Bygga om hästtransport...

Sv: Bygga om hästtransport...

Nja, jag tror inte riktigt på den lösningen. Dels för att en så kort ramp blir väldigt brant och dels så tappar man ju själva grund idén som ju faktiskt är att slippa ramp. En sån lösning ser ju mera ut som en "vanlig" transport med ovanligt brant ramp och innerdörrar...
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Jag har också haft funderingar på detta...

Dock har jag aldrig prov-lastat mina hästar i en transport utan ramp så jag tänkte prova med mina hästar innan jag isf bygger en ny ramp. Min transport har varken väggar, golv eller tak just nu så jag tänkte fixa det först :) och sen köra upp den till stallet och prova lite så ser man ju om de går in i så fall bygger jag nog dörrar.

I så fall tänkte jag använda aluminium och plywood, (alu:t utåt och trät mot hästen) och svetsa dit gångjärn på ramen och sedan hänga på den. Det blir ganska lätta dörrar. Jag tror inte transporten blir så mycket ostadigare, men jag är givetvis inte säker :p
Ang. att spärra upp dörrarna (så de inte blåser igen på hästen) så kan man ju använda sig av olika knep, beroende på hur långt bak man kan svänga dörrarna kan man ju skaffa krokar och spärra upp dörrarna med, typ sånna man spärrade upp fönster med förut , minns inte vad de heter, men en "arm" med en lite böj på som man häcktar i en liten ring.

Höjden tror jag är det största problemet, min är 42cm hög, och det finns ju inte så mycket att göra åt det, jag ska prova och se om mina går in när det är så högt, gör de inte det är det ju bara att lägga ner projektet.
 
Sv: Bygga om hästtransport...

psychogrrl skrev:
Nån som har en uppdatering i ämnet?!

Mitt projekt är skrinlagt pga sjukdom hos kunnig släkting, så jag har hittills nöjt mig med att byta fjädrarna till rampen och monterat dit bakbom.

//kristel, som börjat med det lilla istället ;)
 
Sv: Bygga om hästtransport...

Jag har skippat planerna på att bygga om till step-up för nu har hästen bestämmt sig för att lasta sig själv i stället och jag protesterar inte :D .
Dock ska golv och väggar fortfarande bytas, när jag blir rik, någongång, snart, till våren, kanske.......

Hur går det för er andra planerare?
 
Sv: Bygga om hästtransport...

kristel skrev:
Jag har skippat planerna på att bygga om till step-up för nu har hästen bestämmt sig för att lasta sig själv i stället och jag protesterar inte :D .
Dock ska golv och väggar fortfarande bytas, när jag blir rik, någongång, snart, till våren, kanske.......

Hur går det för er andra planerare?

Jag har också varit inne på att bygga om förr, men blev av pappa övertygad om att det var för mycket jobb och för bökigt spec på den transporten jag hade. Så jag beslutade mig för att när jag skulle köpa ny skulle det bli step-up.

Sen blev valacken (han som vill ha step) T-märkt och unghästen talade om att HON ville banne mig inte ha någon jäkla step up :crazy: Var ändå inne på att köpa en med kombiramp, då är man helgarderad.

Sen kom verkligheten emellan och pga diverse orsaker (som involverar sagda unghäst resor till vet och de räkningar det ger, samt en bilreparationsräkning där bara delarna kostar 5000 kr)så har jag inte råd att köpa en NY transport (dvs få med step i rätt viktklass) så valacken får pina sig vidare med ramp helt enkelt..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: axel
·
Utrustning Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport. Så jag undrar nu om det finns...
2
Svar
28
· Visningar
6 708
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Hej! (tråden kanske ligger fel, moderatorn får flytta i så fall) Jag sitter med problem med min häst som trots med hjälp av...
Svar
17
· Visningar
1 641
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp