Amanda

Trådstartare
Hej. Jag har ett fullblod som jag haft i två månader. Han var ur kondition när han kom till mig, men jag rider honom nästan varje dag vilket ökat hans styrka och kondition. Vid uteritt rider jag med fullcheekbett(det han hade hos förra ägaren), men jag tycker inte att det funkar alls längre. Vid hoppning har han pelham, men jag vill helst inte ha det vid uteritt. Han är lugn men blir extremt stark när han får galoppera raksträckor och jag kan inte få stopp på honom utan att göra en volt. Han har aldrig gått galopp, inte ens tränad för det. Vad kan jag göra för att få honom lugnare? Byta bett och i så fall till vilket? Rida mer dressyr? Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag skulle nog rekommendera dressyr i första hand, med tempoväxlingar, halvhalter osv. för att träna upp bromsen. Börja i lågt tempo och öka på lite allt eftersom det fungerar bra. Tänk framför allt på att driva in i halterna, det brukar vara det vanligaste felet man gör när man inte får stopp på starka hästar, man bromsar bara men glömmer att driva och få med bakdelen, vilket gör att hästen bara kan hänga sig i bettet och fortsätta. Ordentlig drivning in i halvhalterna brukar lösa det, men det kan såklart krävas lite träning innan det sitter helt. :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 837
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp