Bygga uppfällbar säng

MissFideli

Trådstartare
Jag skulle vilja ha ett större skrivbord, men bor litet. Såg den här bilden och blev kär :love:
2016-02-07%2008.49.47_zpsykamwcmq.png

Men hur kan man på bästa sätt göra så att sängen stannar uppe? Det finns sånna "fjädrar" att köpa, men dom kostar runt 5000. Går det att fixa eget billigare? Kan vara nått enklare än gasfjädrar tänker jag?
 
Jag skulle vilja ha ett större skrivbord, men bor litet. Såg den här bilden och blev kär :love:

Men hur kan man på bästa sätt göra så att sängen stannar uppe? Det finns sånna "fjädrar" att köpa, men dom kostar runt 5000. Går det att fixa eget billigare? Kan vara nått enklare än gasfjädrar tänker jag?

Nya gasfjädrar till baklämmen på släpet kostade inte många hundralappar, jag kan inte föreställa mig att det kostar så mycket som 5000 kr.
 
Jag skulle vilja ha ett större skrivbord, men bor litet. Såg den här bilden och blev kär :love:
2016-02-07%2008.49.47_zpsykamwcmq.png

Men hur kan man på bästa sätt göra så att sängen stannar uppe? Det finns sånna "fjädrar" att köpa, men dom kostar runt 5000. Går det att fixa eget billigare? Kan vara nått enklare än gasfjädrar tänker jag?
vanliga metallfjädrar och att fästa sängen med någon form av låsanordning i uppfällt läge?
 
Eller ett stag, liknande ett sådant man har till motorhuven. Om man inte vill ha den ivägen kan man ju kanske välje en som sängen hänger i istället. Bara haka på.
 
Eller ett stag, liknande ett sådant man har till motorhuven. Om man inte vill ha den ivägen kan man ju kanske välje en som sängen hänger i istället. Bara haka på.

Hänger i? Stag har jag funderat på, men min 1.60-säng är ju inte fjäderlätt att lyfts direkt.
 
Hänger i? Stag har jag funderat på, men min 1.60-säng är ju inte fjäderlätt att lyfts direkt.

Du frågade vad som skulle hålla den uppe, inte vad man skulle lyfta den med. Man kan alltid staga upp den och det ger lika mycket tyngd som att hänga den i ett stag. Det är ingen skillnad, man måste bara kolla att taket håller för tyngden.
 
Jag skulle vilja ha ett större skrivbord, men bor litet. Såg den här bilden och blev kär :love:
2016-02-07%2008.49.47_zpsykamwcmq.png

Men hur kan man på bästa sätt göra så att sängen stannar uppe? Det finns sånna "fjädrar" att köpa, men dom kostar runt 5000. Går det att fixa eget billigare? Kan vara nått enklare än gasfjädrar tänker jag?

Det finns färdiga att köpa särskilt till säng och de är inte vansinnigt dyra. Jag skickar en länk till dig i ett PM.

De kanske inte ser exakt ut som du har tänkt dig, men kan kanske funka ändå. Eller så har företaget något annat som passar en sådan lösning som du har tänkt dig bättre.
 
Du frågade vad som skulle hålla den uppe, inte vad man skulle lyfta den med. Man kan alltid staga upp den och det ger lika mycket tyngd som att hänga den i ett stag. Det är ingen skillnad, man måste bara kolla att taket håller för tyngden.

Jaha, du menade så. Nej, vågar inte hänga nått i taket.
 
Kul lösning! Några tankar...
Lyftkonstruktionen, oavsett om man använder gasfjädrar eller vanliga spiralfjädrar, behöver helst klara hela vikten, ett stag eller säkerhetslås behöver vara just för extra säkerhet - jag skulle inte vilja sitta under sängen om hela vikten vilar på ett stumt stag eller hänger i ett takfäste.
Jag tror det är svårt att bygga en enkel träram som är tillräckligt stark (vrid- och böjstyv) för att det skall hålla i längden. Skulle jag själv bygga något liknande så hade jag nog satsat på en svetsad sängram av stål eller aluminium, och motsvarande i underdelen. Alternativt en välbyggd sängram av limträ, en rätt hög profil, åtminstone 25x200 eller något ditåt.
Gasfjädrar (som nog är enklast att använda) är oftast väl specificerade ifråga om fjäderkraft och slaglängd. För att det ska bli bra behöver man räkna litet på geometrin i konstruktionen - så att det stämmer med sängens vikt, lyftvinkel etc.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 588
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 273
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp