Bygga paddock, någon som kan ge bra tips!!

N

Niqita

Tänkte att i stallet där jag står med flera andra kanske skulle bygga en egen paddock på ena sidan stallet. Behöver tips och råd om allt man behöver för att bygga på enklaste och billigaste och bästa sätt.
 
Sv: Bygga paddock, någon som kan ge bra tips!!

Själva bygget kan jag inget om för att få det så billigt som möjligt, men underlagget däremot har jag koll på.

Hör med travet så får ni säkert köpa underlagg utav dom, deras gamla, den byts ofta inne på travet å den blir ju billigare då eftersom att den blir lite begagnad :)
 
Sv: Bygga paddock, någon som kan ge bra tips!!

moonlightgarden skrev:
Själva bygget kan jag inget om för att få det så billigt som möjligt, men underlagget däremot har jag koll på.

Hör med travet så får ni säkert köpa underlagg utav dom, deras gamla, den byts ofta inne på travet å den blir ju billigare då eftersom att den blir lite begagnad :)


Tack! Alltid en början :smirk: Då ska jag höra mig för med en travtränare här intill som jag är bekant med. Snickra staket är väl den enklaste biten men underlaget är nog värre. Kom på att det på det tänkta stället är en stooor sten också..då blir det värre. Ska ta lite mått imorrn då jag kommer dit. Tanken kom först idag så jag måste kolla terrängen ordentligt.
 
Sv: Bygga paddock, någon som kan ge bra tips!!

Ah okej, jo stenar är inge roligt. Har vi fått spränga bort på våran tomt när vi slättade ut den.

Mamma har jobbat på travet i Gävle, därför har jag koll på det. fast jag menar självklart underlaget som är inne på riktiga travet så som solvalla. Vet inte hur ofta privata travtränare byter om dom har gjort egen travbanna.
 
Sv: Bygga paddock, någon som kan ge bra tips!!

Vi använde oss av Paddex som underlag när vi byggde vår paddock. Det sparade oss mkt pengar eftersom man inte behöver ha en massa olika skikt med olika material utan det man behöver bara schakta bort skorpan på marken och sen lägga på Paddexen...:idea:

Materialet var väldigt djupt i början men det satte sig väldigt fort i o med att det regnade mkt då, vill man påskynda sättningen kan man ju själv vattna och välta.

Angående stenen så är det nog inga problem att ta bort det med en grävmaskin så länge det är just en sten. Men det kan ju vara toppen på ett underliggande berg oxå o då måste man ju spränga som ngn innan skrev. Inte billigt! :crazy:

Lycka till! :)
 
Sv: Bygga paddock, någon som kan ge bra tips!!

**Lina** skrev:
Vi använde oss av Paddex som underlag när vi byggde vår paddock. Det sparade oss mkt pengar eftersom man inte behöver ha en massa olika skikt med olika material utan det man behöver bara schakta bort skorpan på marken och sen lägga på Paddexen...:idea:

Materialet var väldigt djupt i början men det satte sig väldigt fort i o med att det regnade mkt då, vill man påskynda sättningen kan man ju själv vattna och välta.

Angående stenen så är det nog inga problem att ta bort det med en grävmaskin så länge det är just en sten. Men det kan ju vara toppen på ett underliggande berg oxå o då måste man ju spränga som ngn innan skrev. Inte billigt! :crazy:

Lycka till! :)

Tack! Då ska jag kolla upp detta med paddex. Angående stenen, det finns andra platser närliggande stallet också som det går att använda ifall nu stenen skulle vara alltför stor och svår. Det är mycket att kolla upp...är ju bara i "tankestadiet" ännu så länge. Först bör man väl kolla detta med bygglov kanske!!
 
Sv: Bygga paddock, någon som kan ge bra tips!!

Paddex är inte billigt om jag har förstått det rätt, det som kostar mest är frakten så det hänger ju på om dom finns i närheten av dig.

Jag ska också bygga paddock och har också tänkt göra en budget variant. Än så länge så är planerna att vi ska ta översta skicktet av matjord och bara lägga på ett lager med sand. Vi har iofs havsbotten så marken är självdränerad. Nu är det ju bara jag som kommer att rida där så något större tryck på ridbanan lär det ju inte bli så därför tycker jag inte det är någon mening at lägga ner en massa pengar på den.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
654
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp