Byggsats stall

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har planer på att bygga nytt stall inom ett par år.
Funderar på hur det funkar med modul/ byggsats-stall. Verkar väldigt smidigt att bara montera ihop. Har inte tid, ork och lust till att bygga själv.

Är det nån här som byggt med byggsats?
För-nackdelar? Kostnad, för stallet och totalt? Platta, vatten, avlopp och el? Vad ska man tänka på?
Bygglov? Förprövning? Vad säger Länsstyrelsen ang nybygge?

Har massa frågor men verkar inte finnas så mkt information alls.

Vad tror ni? :)
 
Länsstyrelsen säger att förprövning beror på antalet stallplatser/boxar det kommer vara i stallet :)
Antar att ett byggsats-stall skulle bli enkelt att förpröva eftersom ritningarna lär vara färdiga och detaljerade? Bara att skicka in, tänker jag.
 
Bygglov kan behövas, beror på fastigheten man bygger på. Kolla med kommunen hur det är där du vill bygga.
Gjuten platta är nog det bästa och hur mycket det kostar beror på marken och vilket förarbete som krävs. Lite samma med vatten, avlopp och el. kostnaden beror mycket hur långt det måste dras, om det finns tillgång till kommunalt vatten och avlopp eller om man måste gräva eget o s v.
 
Förprövning behövs inte om stallet inte berör fler än fyra hästar .
Däremot kan ett bygglov krävas .
Vi behövde bygglov men har för mig att det kan skilja från kommun till kommun , så kolla det .
 
Vi ska bygga ett Bruksbalken stall i vår. Bara tre boxar + spolspilta så ingen förprövning krävdes. I vårt fall behövdes inget bygglov heller då vi uppför stallet på samma grund (dock gjutet på nytt) som ett gammalt kostall stått. Kan än sålänge konstatera att det mesta blir dyrare än man tänkt sig :o
 
Stallet ska ha 4 boxar, då måste man förpröva?

Platta, vatten och avlopp kommer vi förhoppningsvis ordna själva.

Får man fråga vad ett stall från Bruksbalken gick på? :)

Har fastnat för ett stall från Sverigestallet, men det hänger lite på priset oxå.
 
Jag kan verkligen rekommendera att köpa en byggsats i stil med detta:
http://www.hammars.se/Horse/images/stall_013_600pix.jpg
(Första bilden jag hittade på google, har ingen aning om hur företaget är)
Framförallt eftersom det går att byta ut enstaka brädor om någon blir sliten. Dessutom är väggarna någon centimeter över backen så det är smidigt att skura med högtryckstvätt.
Det går att hålla ett sånt stall nästan i nyskick väldigt länge, utan att lägga särskilt mycket arbete.
 
Så då är det bara bygglov som ska kollas upp?

Behöver länsstyrelsen komma ut sen och titta på det nya stallet så allt är godkänt?
Borde det ju vara imed det är modulstall men gödselstacken ska flyttas osv.
 
Så då är det bara bygglov som ska kollas upp?

Behöver länsstyrelsen komma ut sen och titta på det nya stallet så allt är godkänt?
Borde det ju vara imed det är modulstall men gödselstacken ska flyttas osv.
Nej länstyrelsen behöver inte komma och kolla däremot om du behöver bygglov vilket verkar vara olika .
Vi behövde bygglov trots lantbruksenhet i min kommun , så det ska du kolla och även ta skriftligt på att du får bygga utan bygglov
 
Nej. 5 stallplatser JA
En lite sak bara. Finns det redan någon stallplats där man bygger så ska de räknas med även om man inte använder dom. T ex det finns ett gammalt stall med tre box bygger man då ett nytt fyra nya är man över det antal som är fritt och det behövs förprövning.
 
Jag har ett Bruksbalken stall, 3 boxar, spolspilta, sadelkammare, foderrum samt förråd. Minns inte vad det kostade, ring och be dem om offert. Platta med V/A gick på ca 100.000.

Är nöjd med stallet. Det är ljust och luftigt, jättehögt i tak. Vilket tyvärr gör att det blir kallt på vintern, trots att det är isolerat har det varit -10 i stallet vid -20 utomhus.
 
Istället för att starta ny tråd så fortsätter jag på denna :p

Har princip bestämt mig för ett stall från Bruksbalken beroende på vad prislappen hamnar på.
Ett Fyrklöverstall med 4 12 m2 boxar och större sadelkammare.

Alternativet är stall Pilbacken från Sverigestallet, om de behagar att svara på mitt mail om offert, väntat i 3 veckor nu:rage:

Har kollar på Bruksbalkens stallinredning, Trygga eller Ruter Ess. Någon som har erfarenhet av dessa?
För/nack-delar?
Ruter Ess -inredningen är ju så snygg:love: Gillar inte att ha galler på fronterna, blir för likt en finka då. Och så har mina hästar aldrig haft galler på sina boxar.
 
Vi får vårt Bruksbalkenstall i slutet av april. Har valt ruter ess boxarna, de är ännu finare i verkligheten! Vi ska ha ett fyrklöverstall, 2 st 12kvm boxar, en 9kvm + spolspilta. Liten sadelkammare på 5kvm och skärmtak 18 kvm. Längtar med skräckblandad förtjusning :D
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
855
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 486
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 141
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp