Bygga stall. Vad tänka på?

Accortida

Trådstartare
Hej alla erfarna stallbyggare!
Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som tillverkar det modulstall vi tänkt oss ( behöver deras hjälp för bygglovsansökan) så kan använda tiden till att finslipa ritningen och stallplanerna.

Lyckas inte lägga in en bild... nåväl. Blir isolerat stall med 3 12m2 stora boxar och ena boxutrymmet bli spolspilta. Boxarna står mittemot varandra, stallgången är 3m2 och i slutet står en liten sadelkammare 5m2. Dubbeldörrar in, 4 öppningsbara fönster. På var sida om stallet ett skärmtak med tre sidor och öppningen mot portsidan. Där förvaring av transport ( om den går in) och andra sidan hö och strö.

I stallet kommer det stå två hästar. Den tredje boxen tänkte jag använda till förvaring.

Vad tycker ni? Fungerar det? Förbättringsförslag ?
 
Ett bra standardstall skulle jag säga. Glöm inte ventilationen och tänk på att en häst kräver sex gånger så mycket luft via ventilation än en människa. Det betyder en ventilationskapacitet på ca 1200 kubikmeter luft per timme för tre hästar. Det finns bra ventilationspaket på Granngården t ex. så slipper du tänka själv. Ventilation brukar inte ingå i modulstall. I små stall funkar mekanisk ventilation bäst!
 
Ventilationen i mitt Bruksbalken-stall är väldigt bra! Luckor över alla fönster samt öppet i nock. Frisk luft på morgonen trots stängd stalldörr (på vintern/vid regn och blåst).
 
Tack a1agnlju:) det är ett bruksbalken och som escade :bow: (tack för all info) verkar de som har ett bruksbalken vara nöjda med ventilationen.
Börjar oro mig för en annan sak dock.. vi bor utanför detaljplanerat område men handläggaren gick och överlade med en kollega och de kom fram till att vi bor inom sammanhållen bebyggelse och därför behövs bygglov. På vilka grunder kan de neka? Vi bor utspridda längs en byväg. Hur har det gått för er andra att få beviljade bygglov? Har det varit lätt/svårt?
 
Tack a1agnlju:) det är ett bruksbalken och som escade :bow: (tack för all info) verkar de som har ett bruksbalken vara nöjda med ventilationen.
Börjar oro mig för en annan sak dock.. vi bor utanför detaljplanerat område men handläggaren gick och överlade med en kollega och de kom fram till att vi bor inom sammanhållen bebyggelse och därför behövs bygglov. På vilka grunder kan de neka? Vi bor utspridda längs en byväg. Hur har det gått för er andra att få beviljade bygglov? Har det varit lätt/svårt?
Man brukar tänka på om verksamheten kommer innebära mer trafik och sedan olägenhet för grannarna förstås. Kanske låter de grannarna yttra sig om bygget, men det går nog bra ska du se.
 
Vi ska flytta till en annan gård och där ska vi också bygga stall. Kommer följa den här tråden. Vi kommer köpa från en annan leverantör och ha 4+4 boxar. En box ska vi göra som sadelkammare och vi ska slå ihop 4 9 kvmboxar så det blir två stora fölboxar.
Det är inte alls lätt att planera stallbyggnader tycker jag. Vi ska bygga 2 stora lösdrifter också.
Vi måste också ha bygglov trots att det är en jordbruksfastighet och utanför sammanhållen bebyggelse. Segt som sören. Men jag antar att de vill ha koll så att man inte stör grannarna.
 
Det där med sammanhållen bebyggelse mm ska de ha skäl för och det ska finnas beslut om det med.
Så värt att läsa Plan och bygglagen samt BFS samt även vad som gäller för stall ur ett arbetsmiljöperspektiv då hovslagare och veterinär ska kunna göra sitt jobb i stallet med.
Det är mycket lättare att diskutera med handläggarna om du har en grundkunskap själv även om det är lite snårigt att läsa ibland.
Kommer att stå där med samma resa här så småningom, så följer denna tråd med spänning!
 
Tråkigt att ni behöver bygglov Narcissa. På vilka grunder kan de kräva bygglov om ni är utanför detaljplanerat och sammanhållen bebyggelse :confused: Bra tips ptr! Vad är BFS :o?
 
Boverkets författningssamling - det som ersätter BBR, Boverkets byggregler. Är i stort sett samma sak, men de har städat bort en hel del - och hänvisar till via allmänna råd till SSEN-normer, som kostar skjortan att ta hem.
Fördelen är att då kan man göra på eget sätt, nåja då måste man själv visa hur man tänker uppfylla lagkraven, vilket man som "vanlig" privatperson knappast har råd med.
Så i slutänden så hamnar man i att behöva ta hjälp med att gå igenom konstruktionen hos någon som har tillgång till vad som krävs. Kommunen har inget ansvar för det, de tittar efter om planen för kontroller, konstruktionsberäkningar mm finns - inte hur det är gjorda. Bara pappersexercisen kan lätt bli en tredjedel av kostnaden för bygget!
 
I de kommande veckorna så får jag reda på om budet på en bit mark har gått igen, och då blir det dags att undersöka om man kan få bygglov till stall! (...)
Aldrig gjort något likande, men tänker att det kan bli ett roligt (och utmanande) projekt!

@ptr Eftersom du verkar ha koll, var får man tag på Boverkets författningssamling? Vad är SSEN- normer?
 
I de kommande veckorna så får jag reda på om budet på en bit mark har gått igen, och då blir det dags att undersöka om man kan få bygglov till stall! (...)
Aldrig gjort något likande, men tänker att det kan bli ett roligt (och utmanande) projekt!

@ptr Eftersom du verkar ha koll, var får man tag på Boverkets författningssamling? Vad är SSEN- normer?
Det tråkiga svaret - sök.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 330
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 229
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp