Bygga ridhus

KarinPe

Trådstartare
Hejsan! Alla aktiva hästmänniskor med kunskap om att bygga ridhus, vi är ett gäng som behöver massa tips.

Min första fråga är, hur nära samhället får man bygga ridhus och ha hästar? Självklart måste det finnas någon regel för detta med tanke på allergiker. Har kollat omkring och mailat kommunen, länsstyrelsen osv men tänkte ifall någon här har erfarenhet utav detta?

Tack på förhand!!
 
Hejsan! Alla aktiva hästmänniskor med kunskap om att bygga ridhus, vi är ett gäng som behöver massa tips.

Min första fråga är, hur nära samhället får man bygga ridhus och ha hästar? Självklart måste det finnas någon regel för detta med tanke på allergiker. Har kollat omkring och mailat kommunen, länsstyrelsen osv men tänkte ifall någon här har erfarenhet utav detta?

Tack på förhand!!

Just den frågan kan man inte svara på eftersom det är dels Länsstyrelsens regler med även den enskilde kommunen så ni får vänta tills ni får svar därifrån.
 
Just den frågan kan man inte svara på eftersom det är dels Länsstyrelsens regler med även den enskilde kommunen så ni får vänta tills ni får svar därifrån.
För att inte glömma i vissa fall grannarna till marken/tomten man vill bygga på.
 
Hejsan! Alla aktiva hästmänniskor med kunskap om att bygga ridhus, vi är ett gäng som behöver massa tips.

Min första fråga är, hur nära samhället får man bygga ridhus och ha hästar? Självklart måste det finnas någon regel för detta med tanke på allergiker. Har kollat omkring och mailat kommunen, länsstyrelsen osv men tänkte ifall någon här har erfarenhet utav detta?

Tack på förhand!!
Länsstyrelsen har normalt inte så mycket med placeringen av ridhus/stall att göra. I alla fall inte när det gäller allergifrågor osv. Det är kommunens Bygglovsenhet och de som jobbar med kommunens översiktsplaner och detaljplaner som oftast kikar på placeringen med tanke på grannar, förskolor, skolor osv. Ibland måste de också ta hänsyn till ökad trafik och sådana saker också, men det brukar vara ett mindre problem i allmänhet. Så mitt tips är att gå upp till kommunens bygglovsenhet och fråga vad de kräver helt enkelt. Detaljplaner och översiktsplaner (som ibland kan sätta käppar i hjulet) brukar finnar att tillgå på kommunens hemsida. Där kan ni se om området är inom detaljplan (dvs. utredd för hur och vad man får bygga på platsen) eller ej. Ett råd är att om möjligt hålla sig till området utanför detaljplanen.
 
Som sagt ovan så måste du börja med att söka bygglov och då kommer kommunen att skicka brev till berörda grannar som ska ge sitt godkännande. Sen måste det komma ut folk från kommunen och kolla hur vatten och el ligger i marken och så ska det godkännas med placering osv. Vi har precis byggt ridhus och det är i den änden du måste börja :) Lycka till!
 
Det är inte ens säkert att det behövs bygglov för stall och ridhus. Börja med att kontakta kommunens bygglovsavdelning.
Jag behövde inget bygglov för mitt stall.
För stallbyggnad behövs däremot en förprövning hos länsstyrelsen. Den är numera gratis.

Angående att bygga hästgård nära bebyggelse så varierar rekommendationerna kraftigt mellan kommuner. Från 50 m och uppåt finns det exempel på men på senare år så visar tester att allergener inte flyger särskilt långt.
 

Liknande trådar

Hemmet Efter många år och turer med kommun, länsstyrelse, domstol osv så har vi äntligen fått klartecken att bygga hus. Spännande, och...
Svar
11
· Visningar
921
Senast: Luff
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
781
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 583
Senast: Tiger tok
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: hundvalpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp