Byta namn på din häst?

Blandrastik

Trådstartare
Är det nån som gjort det? Var det bökigt? Går det ens? Världseliten verkar byta på var och varannan häst.
Tänkte väl närmast på Fendi.

Min valack har nämligen ett flicknamn, som även om han är tämligen femenin inte passar honom ett dugg.
 
Hur det går till om det går att byta och vad det kostar beror på var hästen är registrerad. I vissa raser är det omöjligt och i andra möjligt men det kan kostar en hel del.
 
Är det nån som gjort det? Var det bökigt? Går det ens? Världseliten verkar byta på var och varannan häst.
Tänkte väl närmast på Fendi.

Min valack har nämligen ett flicknamn, som även om han är tämligen femenin inte passar honom ett dugg.

Tror inte att det är så bökigt, men dyrt. ASVH tar 5000 kr för ett namnbyte.
 
Jag var starkt inne på det innan jag registrerade min, hon var oregistrerad hos förra ägaren så passet skapades inte förrän vid köpet när hon var nästan två år. Jag avskyr hennes namn, det går inte att uttala med vår dialekt så folk hör aldrig vad jag säger, och både hennes mamma och hennes syskon har långa, flotta engelska namn där man verkligen hör att de hör ihop (alla syskonen utom min har fått namn som kopplas till mammans namn), medan min då fick ett urtrist namn. Inte går det att göra något vettigt smeknamn av det heller, för det finns inget normalt att kalla henne som ens liknar det hon heter. Det är så illa att veterinären som gjorde passkontrollen till och med frågade om jag inte ville kalla henne något annat, i och med att hon officiellt sett inte hade ett namn innan hon fick passet. :o

Jag hade nog bytt då, om inte min pappa hade kommit som en kraxande olycksfågel och sagt att det betydde otur. Jag hade så mycket otur med min andra häst som var svårt sjuk just i den vevan, så jag vågade helt ärligt inte utmana ödet, pinsamt men sant.

Min andra ponny hade ett sånt där flottare namn som hon enbart hette vid tävlingssammanhang, och sen ett smeknamn som vi använde vid alla andra tillfällen. Det var ju smeknamnet hästen lärde sig lyssna till, och smeknamnet som förknippades med henne. Hästen skiter ju lite i om han heter Black Pearl egentligen, om alla kallar honom Pelle, liksom. Så om du inte känner att du vill/behöver byta namnet officiellt så kan du ju kalla honom något annat?
 
Hade en som jag sålde för 1,5 år sen. Ägde henne i tre år och kalled henne aldrig vid hennes riktiga namn. Med mig hette hästen Spöket, i passet ngt helt annat,
 
Man kan byta, men då kommer det gamla stå inom parentes hädan efter, iaf på SWB. Samba (ex. Magda) vet jag att det stod i en häst (SWBs) pass.

Annars kan man nog "tyvärr" byta namn på hästar reggade i SH lite hur som helst. Vet en häst som troligen inte hetat vad den heter idag, hela sitt liv, utan fick sitt nuvarande namn när den reggades vid 4 års ålder. Dennes namn är 18/20 tecken långt (beroende på om man räknar med mellanslagen eller inte!), men har i hela sitt liv efter det haft ett smeknamn som denne lyster mycket mer till än sitt riktiga, långa, namn.
 
Hade en som jag sålde för 1,5 år sen. Ägde henne i tre år och kalled henne aldrig vid hennes riktiga namn. Med mig hette hästen Spöket, i passet ngt helt annat,

Känner mig som värsta stalkern - förlåt :o
Men Spöket, var det inte en vit islänning typ? Tycker mig känna igen att du (eller någon annan?) hade en vit islänning som kallades för Spöket, från någon bildtråd som var aktuell för några år sedan....
 
Man kan byta, men då kommer det gamla stå inom parentes hädan efter, iaf på SWB. Samba (ex. Magda) vet jag att det stod i en häst (SWBs) pass.

Annars kan man nog "tyvärr" byta namn på hästar reggade i SH lite hur som helst. Vet en häst som troligen inte hetat vad den heter idag, hela sitt liv, utan fick sitt nuvarande namn när den reggades vid 4 års ålder. Dennes namn är 18/20 tecken långt (beroende på om man räknar med mellanslagen eller inte!), men har i hela sitt liv efter det haft ett smeknamn som denne lyster mycket mer till än sitt riktiga, långa, namn.
Nej, det kan man inte! En häst som är registrerad kan man inte byta namn på.
Däremot går det utmärkt att byta namn/ångra tidigare namnval ända tills man klistrar igen kuvertet med registreringsansökan och lägger det på lådan, dvs innan hästen registreras finns det inget som hindrar att man ändrar sig hit eller dit.
Hämtat från SHs webplats:
"Fråga: Jag vill byta namn på min häst, men veterinären har fyllt i det gamla namnet i sina papper. Hur gör jag då?
Svar: Så länge hästen inte finns registrerad sedan tidigare, vare sig hos oss eller någon annan organisation, kan du byta namn på den. Stryk över det felaktiga namnet och skriv dit det namn som du vill att din häst ska heta. Var noga med att skriva hästens nya namn på ansökningsblanketten, eftersom det är det namn som vi sedan registrerar.

Om hästen redan har ett hästpass eller ett registreringsbevis kan vi inte byta namn på hästen. "
 
Men spelar det så stor roll vad som står i pappren?

Jämför med hundar, där går uppfödare ofta bananas och döper hundarna till långa töntiga grejer, superstars extra fancy little sunshine och sen kallas jycken ändå Klas som inte är likt öht :p

Smeknamnet måste inte vara kopplat till hästens namn. Min gula hette Fiona, det sa jag aldrig någonsin och när någon annan kallade henne för det visste jag knappt vilken häst de menade :D
 
Men spelar det så stor roll vad som står i pappren?

Jämför med hundar, där går uppfödare ofta bananas och döper hundarna till långa töntiga grejer, superstars extra fancy little sunshine och sen kallas jycken ändå Klas som inte är likt öht :p

Smeknamnet måste inte vara kopplat till hästens namn. Min gula hette Fiona, det sa jag aldrig någonsin och när någon annan kallade henne för det visste jag knappt vilken häst de menade :D

Jag blir också lite fundersam över den här frågan, ingen av mina hästar kallas det se heter i passen. Känner nästan ingen som kallas för det som står i passet, om det inte råkar vara kort och behändigt.
 
Jag blir också lite fundersam över den här frågan, ingen av mina hästar kallas det se heter i passen. Känner nästan ingen som kallas för det som står i passet, om det inte råkar vara kort och behändigt.
Nä, det gör det ju egentligen inte, men min gamla hade liksom sitt smeknamn klart när han klev ur transporten och fick heta det även hos sin nya ägare nu när han såldes.
Men med min nya vill det sig liksom inte, hans ordinarie namn är ett flicknamn, jag provade med en förkortning av det, det funkar liksom inte.
Häromdagen pratade en stallkollega om hästarna och hagarna typ: Tusse och Brasse går ju tillsammans och sen Nocken och ...öhööö Åsas häst.
Så det vill sig liksom inte, vet inte riktigt vad jag ska kalla honom.
 
Nä, det gör det ju egentligen inte, men min gamla hade liksom sitt smeknamn klart när han klev ur transporten och fick heta det även hos sin nya ägare nu när han såldes.
Men med min nya vill det sig liksom inte, hans ordinarie namn är ett flicknamn, jag provade med en förkortning av det, det funkar liksom inte.
Häromdagen pratade en stallkollega om hästarna och hagarna typ: Tusse och Brasse går ju tillsammans och sen Nocken och ...öhööö Åsas häst.
Så det vill sig liksom inte, vet inte riktigt vad jag ska kalla honom.

Men det behöver ju inte ha något med namnet att göra alls.
Ta något som känns bra bara.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 027
Senast: Smurfoff
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp