Byta plats på kattlåda

Asko

Trådstartare
Det kommer en valp i början på augusti och vi har haft maten och lådan på lättillgängliga ställen men kan nu behöva flytta på dem. Maten tänker jag att det löser sig, vi har en yta högre upp som hon kan nog lära sig att hoppa upp på. Frågan är bara om hon kommer ihåg att maten är där :angel:
Men kattlådan blir jag mera fundersam på. Vi har ett ved"förråd" med bara några plankor för som jag vet att katten kan hoppa över för det har hon gjort då och då. Men det ligger ju lite undangömt (även om fortfarande i samma rum som nuvarande stället) och jag funderar på det bästa sättet att flytta den på. Om jag bara flyttar på den och ställer en mindre tillfällig på gamla stället så lär hon väl sig inte att använda det nya stället? Men om jag flyttar den utan att ställa något på gamla stället så blir det väl för förvirrande?

Bra att veta är att det är den enda kattlådan som hon har och kan använda hela tiden. Det finns en mindre tillfällig i mitt sovrum men dörrarna dit är oftast stängda på dagarna och hon använder den typ aldrig så länge dörrarna till den huvudsakliga lådan är öppna.
 
Det kommer en valp i början på augusti och vi har haft maten och lådan på lättillgängliga ställen men kan nu behöva flytta på dem. Maten tänker jag att det löser sig, vi har en yta högre upp som hon kan nog lära sig att hoppa upp på. Frågan är bara om hon kommer ihåg att maten är där :angel:
Men kattlådan blir jag mera fundersam på. Vi har ett ved"förråd" med bara några plankor för som jag vet att katten kan hoppa över för det har hon gjort då och då. Men det ligger ju lite undangömt (även om fortfarande i samma rum som nuvarande stället) och jag funderar på det bästa sättet att flytta den på. Om jag bara flyttar på den och ställer en mindre tillfällig på gamla stället så lär hon väl sig inte att använda det nya stället? Men om jag flyttar den utan att ställa något på gamla stället så blir det väl för förvirrande?

Bra att veta är att det är den enda kattlådan som hon har och kan använda hela tiden. Det finns en mindre tillfällig i mitt sovrum men dörrarna dit är oftast stängda på dagarna och hon använder den typ aldrig så länge dörrarna till den huvudsakliga lådan är öppna.:banghead:

Har inga tips tyvärr men följer tråden då jag har samma problem själv...
Min hyresvärd har installerat min nya tvättmaskin ca 2 dm från kattlådan :banghead: Min katt är dessutom väldigt ljuskänslig och lättskrämd så skulle maskinen dra igång centrifugen vid "fel tillfälle" så skulle fröken katt aldrig mer våga gå på toa.....
 
Vad gäller maten tror jag inte det blir några problem om inte katten har problem med lederna eller liknande och inte kan hoppa. Det brukar räcka med att sätta fram favomaten, lyfta upp en gång, äta lite, lyfta ner och sedan vänta. När det gäller vissa saker är katter extremt smarta. Ordet nej har de dock svårt för. :angel:

Lådan kan vara mycket känsligare. Vissa katter ogillar ju att toaletten flyttas, särskilt om det sker i samband med det stressmoment en valp innebär. Vilket gör att hon kanske går tillbaka till det gamla stället. Nikita bryr sig ju inte tack och lov utan man ställer bara ner henne i lådan på ett nytt ställe, skulle antagligen inte ens behöva göra det, och sedan går hon dit. Kanske pröva innan valpen kommer, flytta lådan, lyft upp kissekatt några gånger och ställ ner henne i lådan på det nya stället. Vet du om hon är känslig?

Men som sagt jag skulle göra allt, både mat och låda innan valpen kommer så hon hunnit vänja sig i lugn och ro. :up:
 
Ingen av alla katter jag har haft har brytt sig om kattlådan flyttar runt, de får ju följa med mig på resor och även när jag flyttar så det hade varit extremt jobbigt om de inte kunde acceptera att även lådan flyttas ibland. :laugh:

Visa katten var du flyttat lådan så brukar det gå utan problem. :)
 
Jag har kanske enkla katter men jag har flyttat både låda o mat många gånger av olika skäl.
Jag flyttar maten/lådan, sätter katterna där och sen vet de det.
De svansar efter mat på gamla stället ibland ett tag men kommer väl på sej sen.:D
 
@Asko maten hade jag sett till att katten hoppar upp själv och lär sig var den finns, Pälsfröken här hade snabbt lärt sig att en gång upplyft = alltid egen hiss.

Lådan borde du kunna flytta innan valpen flyttar in så den nya platsen känns okej och ni vet att det fungerar före i lugn och ro.
Dom gånger jag har flyttat lådan har jag gjort det så att Pälsfröken sett att jag burit iväg den och var, vid behov har jag lockat henne till nya platsen med lek inte precis i lådan men så hon sett den.

Hoppas allt går bra :)
 
Vad gäller maten tror jag inte det blir några problem om inte katten har problem med lederna eller liknande och inte kan hoppa. Det brukar räcka med att sätta fram favomaten, lyfta upp en gång, äta lite, lyfta ner och sedan vänta. När det gäller vissa saker är katter extremt smarta. Ordet nej har de dock svårt för. :angel:

Lådan kan vara mycket känsligare. Vissa katter ogillar ju att toaletten flyttas, särskilt om det sker i samband med det stressmoment en valp innebär. Vilket gör att hon kanske går tillbaka till det gamla stället. Nikita bryr sig ju inte tack och lov utan man ställer bara ner henne i lådan på ett nytt ställe, skulle antagligen inte ens behöva göra det, och sedan går hon dit. Kanske pröva innan valpen kommer, flytta lådan, lyft upp kissekatt några gånger och ställ ner henne i lådan på det nya stället. Vet du om hon är känslig?

Men som sagt jag skulle göra allt, både mat och låda innan valpen kommer så hon hunnit vänja sig i lugn och ro. :up:
Just därför har jag tänkt börja med allt detta nya i en månad i förväg nu så att hon vänjer sig :up: behövde bara hjälp med det praktiska.
Bra tips om maten! Jag tänkte inte på att ställa ned henne första gången och när hon kom tillbaka senare så såg hon helt :confused: fick ställa ned tallriken, ja hon är tydligen lite glömsk :cautious::rofl:

Jag vet tyvärr inte om hon är känslig, jag har liksom aldrig haft såna problem med någon katt tidigare :o Och när jag väl ställt en låda på ett ställe så har de fått stå där hela tiden, så hon är ju jättevan vid att den står där. Därför funderar jag på hur det ska gå till praktiskt sett...
Men jag kanske gör en höna av en fjäder :D
 
Tack alla för era svar!! Jag känner mig betydligt mera trygg nu, jag har också aldrig haft problem med lådor men blev lite fundersam nu när det gäller en plats där hon är van vid att det finns på ett särskilt ställe. Men jag får väl flytta tidigare på dagen och sedan hålla ett öga på henne resten av dagen så jag ser om hon verkar komma ihåg nya platsen :up:
Ingen av alla katter jag har haft har brytt sig om kattlådan flyttar runt, de får ju följa med mig på resor och även när jag flyttar så det hade varit extremt jobbigt om de inte kunde acceptera att även lådan flyttas ibland. :laugh:

Visa katten var du flyttat lådan så brukar det gå utan problem. :)

Jag har kanske enkla katter men jag har flyttat både låda o mat många gånger av olika skäl.
Jag flyttar maten/lådan, sätter katterna där och sen vet de det.
De svansar efter mat på gamla stället ibland ett tag men kommer väl på sej sen.:D

@Asko maten hade jag sett till att katten hoppar upp själv och lär sig var den finns, Pälsfröken här hade snabbt lärt sig att en gång upplyft = alltid egen hiss.

Lådan borde du kunna flytta innan valpen flyttar in så den nya platsen känns okej och ni vet att det fungerar före i lugn och ro.
Dom gånger jag har flyttat lådan har jag gjort det så att Pälsfröken sett att jag burit iväg den och var, vid behov har jag lockat henne till nya platsen med lek inte precis i lådan men så hon sett den.

Hoppas allt går bra :)
Jag försökte få henne att hoppa upp när hon fick sin älskade blötmat men hon såg bara ut som att jag hade ställt maten på världens ände eller rentav trollat bort den :eek: Så jag fick lyfta upp henne :o
Får kanske ha bättre tålamod nästa gång :D
 
@Asko: Jag har ju rest med mina (numera bara en) och mat/låda har aldrig varit något problem. Det har aldrig hänt någon felkissning/bajsning vare sig hos särbon eller i fältkontoret. Maten har de alltid hittat :meh:
 
En annan lösning är ju att skärma av till kattlådan så hunden inte tar sig dit. Sätta upp en säkerhetsgrind för barn om det är ett rum som hunden inte behöver vara i alls, eller sätta upp kaminskydd runtom? Med små vägghyllor på båda sidor så det blir lättare att hoppa ut och in. Beror ju såklart helt på om det finns plats och så.
 
En annan lösning är ju att skärma av till kattlådan så hunden inte tar sig dit. Sätta upp en säkerhetsgrind för barn om det är ett rum som hunden inte behöver vara i alls, eller sätta upp kaminskydd runtom? Med små vägghyllor på båda sidor så det blir lättare att hoppa ut och in. Beror ju såklart helt på om det finns plats och så.
Så blir det hemma i stan, men här i sommarstugan finns det tyvärr inte plats :)
 
Jag är svag :o Ja, jag lyfte upp henne till slut idag också :angel: jag försökte med att visa henne flera gånger och när jag till slut gick därifrån så kom hon bara till mig och klagade efter mat igen.
Jag tyckte att hon såg lite ängslig ut där uppe och funderar på att hon är så van vid att bli nedschasad från högre ytor att hon blir spänd och osäker. Kanske jag får fortsätta med att ställa upp maten högt och lyfta upp henne efter en stund tills hon verkar vara tryggare och inte så spänd på omgivningen innan jag börjar kräva att hon hoppar upp själv också.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 649
Senast: Ainon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 167
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp