande inte mätt höjden på min (kanske är ett bra första steg... :o) Hur hög var din transport?

Återkom gärna med rapport om vad hästen tyckte när du har testat!
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Har samma funderingar som du. Vi har köpt ett renoveringsprojekt, en vanlig 2hästars Värmlandsvagn. Skulle vilja skippa lemmen och sätta upp dörrar istället. Vi har iofs ogalvat så det blir ju lättare att svetsa. Ramen borde hålla för tyngden på respektive sida, det blir ju två mindre dörrar istf en stor! Man kan kanske ta lättmetall?

Behöver man regbes om släpet sen? Utan tung lem och med lättare dörrar kanske vikterna ändrar sig?

En annan sak, hur är det att lasta av ur en sån transport? På är väl en sak, det är ju bara att kliva in liksom. Men hur reagerar hästarna på att gå ur baklänges???
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Det där med om man behöver regga om släpet sen har jag ingen aning om, kan passa på att fråga om det när jag skall in och besiktiga mitt släp på tisdag...

Att lasta av bakåt tror jag inte är några problem. Har lastat och lastat av min pålle från en Fautras transport och den gick han av utan problem alls. Visserligen är Fautras transporterna mycket lägre än vad min är så det blir ju ett högre kliv men jag tror inte att det skall vara nåt större problem. Kan nog snarare vara positivt för då går hästen försiktigt av transporten istället för att kasta sig som många gör då de skall gå på ramp.

Är man orolig för urlastningen så vore det ju ännu bättre att ha en kombiramp så kunde man lastat på med dörrarna och av med rampen...
 
Sv: Bygga om hästtransport...

har du verkligen vart nara en Henra trailer med kombiramp pa riktigt? de ar ju hur stabila som helst och framfor allt i kombirampen jamfort med de andra markena som finns pa marknaden!
ifor williams kombiramp ligger ju utanfor vagnen da man har den som ramp vilket skapar en sviktande kansla i konstruktionen, hur lange kan det halla?
men om du nu har en boj sa maste det enklaste ju vara att lamna in den pa deras fabrik sa att de bygger om den at dig det maste ju ga pa max en dag

mvh en nojd innehavare av henra som precis bytt in den "gamla" amazonen mot en ny med kombiramp
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bygga om hästtransport...

dalom skrev:
...en boj sa maste det enklaste ju vara att lamna in den pa deras fabrik sa att de bygger om den at dig det maste ju ga pa max en dag

Det kostar "bara" 6000:- + arbetskostnad :crazy: ...
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Precis som kristel påpekade så är det rätt dyrt att lämna in transporten till Boj för ombyggnad, jag är dessutom osäker på att det öht går att göra på min gamla transport (en stabilo).

Och ja, jag har tittat på Henras transporter. Har tittat väldigt noga t om eftersom jag funderade på att köpa en (ända tills jag kom fram till att det i dagsläget var alldeles för dyrt att satsa på en ny transport eftersom jag inte kör hästen så mycket). Kanske du missförstod mig. Det jag menade är att rampen blir väldigt tung då den öppnas som dörr och i det läget kändes det lite ostabilt, i läget då den används som ramp såg jag inga som helst problem med den. Har dock inte tittat närmare på Ifors variant så det är inte alls omöjligt att den är (ännu) sämre...
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Hur gick besiktningen idag? Fick du nåt svar på frågorna?
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Har pratat med en släkting som är en ÄKTA problemlösare, renoverar traktorer, veteranbilar och gud vet allt... Han har fått i uppgift att fundera ut en GENOMFÖRBAR lösning till upphängning/kombiöppning. Han slet sitt hår och såg uppgiven ut ;) , faktorer att räkna med som kan ställa till med probelm är enligt honom: Stabiliteten på ramen, vikten på luckan, höjden på insteg OCH hur man spärrar dörren i öppet tillstånd sas.

Jag ska ut och mäta upp alla mått och jag lär återkomma :) :banana: .
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Besiktningen gick bra! :) Men jag vart så nervös för att de skulle hitta en massa fel på trasporten så jag glömde alldeles av att fråga om man måste reg besiktiga igen om man bygger om den... :o Blir väl till att ringa till vägverket och fråga eller nåt...

Kristel: Håll oss gärna uppdaterade med hur det går med din ombyggnad. (*jättenyfiken*) För min del blir det till att börja med att knacka bort rost och rostskyddsbehandla så det lär nog ta ett tag innan jag kommer igång med nån ombyggnad...

Efterlysning:
Är det nån som har bilder på en transport som är ombyggd till Step up så vore det jättekul att se!
 
Sv: Bygga om hästtransport...

jag kan inte fatta vad visen med stepup är, tycker det borde vara svårt att lära hästen, dessutom måste hästen lixom "häva/hiva" sig upp, golvet kommer ju endå an bit upp i luften!
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Du har tydligen aldrig lastat en häst med step up :smirk:

Själv vitsen är att man inte behöver "lära" hästen det utan de flesta brukar föredra att få kliva upp i transporten istället för att gå på rampen. Även svårlastade hästar brukar bli lättlastade med step up lastning. Själv har jag aldrig hört talas om en häst som inte har gått bra att lasta med step up, hästar som är svåra att last med ramp är ju därtemot rätt vanligt...

Är det nån som har negativ erfarenheter av step up lastning så får ni jättegärna berätta om det! (Som sagt, jag har hittills inte träffat på någon som har det...)
 
Sv: Bygga om hästtransport...

nää.. du har så rätt.. jag har aldrig lastat en häst med step up! man faktim kvarstår, blir deyt inte högt att kliva upp lixom?
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Hästarna verkar inte tycka att det är något problem att ta ett kliv upp i transporten. De nya transporterna som är gjorda för step up lastning är visserligen ofta lägre än "vanliga" transporter är så då blir det inte så högt kliv upp men som sagt, det brukar inte vara nåt problem även om klivet blir lite högre. Hästar klarar ju av att klättra i skogen, hoppa upp på höga bankar osv så ett kliv på 40 cm är inte speciellt mycket... Vad som däremot har diskuterats är huruvida det kan bli problem att lasta av bakåt om det är ett högt kliv. Bakåt är det ju svårt för hästen att se hur den skall gå. Har dock inte haft nåt problem med detta heller utan mest hört positiva saker som att hästar som gärna slänger sig ur transporter med ramp istället går försiktigt ut om de måste ta ett kliv ner.
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Den här varianten kanske kan vara en smart lösning om transporten är för hög i insteget?
3045447_30092004065253.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: axel
·
Utrustning Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport. Så jag undrar nu om det finns...
2
Svar
28
· Visningar
6 718
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Hej! (tråden kanske ligger fel, moderatorn får flytta i så fall) Jag sitter med problem med min häst som trots med hjälp av...
Svar
17
· Visningar
1 649
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp